Μονόδρομο αποτελεί για την κυβέρνηση η επιτυχία του “πειράματος” αναφορικά με τον ΒΟΑΚ
Μονόδρομο αποτελεί για την κυβέρνηση η επιτυχία του “πειράματος” αναφορικά με τον ΒΟΑΚ

Ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά “πειράματα” της χώρας αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά στην Κρήτη, μετά τη χθεσινή εντυπωσιακή εκδήλωση ενδιαφέροντος μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, που συμμετέχουν στους διεθνείς διαγωνισμούς, πολλοί από τους οποίους μάλιστα δεν βρίσκονταν στο κάδρο από την αρχή.

Το πρώτο εγχείρημα κατασκευής ενός δρόμου με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα αποτελεί μεγάλο στοίχημα τόσο για την κυβέρνηση, όσο όμως και για τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, που έχει πάρει «πάνω» του όλο το θέμα, ελπίζοντας πως θα πετύχει.

Ο υπουργός βέβαια δεν ήταν ο πρώτος ο οποίος τάχθηκε υπέρ της συγκεκριμένης λύσης που τελικά εφαρμόζεται, αφού η πρόταση για ΣΔΙΤ με ρήτρες διαθεσιμότητας, είχε για πρώτη φορά τεθεί από τον περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρο Αρναουτάκη.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι προσδοκίες Σπίρτζη για το ότι θα υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον σε πρώτη φάση δικαιώνονται, αφού ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή του ΒΟΑΚ όμιλοι, τόσο από την Ελλάδα, όσο όμως και από το εξωτερικό, υποβάλλοντας τις σχετικές αιτήσεις συμμετοχής, για την πρώτη φάση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας που δρομολογείται από το Υπουργείο.

ΒΟΑΚ

Μετά τη λήξη της σχετικής προθεσμίας, η οποία τονίζεται ωστόσο ότι είχε πάρει παράταση δέκα ημερών για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, υπέβαλαν αιτήσεις οι μεγάλοι όμιλοι ΑΚΤΩΡ μέσω της ΑΚΤΩΡ – ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η J&B ΑΒΑΞ, η VINCI CONCESSION – VINCI HIGHWAYS  καθώς και η σύμπραξη Μυτιληναίου με την ισπανική ACCIONA.

Για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη αιτήσεις κατέθεσαν οι ΑΚΤΩΡ Α.Ε., ΤΕΡΝΑ Α.Ε. J&P – ΑΒΑΞ, η σύμπραξη του Μυτηλιναίου με την INTERTOLL και ACCIONA από την Ισπανία, αλλά και η SHIKUN & BINUI LIMITED από το Ισραήλ.

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο και κύριο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα έχει μήκος 163 χιλιόμετρα, αφορά το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης. Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου έχει μήκος 22 χιλιομέτρων και θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Οι διεθνείς διαγωνισμοί που έχει προκηρύξει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφορούν στην μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση των δύο τμημάτων του ΒΟΑΚ.

Το τρίτο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα από τη Νεάπολη ώς τον Άγιο Νικόλαο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο, ενώ η εκπόνηση των σχετικών μελετών για να ακολουθήσει η διαδικασία δημοπράτησης, βρίσκεται στο τελικό στάδιο.

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών εξέδωσαν διθυραμβικό δελτίο Τύπου, στο πλαίσιο του οποίου υποστηρίζεται ότι η μαζική συμμετοχή ισχυρών ομίλων στους διαγωνισμούς για το ΒΟΑΚ στέλνει «μήνυμα εμπιστοσύνης στη χώρα».

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο επίσης, «στις προθέσεις της  πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι οι διαγωνιστικές διαδικασίες να προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς καθώς  αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση η σύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης με ένα σύγχρονο έργο που θα αφήσει ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα».