ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Το πρώτο σχολικό κουδούνι επανέφερε το Ηράκλειο με συνοπτικές διαδικασίες στη γνώριμη κυκλοφοριακή… «κανονικότητα», αφού τα αλλεπάλληλα εμφράγματα στην κίνηση των οχημάτων σε διάφορα σημεία της πόλης ανέδειξαν πανηγυρικά το σύνολο των προβλημάτων που εδώ και χρόνια δεν λύνονται, παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί.

Στην πλατεία Σινάνη, στον Γιόφυρο, στον Άι Γιάννη τον Χωστό, σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, η κυκλοφορία χτύπησε «κόκκινο», με τα οχήματα να σχηματίζουν ουρά και να εγκλωβίζονται, χάνοντας οι γονείς πολύτιμο χρόνο στη διαδικασία της μεταφοράς των παιδιών τους στα σχολεία.

Τα μέτρα που δεν λήφθηκαν, οι αποκαταστάσεις που δεν έγιναν, οι κόμβοι που δεν κατασκευάστηκαν φέρνουν την πόλη για μια ακόμα φορά αντιμέτωπη με τις παρενέργειες της κυκλοφοριακής παραζάλης, η οποία γίνεται αφόρητη και επικίνδυνη τις ώρες αιχμής.

Η κατάργηση του κυκλικού κόμβου στην πλατεία Σινάνη έχει δείξει όλο το μεγαλείο της κυκλοφοριακής ασφυξίας που προκαλεί ειδικά τις ώρες αιχμής, που οι γονείς μεταφέρουν τα παιδιά στο σχολείο και, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν ο μέσος όρος αναμονής σε ένα μικρό κομμάτι του δρόμου στο ύψος που εκβάλει στην Ούλαφ Πάλμε, φτάνει μέχρι και τα 10 λεπτά….

Αντίστοιχα ντροπιαστική είναι η εικόνα του κυκλοφοριακού αλαλούμ που καταγράφεται στην είσοδο του δρόμου προς τον Άι Γιάννη τον Χωστό, στο ύψος που συμβάλλουν οι οδοί Χρυστομιχάλη Ξυλούρη  και Λυκείου.

Όπως είναι γνωστό, η περιοχή χρόνια τώρα σηκώνει έναν απίστευτο όγκο αυτοκινήτων, όχι μόνο ΙΧ αλλά και βαρέων οχημάτων, τα οποία κινούνται με εξαιρετική δυσκολία σε ένα οδικό δίκτυο το οποίο έχει ξεπεράσει τα όρια του και έχει αποδειχτεί εντελώς ακατάλληλο για να αντέξει την τόσο βεβαρυμένη κυκλοφορία που δέχεται.

Τα τελευταία χρόνια, μετά από διανοίξεις δρόμων που έχουν γίνει στην περιοχή, έχει δημιουργηθεί μια νέα πραγματικότητα η οποία επιβάλλει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων που δεν έρχονται, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται απίστευτα ο κόσμος που κινείται στην περιοχή και να είναι εκτεθειμένος σε μεγάλους κινδύνους. Στην περιοχή συγκλίνουν μεγάλες οδικές αρτηρίες όπως η Χ. Ξυλούρη, η Ηρακλή, η Λυκείου, ανάμεσα στις  οποίες δεν υπάρχει μια ομαλή κυκλοφοριακή σύνδεση, με αποτέλεσμα  να είναι πραγματική άσκηση θάρρους  ένα όχημα κινηθεί από τον ένα δρόμο στον άλλο.

Τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στο ύψος της γέφυρας, την οποία εάν επιχειρήσει ένας να τη διασχίσει με τα πόδια, παίζει την ζωή του κορώνα γράμματα χωρίς υπερβολή, αφού σε κάποια σημεία δεν υπάρχει καν πεζοδρόμιο, αλλά και εκεί που υπάρχει είναι τόσο περιορισμένο, με αποτέλεσμα αυτός που κινείται να αισθάνεται την ριπή του αέρα από τα διερχόμενα αυτοκίνητα.

