έργα: ο οδικός χάρτης της Φοινικιάς

Ένα έργο σταθμός για τα κυκλοφοριακά δεδομένα του Ηρακλείου μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, καθώς ολοκληρώθηκε η μελέτη και σύντομα πρόκειται να ανατεθεί η διαμόρφωση του δρόμου της Φοινικιάς που ξεκινάει από την εκκλησία του Άι Γιάννη και θα φτάνει ως τον Άγιο Σύλλα.

Το συνολικό κόστος του έργου φτάνει τα 32 εκ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του κόστους των απαλλοτριώσεων, ενώ έχουν  ήδη διασφαλιστεί τα πρώτα κονδύλια της χρηματοδότησής του από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από όπου θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου η υλοποίησή του. Το έργο προβλέπει τη διαμόρφωση του δρόμου 9 χμ. και την κατασκευή έντεκα ισόπεδων κόμβων.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Ευριπίδη Κουκιαδάκη, πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα που σχεδιάστηκαν αυτή την περίοδο, διότι αντιμετωπίζει με πληρότητα όλα τα προβλήματα προσβασιμότητας σε μια περιοχή με μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ παράλληλα καλύπτει με ασφάλεια την οδική σύνδεση  μιας σειράς από οικισμούς με δεκάδες επιχειρήσεις. Επίσης, λύνει αποτελεσματικά και τα πλημμυρικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή, ενώ τοποθετείται και όλος ο μηχανισμός για το φωτισμό της.

Ο ίδιος εξηγεί ότι «το έργο θα δημοπρατηθεί τμηματικά, αφού πρώτα λυθούν κάποια ζητήματα σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις που πρέπει να γίνουν στην περιοχή, οι οποίες δεν είναι πολλές. Ωστόσο, προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε τη συγκατάθεση των ιδιοκτητών των εκτάσεων που απαλλοτριώνονται, ότι δηλαδή θα επιτρέψουν να ξεκινήσουν οι εργασίες διαμόρφωσης του δρόμου πριν να τελεσιδικήσει το ζήτημα της αποζημίωσής τους που είναι διασφαλισμένο».

Όπως είναι γνωστό, σήμερα σε όλη την έκτασή της η κεντρική οδική αρτηρία εμφανίζει μια εικόνα απαράδεκτη αν όχι τραγική, λόγω των ανύπαρκτων υποδομών που δεν έγιναν ποτέ.

Εκτός από το γεγονός ότι οι οδικές συνδέσεις  με οικισμούς και με τις περισσότερες από 300 επιχειρήσεις που υπάρχουν είναι απαράδεκτες, ολόκληρη η περιοχή μετατρέπεται σε χείμαρρο με τα πρώτα νερά της βροχής, που πλημμυρίζουν και δημιουργούν ένα σκηνικό απίστευτης παρακμής.

η οδική αρτηρία της Φοινικιάς είναι ένας από τους πιο προβληματικούς δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου.
Σήμερα η οδική αρτηρία της Φοινικιάς είναι ένας από τους πιο προβληματικούς δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου.

Ο υφιστάμενος δρόμος διασχίζει κάθετα τον νομό Ηρακλείου, από το αστικό συγκρότημα του Ηρακλείου μέχρι την ενδοχώρα (Προφήτης Ηλίας – Κυπάρισσος – Αγ. Σύλλας κλπ.) διά μέσου των οικισμών Μαλάδων, Ζερβού Μετόχι και Κάμπου Αγ. Σύλλα. Στο μεγαλύτερο μέρος του, μέχρι τον οικισμό Μαλάδες, ανήκει στον δήμο του Δήμου Ηρακλείου, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα του στον δήμο Τεμένους.

Η περιοχή δυτικά του οδικού τμήματος και μέχρι τον οικισμό των Μαλάδων και ένα τμήμα ανατολικά του δρόμου έχει χαρακτηριστεί από το Γ.Π.Σ. Ηρακλείου ως Βιομηχανική – Βιοτεχνική Περιοχή και γενικά η ευρύτερη περιοχή είναι ραγδαία αναπτυσσόμενη με βιομηχανικό, βιοτεχνικό, εμπορικό αλλά και έντονο οικιστικό χαρακτήρα.

Η συνεχής οικοδόμηση μεταβάλλει τον αγροτικό χαρακτήρα της περιοχής σε ημιαστικό και αυξάνει ραγδαία τον κυκλοφοριακό φόρτο. Επίσης, στην περιοχή του δρόμου βρίσκονται και οι εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού της πόλης του Ηρακλείου.

Ο νέος δρόμος έρχεται να καλύψει εκτός από την  εξυπηρέτηση της διαμπερούς κυκλοφορίας την ασφαλή κυκλοφοριακή σύνδεση και την άμεση πρόσβαση στις παρόδιες χρήσεις που έχουν αναπτυχθεί  και αφορούν σε  κατοικίες, σε  βιομηχανικές και  βιοτεχνικές δραστηριότητες, σε μονάδες  εμπορίου, σε  κέντρα αναψυχής και  γεωργικές εκμεταλλεύσεις…

Επίσης, με τη νέα διαμόρφωση του δρόμου θα αρθεί η ανεπάρκεια της σημερινής οδού, η οποία αδυνατεί να καλύψει τις κυκλοφοριακές ανάγκες της περιοχής, επομένως παρουσιάζονται τεράστια προβλήματα λειτουργικότητας και ασφάλειας. Το κατάστρωμά της είναι ασφαλτοστρωμένο σε όλο το μήκος και έχει μέσο πλάτος περί τα 7,5 m.

Τα τεχνικά   χαρακτηριστικά του νέου δρόμου. Πού θα γίνουν κόμβοι

Το έργο θα αναπτυχθεί σε μήκος  τα 9,024 χμ. Θα ξεκινά από την εκκλησία του Άγιου Ιωάννη  και θα καταλήγει στο τέλος του  Αγ. Σύλλα. Στην αρχή του οδικού τμήματος προβλέπεται η διαμόρφωση μικρού κυκλικού κόμβου με μία λωρίδα κυκλικής κίνησης, για την τοπική διευθέτηση της κυκλοφορίας και τη συναρμογή του νέου και του υφιστάμενου δρόμου. Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα φτάνει τα 20μ. και θα χωρίζεται σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση πλάτους 3,25μ. και διαχωριστική νησίδα πλάτους 2,50μ.

Προβλέπεται η διαμόρφωση πεζοδρομίων και από τις δύο πλευρές του δρόμου μήκους 2,25μ. Παράλληλα το έργο προβλέπει την κατασκευή έντεκα συνολικά ισόπεδων κόμβων, οι οποίοι θα διευκολύνουν τις κυκλοφοριακές συνδέσεις σε συγκεκριμένες περιοχές.

Πιο συγκεκριμένα κόμβοι θα κατασκευαστούν για να συνδεθεί ο δρόμος με την περιοχή της Φοινικιάς με την πολεοδομική ενότητα της Αμφιθέας και με τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού Ηρακλείου. Επίσης, θα γίνουν κόμβοι για να συνδεθεί ο νέος δρόμος με τον Άγιο Παντελεήμονα, με τη Λοφούπολη, τη Σεμέλη, τον οικισμό των Μαλάδων, με το Ζερβού Μετόχι, με τον Δρακουλιάρη, τη Φοινικιά και τον Άγιο Σύλλα.