Έργο - Δικαιοσύνης

Σε ένα δεκαπενθήμερο μπαίνουν οι μπουλντόζες στην καρδιά της πόλης, καθώς ξεκινά η μεγαλύτερη σε έκταση παρέμβαση ανάπλασης στον ιστορικό ιστό, και συγκεκριμένα στο πλέγμα των κεντρικών οδικών αρτηριών της λεωφόρου Δικαιοσύνης, της Ίδης και της Καλοκαιρινού. Χθες ο δήμαρχος Ηρακλείου κ. Βασίλης Λαμπρινός, υπέγραψε τη σύμβαση ανάθεσης του έργου με τον ανάδοχο, τονίζοντας ότι σηματοδοτεί ένα μεγάλο άλμα προς το μέλλον, καθώς πρόκειται για μια ευρείας έκτασης παρέμβαση που αλλάζει δραστικά τη φυσιογνωμία του ιστορικού ιστού, αναβαθμίζοντάς τον αισθητικά και λειτουργικά.

Η μεγάλη παρέμβαση δρομολογείται πακέτο με τον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής για την ένταξη των αποκαλούμενων midi bus στην παλιά πόλη, προωθώντας μια εναλλακτική πρόσβαση στον ιστορικό ιστό. Το μεγάλο αυτό θέμα πρόκειται να συζητηθεί στην αυριανή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που παράλληλα καλείται να επικυρώσει και τα δρομολόγια με το ετήσιο κόστος τους, ύψους 566.528 ευρώ.

Η συνδυαστική δρομολόγηση δύο μεγάλων παρεμβάσεων είναι αναμφίβολα μια επιλογή υψηλού ρίσκου, με τη δημοτική αρχή να δοκιμάζεται σε δύο επίπεδα: σε σχέση με τα αντανακλαστικά της να διαχειριστεί μια μεγάλη έκταση εργοταξιακή παρέμβαση και σε σχέση με το πόσο πειστική θα καταφέρει να γίνει στην κοινωνία, ώστε να αλλάξει δραστικά την κυκλοφοριακή συνείδηση του πολίτη μέσα από τη χρήση των midi bus.

Το παραπάνω σχέδιο απεικονίζει όλη την έκταση της μεγαλύτερης παρέμβασης ανάπλασης που δρομολογείται στο ιστορικό κέντρο

Η ανάπλαση είναι κατάκτηση της κοινωνίας

Η δημοτική αρχή μπαίνει στην πιο παραγωγική στιγμή της θητείας της, καθώς το προηγούμενο διάστημα θεμελιώθηκαν οι βάσεις για να δρομολογηθούν σημαντικές παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν λειτουργικά και αισθητικά την πόλη, τόνισε χθες ο δήμαρχος Ηρακλείου κ. Β. Λαμπρινός  τονίζοντας ότι “η υπογραφή της σύμβασης για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου δεν είναι απλώς βήμα. Είναι ένα άλμα προς το μέλλον”!

Ο κ. Λαμπρινός δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει όλους όσοι συνέβαλαν να πάρει σάρκα και οστά η μεγάλη αυτή παρέμβαση, που ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 επί δημαρχίας Κώστα Ασλάνη, εν συνεχεία εξειδικεύτηκε στις οδούς Δικαιοσύνης, Ίδης, Καλοκαιρινού και ωρίμασε από την προηγούμενη δημοτική αρχή,  για να δημοπρατηθεί τώρα.

Όπως είπε, “έργα τέτοιου βεληνεκούς,  δεν ανήκουν σε μια δημοτική αρχή ή σε έναν δήμαρχο, αλλά σε όλους τους Ηρακλειώτες”. Ο κ. Λαμπρινός αναφέρθηκε στον συνολικό σχεδιασμό της δημοτικής αρχής για τον ιστορικό ιστό, τονίζοντας ότι «εκτός από την ανάπλαση της λεωφόρου Καλοκαιρινού και της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου,  μελετήσαμε και δημοπρατούμε εντός των ημερών τη βιοκλιματική αναβάθμιση του πάρκου Γεωργιάδη, ξανασχεδιάσαμε την πλατεία Ελευθερίας, η οποία βρίσκεται ήδη υπό αδειοδότηση, και είμαστε στο τελικό στάδιο μελέτης για τη διαμόρφωση μιας ενιαίας περιπατητικής διαδρομής επί των τειχών,  ώστε να μπορεί κάθε δημότης να ξεκινά τη βόλτα του από τη λεωφόρο Δημοκρατίας έως τον Άγιο Αντρέα και να επιστρέφει πάνω στα ενετικά τείχη, σε ένα πλήρως αναπλασμένο και φιλικό περιβάλλον».

