Ένα σημαντικό βήμα έγινε στον διαγωνισμό για το νέο έργο-παραχώρηση που αφορά την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλλι του νομού Ηρακλείου.
Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, η Κ/Ξ TERNA-GMR ανακηρύχθηκε προσωρινή ανάδοχος και πλέον η σύμβαση οδηγείται προς προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν στη Βουλή για να υπογραφεί.
Με την έναρξη της περιόδου παραχώρησης, θα ξεκινήσει η φάση 1 που είναι η κατασκευή του αεροδρομίου και των απαραίτητων υποδομών, όπως ο νέος αυτοκινητόδρομος που θα το συνδέσει με τον ΒΟΑΚ.
Αυτό, σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, θα αρχίσει μέχρι τα τέλη του έτους και θα διαρκέσει 5 έτη. Αυτό θα μας φέρει μέχρι το τέλος του 2023, όπου θα μπορέσει να ξεκινήσει το νέο αεροδρόμιο την εμπορική του λειτουργία.
Ανάδοχος της παραχώρησης είναι η κοινοπραξία Ariadne Airport Group (αποτελούμενη από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την ινδική GMR Airports Limited) που θα έχει το 54% και το Δημόσιο το 46%. Το management θα το έχει η εταιρεία παραχώρησης. Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου παραμένει ώς σήμερα το δεύτερο σε κίνηση στην Ελλάδα, πίσω μόνο από το Ελ.Βενιζέλος της Αθήνας.
Στο χρηματο-οικονομικό σκέλος η επένδυση είναι 480 εκατ. ευρώ (αφορά το κατασκευαστικό κόστος), το ποσοστό για το Δημόσιο: 45,9%, η απόδοση δεσμευτικής επένδυσης: 13,95% η χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου 180 εκατ. ευρώ (περιορίζει δηλαδή τη χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου κατά 40 εκατ. ευρώ), το ποσοστό του «Σπατόσημου»: 64,8%, το ποσό δεσμευτικής επένδυσης (ίδια κεφάλαια): 158,4 εκατ. ευρώ, μηδενικός δανεισμός για την εταιρεία παραχώρησης κάτι που σημαίνει ότι εκτός από φόρους θα παίρνει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας και το δευτερεύον χρέος (κεφάλαια από άλλους πιστωτές πλην Τραπεζών): 36 εκατ. ευρώ.
Τι θα κατασκευαστεί
Το αεροδρόμιο που θα αντικαταστήσει το σημερινό αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης” θα είναι μία σύγχρονη υποδομή που θα ακολουθεί τα υψηλότερα κατασκευαστικά standards. Το κτήριο συνολικής επιφάνειας 71.818 τμ θα είναι βιοκλιματικό και αρχιτεκτονικά θα “δένει” με το ύφος της περιοχής ενώ θα επιδιωχθεί να πάρει και την πιστοποίηση κατά LEED. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας προβλέπεται η δημιουργία κατ`ελάχιστον 1.000 άμεσων θέσεων εργασίας και 500 έμμεσων με τα νούμερα να εκτιμάται ότι θα αλλάξουν προς τα πάνω.
Θα διαθέτει 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, ενώ θα διαθέτει δύο πυροσβεστικούς σταθμούς, έναν αστυνομικό σταθμό, ιατρικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, σύστημα διαχείρισης αποβλήτων με βιολογικό καθαρισμό, χώρους στάθμευσης κατ’ ελάχιστον για 800 οχήματα, χώρους κατ’ ελάχιστον πενήντα τουριστικών λεωφορείων, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα (θα μπορεί μελλοντικά να επεκταθεί στα 3.800 μέτρα) και πλάτος 23 μέτρα με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του αεροδρομίου και του στρατιωτικού αεροδρομίου (θα λειτουργεί παράλληλα).
Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης την πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.
Βασικό στοιχείο του νέου αεροδρομίου θα είναι και η κατασκευή νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας που θα συνδέει το Καστέλλι με τον ΒΟΑΚ και τον ΝΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου όπου ειναι και το σημαντικότερο τουριστικό σημείο του νησιού.
Μαζί με το αεροδρόμιο η εταιρεία παραχώρησης θα μπορεί να αναπτύξει στην ευρύτερη περιοχή εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων (όπως αντίστοιχα έχει η Αθήνα).
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι θα επιδιώξει να παίξει τον ρόλο του hub όντας σε μία κομβική γεωγραφικά περιοχή, ανάμεσα στην Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων τέτοιων αεροδρομίων.