Απερίγραπτη είναι η κατάσταση και στην περιοχή του Γιόφυρου που εδώ και πέντε χρόνια έχει εξαγγελθεί ότι θα κατασκευαστεί ένας ολοκληρωμένος κόμβος ο οποίος θα τοποθετηθεί σε θέση με ευρύτερη γεωμετρία για να μπορέσει να αποκτήσει μεγαλύτερη ακτίνα. Με τον τρόπο αυτό αφενός η προοπτική είναι να διευκολύνεται η κυκλική πορεία των μεγαλύτερων οχημάτων, των οποίων η διέλευση είναι πολύ συχνή, και αφετέρου δημιουργηθεί ικανό μήκος αναμονής σε περιπτώσεις αυξημένου φόρτου και αριστερής στροφής.

Κανένας από τους παραπάνω κόμβους δεν έχει προχωρήσει σε επίπεδο έγκρισης της μελέτης, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ατέρμονο  πιγκ πογκ στην ανταλλαγή υπηρεσιακών εγγράφων, το οποίο άλλοτε «παγώνει» και άλλοτε ενεργοποιείται για να συμπληρωθούν κενά…

Θυμίζουμε ότι ειδικά για τον κόμβο στον Αι Γιάννη τον Χωστό υπήρξε δέσμευση που εκκρεμεί εδώ και έναν χρόνο, ότι θα τοποθετηθούν νεροοπαγίδες μέχρι να πάρει το πράσινο φως οριστικά η μελέτη του έργου, η οποία από τότε βρισκόταν στο παρά πέντε της έγκρισής της.

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γ.Αναστασάκης με δηλώσεις του στην «Π» τονίζει ότι σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε κυριολεκτικά πάρα πολύ κοντά στην τελική έγκριση της μελέτης του κόμβου στον Άι Γιάννη η οποία όπως εξηγεί, ολοκληρώθηκε με μεγάλη σχολαστικότητα σε ό,τι αφορά στους όρους και το πλαίσιο υλοποίησής της, το οποίο δεν είχε καμία σχέση με παλαιότερες εγκρίσεις σε αντίστοιχες παρεμβάσεις.

Στην περίπτωση μας τηρήθηκε το «γράμμα του νόμου» και οι όποιες δυσκολίες προηγήθηκαν, στην τελική συνεννόηση  έχουν πλέον οριστικά περάσει στο μακρινό παρελθόν.

Θυμίζουμε ότι τα στοιχεία μελέτης που έχει στα χέρια του ο Δήμος Ηρακλείου από την ανάλυση σύνθεσης κυκλοφορίας, προκύπτει ότι το ποσοστό ΙΧ αυτοκινήτων που διέρχεται τον κόμβο ανέρχεται σε 86,9%, το ποσοστό μηχανών 8,9%, φορτηγών 3,8% λεωφορείων 0,3% και τέλος ποδήλατων 0,1%.

Σύμφωνα πάντα με τα ίδια στοιχεία, «οι παράνομες κινήσεις που πραγματοποιούνται καθόλη τη διάρκεια της ημέρας σχετίζονται κυρίως  με την επιτόπου αναστροφή επί της οδού Παπαγιάννη Σκουλά την παράνομη στάθμευση επί του κόμβου σε όλους τους κλάδους του. Σημαντικές καθυστερήσεις παρουσιάζονται στο ρεύμα της Παπαγιάννη Σκουλά με κατεύθυνση από Ηράκλειο προς Φοινικιά, ενώ παρατηρείται εκτεταμένη και άναρχη  στάθμευση επί του συνόλου του μελετώμενου πλέγματος κόμβων, η οποία να επηρεάζει τόσο τη διέλευση των οχημάτων όσο και την εξασφάλιση ορατότητας.