συνέντευξη του δημάρχου για την ανάπλαση που δρομολογείται στο ιστορικό κέντρο
συνέντευξη του δημάρχου για την ανάπλαση που δρομολογείται στο ιστορικό κέντρο

Τι περιλαμβάνει η παρέμβαση

Τα οφέλη που θα έχει η πόλη με την ολοκλήρωση της μεγάλης παρέμβασης ανάπλασης της παλιάς πόλης υπογράμμισε χθες ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων, κ. Γ. Αναστασάκης, ο οποίος περιέγραψε βήμα βήμα τον τρόπο με τον οποίο θα εξελιχθεί το εργοτάξιο.

Όπως είπε, το συγκεκριμένο έργο αποτελείται από  μια ενότητα παρεμβάσεων που εντάσσονται στο τμήμα της μελέτης «Προστασία και ανάδειξη της παλιάς πόλης Ηρακλείου» και περιλαμβάνει εργασίες ανάπλασης στις λεωφόρους Ίδης και Δικαιοσύνης, στην οδό 1821, σε τμήμα της οδού Έβανς από την οδό Αβέρωφ έως τη λεωφόρο Δικαιοσύνης (γνωστή ως μικρή Έβανς), σε τμήμα της οδού Χατζημιχάλη Γιάνναρη και σε τμήμα της λεωφόρου Καλοκαιρινού.

Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης τα τμήματα των συμβολών Καλοκαιρινού – Ψαρομηλίγκων – Ταγματάρχη Τζουλάκη – Ίδης, Ίδης – 1821 – Δικαιοσύνης, Δικαιοσύνης – Έβανς καθώς και οι δύο πλατείες που δημιουργούνται μεταξύ των τριών σημαντικών δημοσίων κτιρίων της οθωμανικής περιόδου που βρίσκονται στη λεωφόρο Δικαιοσύνης (Περιφέρεια Κρήτης, Δικαστήρια, πρώην Αστυνομική Διεύθυνση).

Το έργο είναι συμβατικού κόστους 1.620.171,03 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.) και έχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης δύο χρόνια.              Κύριος στόχος, πέραν της αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης, είναι η απόδοση του μέγιστου δυνατού χώρου στον πεζό, στον ποδηλάτη, στα ΑμΕΑ και στα μέσα μαζικής μεταφοράς με περιορισμό διαμπερούς κυκλοφορίας των ΙΧ.

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, θα χρησιμοποιηθούν φυσικά υλικά με αντοχή και βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, θα αυξηθεί το πράσινο, θα εκσυγχρονιστεί  ο οδοφωτισμός με φωτιστικά LED και θα αναδειχθεί  η τριλογία των διατηρητέων κτιρίων με μνημειακό φωτισμό.

Ο κ. Αναστασάκης έσπευσε να υπογραμμίσει ότι το έργο θα εξελιχθεί τμηματικά, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν θα κλείσει όλο το κέντρο ταυτόχρονα. Το πρώτο σημείο παρέμβασης θα είναι από τα Goody’s με άνοδο προς την Ίδης και λόγω των εργασιών που θα γίνουν θα επηρεαστεί και η Καλοκαιρινού. Ο ίδιος δεσμεύτηκε το επόμενο διάστημα να ανακοινώσει λεπτομερώς ποια σημεία των δρόμων θα κλείνουν και για πόσο διάστημα.

Ωστόσο, όπως είπε, επάνω στη χάραξη των εργοταξιακών ρυθμίσεων θα δοκιμαστεί η χρήση των midi bus, ώστε οι πολίτες να αρχίσουν να συνηθίζουν στο νέο κυκλοφοριακό πλαίσιο που διαμορφώνεται στην πόλη. Άλλωστε, όπως είπε, όταν ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου, θα εφαρμοστούν οι εγκεκριμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που προβλέπουν την  απαγόρευση κυκλοφορίας ΙΧ από αρχή Δικαιοσύνης (Περιφέρεια Κρήτης) έως μικρή Έβανς και από αρχή Καλοκαιρινού έως Αγίου Μηνά.

Από την πλευρά του ο εργολάβος του έργου έσπευσε να υπογραμμίσει ότι η ομαλή εξέλιξη του εργοταξίου είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, αφού στην πορεία υλοποίησή του εκτός από τη ΔΕΗ, που δρομολογεί την υπογειοποίηση των δικτύων της, θα παρέμβει και ο ΟΤΕ, που έχει ζητήσει να προχωρήσει σε εργασίες για τον εκσυγχρονισμό  του δικτύου του. Σε ό,τι αφορά την εταιρεία, που, όπως είπε, έχει δείξει δείγματα γραφής και με την υλοποίηση του Καπετανάκειου, είναι έτοιμη τεχνικά και οικονομικά να αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης που της αναλογεί.