Ακόμα αναμένεται η απόφαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να καθοριστεί, το μέλλον του νέου δρόμου Ηράκλειο – Μεσσαρά.
Η απόφαση από το Ελεγκτικό συνέδριο αναμενόταν επίσημα χθες, ωστόσο μέχρι αργά το απόγευμα δεν υπήρχε κάποια σχετική ενημέρωση προς τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Υπενθυμίζεται ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο προβλέπονταν να αποφανθεί για το αν θα γίνουν δεκτοί 23 συμπληρωματικοί φάκελοι που είχαν ζητηθεί από την υπηρεσία, οι οποίοι και είχαν σταλεί προς το Συνέδριο στις 30 Αυγούστου.
Παρά το γεγονός όμως ότι δεν είχε δοθεί επίσημη απάντηση μέχρι χθες, εκτιμάται ότι μέσα στις επόμενες ημέρες, η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα κοινοποιηθεί στον Οργανισμό και θα είναι θετική, αφού θεωρείται πως οι διευκρινιστικές που έχουν ζητηθεί είναι επαρκείς. Από εκεί κι έπειτα, απαιτούνται περίπου 7 ημέρες προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες «εντός του καταστρώματος» και να παραδοθεί επιτέλους ο δρόμος Ηράκλειο – Μεσσαρά στην κυκλοφορία.
Κάτι τέτοιο πρακτικά σημαίνει ότι αυτή την εβδομάδα δεν αναμένεται παράδοση του δρόμου, όπως πιθανότατα ούτε και την επόμενη. Εκτός κι αν η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου έρθει σήμερα, οι υπηρεσίες «τρέξουν» γρήγορα τις διαδικασίες και κάποια στιγμή στο τέλος της επόμενης εβδομάδας έχουν ολοκληρωθεί και τα ζητήματα των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων προκειμένου ο δρόμος να ανοίξει ξανά.
Πρακτικά σε ημερομηνίες, οι «μεταφράσεις» έχουν ως εξής: Στην καλύτερη περίπτωση και με όλες τις συνθήκες απόλυτα ευνοϊκές χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα, η παράδοση του δρόμου θα γίνει 23 Σεπτεμβρίου (13 Σεπτεμβρίου η απόφαση, 14 Σεπτεμβρίου η έναρξη των εργασιών καταστρώματος + 7 εργάσιμες για την ολοκλήρωση των εργασιών = 23 Σεπτεμβρίου). Σε μια, λογικά αποδεκτή περίπτωση, η παράδοση του δρόμου θα μπορέσει να γίνει στις 26 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να διευθετηθούν όλες οι εκκρεμότητες με τους ρυθμούς του Δημοσίου.
Η λογική ωστόσο λέει, με βάση τις συνθήκες έτσι όπως έχουν εξελιχθεί έως τώρα, ότι και όλο τον Σεπτέμβριο ο δρόμος θα παραμείνει κλειστός, με προοπτική να ανοίξει από τον Οκτώβριο.
Υπενθυμίζεται ότι τόσο ο Υπουργός Υποδομών, όσο και ο υφυπουργός και οι τοπικοί βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, είχαν αρχικά δεσμευθεί για παράδοση του δρόμου το αργότερο ως το τέλος καλοκαιριού, με «ανεπίσημη ημερομηνία» παράδοσης την 25η Αυγούστου. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια νέες διαρροές, σύμφωνα με τις οποίες ο δρόμος θα μπορούσε να παραδοθεί ως τις 5 Σεπτεμβρίου ή το αργότερο ως τις 12 Σεπτεμβρίου. Καμία ημερομηνία όμως δεν αποδείχθηκε ακριβής, οπότε πλέον αποφεύγονται οι «προβλέψεις» παράδοσης και αρκούνται όλοι στις εικασίες.
Το ερώτημα που ανακύπτει πάντως από αυτή την κατάσταση είναι το εξής: Αφού παραδοθεί ο δρόμος θα είναι απόλυτα θωρακισμένος; Όχι είναι η απάντηση. Και μάλιστα ξεκάθαρο όχι, αφού εκτός από τις εργασίες που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί εκτός καταστρώματος (εκτός δρόμου δηλαδή), υπάρχουν και μια σειρά ακόμα εργασίες που πρέπει να υλοποιηθούν με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους έξι μήνες.
Αν μάλιστα σκεφτεί κανείς πως το αρχικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης του δρόμου ήταν το τρίμηνο, για να φθάσει να παραδοθεί σχεδόν επτά μήνες μετά, γίνεται αντιληπτό ότι και το «έξι μήνες» είναι πολύ… ευέλικτο.
Αφού λοιπόν παραδοθεί ο δρόμος προς χρήση κι αφού πραγματοποιηθούν εργασίες διάρκειας τουλάχιστον έξι μηνών ακόμα, οι υπηρεσίες προβλέπεται να … επανέλθουν στο κατάστρωμα, διαβεβαιώνοντας ωστόσο πως δεν θα επηρεαστεί σε αυτή την περίπτωση ιδιαίτερα η κίνηση των οχημάτων, αλλά θα μπορεί να γίνεται εκ περιτροπής.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα του δρόμου, τονίζεται ότι εμφανίζονται στο ύψος του Απομαρμά, όπου οι υπηρεσίες προς το παρόν δεν έχουν παρέμβει ακόμα. Υπάρχει η ελπίδα ωστόσο πως δεν θα δημιουργηθούν πρόσθετα προβλήματα που θα επηρεάσουν ξανά την βατότητα της οδού και πως από τον επόμενο μήνα, η Μεσσαρά θα επανέλθει σε μια σχετική κανονικότητα.
Στο μεταξύ, οι επιχειρηματίες της περιοχής και ειδικότερα οι επιχειρηματίες των τουριστικών σημείων της Μεσσαράς εκφράζουν την αγανάκτηση τους για τα όσα συμβαίνουν, αφού όπως οι ίδιοι εκτιμούν, οι πτώσεις των τζίρων τους υπολογίζονται σε τουλάχιστον 15 %.
Οι ίδιοι μάλιστα επισημαίνουν πως πολλοί τουριστικοί πράκτορες ακύρωσαν εκδρομές προς δημοφιλείς προορισμούς του νότου κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού, κάτι το οποίοι ενδεχομένως να συνεπάγεται μια «στροφή» προς άλλες επιλογές και μια οριστική αποχώρηση από το νότου. Οι φόβοι είναι εντονότατοι, καθώς δηλώνουν ότι θα πρέπει από την ερχόμενη σεζόν να προσπαθήσουν πολύ περισσότερο για να ανακτήσουν πράγματα και τζίρους, που μέχρι πρότινος θεωρούνταν αναμενόμενοι.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιπτώσεις από το κλείσιμο του δρόμου είναι τεράστιες, ενώ κάθε ημέρα που περνά με την οδό κλειστή μεταφράζεται σε τεράστια αύξηση κόστους και ταλαιπωρία για ιδιώτες κι επαγγελματίες που τον χρησιμοποιούν.