Μελανά σημεία υπάρχουν στη χάραξη του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα
Μελανά σημεία υπάρχουν στη χάραξη του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα

«Γκρίζες ζώνες», ειδικότερα αναφορικά με το Ηράκλειο, φαίνεται πως αφήνει η τεχνική έκθεση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφορικά με την κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Παρά το γεγονός πως η κατασκευή της νέας οδού αποτελεί μια ιστορική στιγμή για την Κρήτη, που επί δεκαετίες περιμένει την αναβάθμιση των υποδομών της, υπάρχουν διάφορα θέματα που χρήζουν παρεμβάσεων, τα οποία αιρετοί, θεωρούν ότι μπορούν και πρέπει να επιλυθούν σε αυτή τη φάση και πριν την κατασκευή.

Το γεγονός μάλιστα πως το έργο βρίσκεται στη διαδικασία της αναγνωριστικής προμελέτης, δίνει τις δυνατότητες διορθώσεων, που δεν θα μπορούν να πραγματοποιηθούν στο μέλλον.

Επίσημα πάντως το Περιφερειακό Συμβούλιο ενέκρινε την τεχνική έκθεση του Υπουργείου για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο, στην οποία και έχουν υιοθετηθεί οι περισσότερες βελτιωτικές προτάσεις που είχε καταθέσει η Περιφέρεια.

«Είναι πραγματικά ιστορική η σημερινή απόφαση για την υλοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ», τόνισε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης κατά τη  συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης.

Από την πλευρά του ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Νίκος Ξυλούρης ανέφερε ότι «οι προτάσεις έχουν οριστικοποιηθεί και μετά από πολύ σοβαρή συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο αλλά και με το υπουργείο έχουμε καταλήξει. Να γίνουν δεκτές έτσι ώστε ο δρόμος να γίνει ο καλύτερος δυνατός που θα μπορούσε να γίνει στην παρούσα συγκυρία».

Αναφέρεται ότι με βάση τις εκτιμήσεις του Υπουργείου, αλλά και της Περιφέρειας Κρήτης μέχρι το 2024 θα έχουν δημοπρατηθεί κι εκκινήσει όλες οι μεγάλες παρεμβάσεις για τον ΒΟΑΚ από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τα Χανιά. Με βάση το πρόγραμμα του Υπουργείου, το 2023 θα γίνουν οι περισσότερες παρεμβάσεις στο Λασίθι, ενώ το τμήμα από την Κίσσαμο προς το Ηράκλειο και την Χερσόνησο, προβλέπεται να δημοπρατηθεί μέσα στο 2024.

Με βάση τον σχεδιασμό που υπάρχει φαίνεται ότι μέσα στο 2023 θα μπορούν να είναι έτοιμα προς δημοπράτηση μέσω ΕΣΠΑ, τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και η παράκαμψη της Παχιάς Άμμου.

Στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ο εργολάβος προχωρά στην εγκατάσταση του και πολύ σύντομα θα αρχίσει η κατασκευή του έργου στο συγκεκριμένο τμήμα.

Ήδη έχει αρχίσει η εγκατάσταση του εργολάβου στο Λασίθι
Ήδη έχει αρχίσει η εγκατάσταση του εργολάβου στο Λασίθι

Τούνελ Κακό Όρος

Ενώ όμως όλο το έργο έχει μπει σε μια τροχιά ταχείας κατασκευής, βρίσκεται ακόμα υπό διερεύνηση το ζήτημα κατασκευής του τούνελ στο ύψος του Κακού Όρους. Αυτό συμβαίνει διότι η αναγκαία δημιουργία του «βλάπτει» δύο οικοδομικούς συνεταιρισμούς. Αφενός τον συνεταιρισμό των εκπαιδευτικών και αφετέρου τον συνεταιρισμό των εργαζόμενων ΔΕΗ.

