Και την προσοχή ειδικών υπηρεσιών έχει κεντρίσει, κατά πληροφορίες, η πρόσφατη υπόθεση μεταφοράς δεκάδων μεταναστών, μεταξύ των οποίων δύο γυναίκες και 31 ανήλικοι, στην περιοχή των Καλών Λιμένων.
Το γεγονός ότι το δεκάμετρο σκάφος, στο οποίο επέβαιναν 117 άνθρωποι, έδεσε ανεμπόδιστα πριν τα ξημερώματα του Σαββάτου στο αλιευτικό καταφύγιο των Καλών Λιμένων, και όχι σε κάποια απόκρημνη παραλία, έχει προκαλέσει αίσθηση αλλά και ερωτηματικά τόσο ως προς το θέμα της φύλαξης των θαλασσίων συνόρων νοτίως της Κρήτης όσο και προς το ενδεχόμενο να υπάρχουν στο νησί «σύνδεσμοι» του κυκλώματος.
Καθόλου απίθανο δεδομένου ότι το έχουμε δει και στο παρελθόν σε ανάλογες υποθέσεις, με την εμπλοκή ντόπιων και αλλοδαπών. Πάντως, το τελευταίο χρονικό διάστημα τα κυκλώματα διακινητών, όπως φαίνεται, «πολιορκούν» και πάλι την Κρήτη που δεν διαθέτει τα ανάλογα επιχειρησιακά πλωτά μέσα. Κύκλοι ενημέρωσης δεν αποκλείουν αυτό το «σφυροκόπημα» να αποτελεί έναν ελιγμό των κυκλωμάτων δεδομένου ότι ο κλοιός στο Ανατολικό Αιγαίο έχει σφίξει.
Αυτή η ανησυχητική κατάσταση επαναφέρει στο προσκήνιο την ανάγκη ανασχεδιασμού και «θωράκισης» των θαλασσίων συνόρων νοτίως της Κρήτης καθώς εντοπίζονται «τρύπες» στο πλέγμα ασφαλείας.
Μπορεί στο Ανατολικό Αιγαίο να γίνεται «πόλεμος» λόγω της συνεχούς αύξησης των μεταναστευτικών ροών, όμως είναι σαφές πια ότι οι διακινητές έχουν επαναφέρει δυναμικά την Κρήτη στο κάδρο των δρομολογίων τους λόγω της γεωγραφικής της θέσης. Η Κρήτη είναι ένα σταυροδρόμι και για τα κυκλώματα αυτά. Από τη Γαύδο μέχρι τον κόλπο της Μεσσαράς, σκάφη που αποπλέουν από τις ακτές της Λιβύης ξεφορτώνουν ταλαίπωρους ανθρώπους που αναζητούν μια καλύτερη ζωή.
Λιμενικοί κύκλοι υπογραμμίζουν ότι είναι αναγκαίος ένας επανασχεδιασμός με στόχο την ενίσχυση των επιχειρησιακών πλωτών μέσων της Κρήτης. Όπως σημειώνουν, η παρουσία σκάφους ανοιχτής θαλάσσης είναι παραπάνω από αναγκαία.
Για τα νότια του νομού Ηρακλείου, σύμφωνα με λιμενικές πηγές, υπάρχει μόνο ένα φουσκωτό σκάφος στον Κόκκινο Πύργο, το οποίο δεν είναι πάντα διαθέσιμο καθώς πολλές φορές στέλνεται ως ενίσχυση στο Ανατολικό Αιγαίο.
Στην Ιεράπετρα υπάρχει ένα υδροτζέτ, το οποίο επίσης κάποιες φορές καλείται να προσφέρει τις υπηρεσίες του στο Ανατολικό Αιγαίο λόγω της αύξησης των μεταναστευτικών ροών.
Από εκεί και πέρα υπάρχει το ναυαγοσωστικό σκάφος της Αγίας Γαλήνης και ένα ακόμα σκάφος τύπου Α2 στην Παλαιόχωρα.
Και αφού η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από το πλέγμα ασφαλείας της θαλάσσιας περιοχής και νοτίως της Κρήτης, δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Neues Deutschland έκανε γνωστό ότι στις 19 Δεκεμβρίου έκανε την παρθενική του πτήση το νέο μη επανδρωμένο drone της Frontex στο Τυμπάκι μετά τη μυστηριώδη πτώση του Heron 1, τον Αύγουστο του 2023, νοτιοανατολικά της Κρήτης.
Βάσει του δημοσιεύματος, η Frontex άρχισε εκ νέου τη μη επανδρωμένη επιτήρηση στην Ελλάδα, με τη χρήση ενός Ισραηλινού UAV για την επιτήρηση του Ιονίου Πελάγους ανάμεσα σε Κρήτη και Ιταλία. Και αυτό έχει ως βάση το Τυμπάκι.
Τρεις Αιγύπτιοι ενώπιον της Δικαιοσύνης
Στην τελευταία υπόθεση των Καλών Λιμένων, πρωτίστως ενημερώθηκε η Αστυνομία μετά από κλήση στο «100». Κάποιος διακινούμενος φέρεται να επικοινώνησε με φιλικό του πρόσωπο, το οποίο κάλεσε στο 112 και εν συνεχεία ενημερώθηκαν διαδοχικά ΕΛ.ΑΣ και Λιμενικό. Ήταν ακόμα σκοτεινά και δεν διακρίνονταν ο ακριβής αριθμός των ανθρώπων που στέκονταν στην προβλήτα.
Αρχικώς, κάποιος που μιλούσε αγγλικά, φέρεται να υποστήριξε ότι τα άτομα που κουμάνταραν τη λέμβο, είχαν επιβιβαστεί σε μικρότερο σκάφος και είχαν φύγει, όμως οι Αρχές αντιμετώπισαν μάλλον με επιφύλαξη τους εν λόγω ισχυρισμούς.
Τελικά στο πλαίσιο της προανάκρισης κατέληξαν στην εμπλοκή τριών Αιγύπτιων, 60, 29 και 44 ετών αντίστοιχα, σε βάρος των οποίων σχηματίστηκε δικογραφία για παράνομη είσοδο στη χώρα, διευκόλυνση, έκθεση και σύσταση συμμορίας. Και οι τρεις πήραν προθεσμία να απολογηθούν την Τρίτη ενώπιον της αρμόδιας ανακρίτριας Ηρακλείου.
Από την προανάκριση που διενήργησε το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου προέκυψε ότι το σκάφος είχε αναχωρήσει τη νύχτα της 11ης Ιανουαρίου από τα παράλια του Τομπρούκ της Λιβύης. Οι διακινούμενοι που πίστευαν ότι θα φθάσουν μέχρι την Ιταλία είχαν πληρώσει από 1500 έως 4.500 δολάρια.