Οι εκπρόσωποι των συνεταιρισμών ήδη έχουν υποβάλει ενστάσεις προκειμένου να επανεξεταστεί η χάραξη και να υπάρξει η μικρότερη δυνατή ζημία για ιδιοκτήτες, τα ακίνητα των οποίων βρίσκονται επί της νέας οδού. Το Υπουργείο πάντως ισχυρίζεται ότι το ζήτημα μπορεί να λυθεί με αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, αν και φαίνεται πως τα δεδομένα είναι περισσότερο σύνθετα.

Διόδια

Δεδομένη την ίδια ώρα, θεωρείται πλέον η επιβολή διοδίων στο νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Τα διόδια θα επιβάλλονται σε όλους και όχι μόνο στους επισκέπτες της Κρήτης, ενώ θα είναι ηλεκτρονικά και αναλογικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει κανένας σταθμός επί του Βόρειου Οδικού Άξονα, αφού οι πληρωμές θα γίνονται είτε με πιστωτική κάρτα είτε μέσω πομπών που θα τοποθετούνται στα κινούμενα οχήματα.

Στα «θετικά» σημεία της επιβολής διοδίων, παρήγορο είναι το γεγονός, πως με βάση τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, δεν θα επιβάλλονται διόδια για ενδοδημοτικές μετακινήσεις, παρά μόνο για τις μετακινήσεις που αφορούν σε διαφορετικούς δήμους.

Θετικά γνωμοδότησε το Περιφερειακό Συμβούλιο σε σχέση με την τεχνική έκθεση του Υπουργείου για τον ΒΟΑΚ
Θετικά γνωμοδότησε το Περιφερειακό Συμβούλιο σε σχέση με την τεχνική έκθεση του Υπουργείου για τον ΒΟΑΚ

Υπογειοποιήσεις

Στα «μελανά» σημεία της κατασκευής του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, εντάσσονται οι αναγκαίες υπογειοποιήσεις της οδού, ειδικότερα στο ύψος του Ηρακλείου, όπου δεν μπορεί να κατασκευαστεί κάποιο δίκτυο παράπλευρα της υφιστάμενης χάραξης. Το Υπουργείο είναι κάθετα αντίθετο στην υπογειοποίηση της οδού, ενώ οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης θεωρούν ότι αν δεν γίνουν τώρα οι υπογειοποιήσεις, δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Π», το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δέχεται να συζητήσει υπό προϋποθέσεις κάποιες από τις υπογειοποιήσεις, αλλά όχι όλες.

Υπενθυμίζεται ότι οι προτάσεις υπογειοποιήσεων αφορούν ένα τμήμα 700 μέτρων στην Ούλαφ Πάλμε, που δίνει λύσεις στο πρόβλημα της «διχοτόμησης» βορρά και νότου, ένα τμήμα 450 μέτρων στον Εσταυρωμένο, που επιλύει τους φόρτους στο Γιόφυρο, δύο τμήματα 200 και 200 μέτρων ανατολικά της Κνωσού, που δίνουν λύσεις σε αυξημένους φόρους επίσης, ένα τμήμα 300 μέτρων στην Αλικαρνασσό κι ένα ακόμα τμήμα στα ανατολικά της Βιομηχανικής Περιοχής μήκους 200 μέτρων.  Το αρμόδιο Υπουργείο, φέρεται να δέχεται υπό αίρεση τη συζήτηση για τα τέσσερα από τα έξι τμήματα, ωστόσο αφήνει εντελώς εκτός συζήτησης τις υπογειοποιήσεις σε Παπαναστασίου και Γιόφυρο, στα τμήματα δηλαδή που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι με βάση την πρόταση για υπογειοποιήσεις, δημιουργούνται εντός αστικού ιστού συνολικά 130 ελεύθερα στρέμματα, τα οποία θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τη δημιουργία πάρκων, χώρων πρασίνου, στάθμευσης και χώρων αναψυχής, μετατρέποντας το Ηράκλειο σε μια σύγχρονη και φιλική προς τους δημότες, ευρωπαϊκή πόλη. Μέχρι στιγμή πάντως, οι προθέσεις του Υπουργείου επίσημα είναι αντίθετες με το συγκεκριμένο όραμα.