Λιμάνι αναψυχής, μεγαλύτερη ελεύθερη ζώνη, νέο διοικητήριο, αλλά και υδατοδρόμιο, προβλέπει, μεταξύ άλλων, το master plan για το λιμάνι του Ηρακλείου, που εγκρίθηκε χθες το βράδυ από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων στην Αθήνα. Η Επιτροπή ενέκρινε επίσης και την τροποποίηση του Master Plan, ενώ μετά τις σχετικές εγκρίσεις ανοίγει πλέον ο δρόμος για την έναρξη σημαντικών έργων.
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου αναμένει πλέον τη δημοσίευση στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης του Προεδρικού Διατάγματος για τους όρους δόμησης για να προχωρήσουν.
Η σημαντικότερη τροποποίηση που πραγματοποιείται στο master plan σχετίζεται με την κατάργηση της δημιουργίας ανεξάρτητης εισόδου στον λιμενίσκο μικρών σκαφών, η οποία είχε στόχο τη διευκόλυνση της εισόδου τους.
Με τη συγκεκριμένη τροποποίηση παράλληλα επιτυγχάνεται η επαναφορά του Ενετικού Λιμανιού στην αρχική του μορφή.
Το εγκεκριμένο master plan παράλληλα, βασίζεται στην αρχή αυτοτέλειας των λιμενικών τμημάτων με ανεξάρτητες εισόδους και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για κάθε λιμενικό τμήμα.
Για την εξυπηρέτηση έκτακτων περιστατικών δημιουργείται περιμετρική οδός δύο λωρίδων με αυστηρότατη απαγόρευση στάθμευσης ή οποιασδήποτε άλλης κυκλοφορίας.
Στην οδό αυτή θα κυκλοφορούν μόνο αυτοκίνητα πρώτων βοηθειών, πυροσβεστικής υπηρεσίας, λιμενικής αστυνομίας και τεχνικών υπηρεσιών του Οργανισμού για επισκευή πιθανών βλαβών.
Το master plan παράλληλα εξετάζει τις προοπτικές επέκτασης του λιμένα προς τα ανατολικά, μετά την κατάργησης της προοπτικής για δημιουργία λοξού διαδρόμου στο σημερινό αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».
Το εγκεκριμένο master plan διατηρεί τη δημιουργία επτά λιμενικών τμημάτων και τρεις εναλλακτικές λύσεις.
Ειδικότερα από τα δυτικά προς τα ανατολικά προβλέπει:
- Λιμενικό τμήμα αναψυχής.
- Λιμενικό τμήμα ακτοπλοΐας.
- Λιμενικό τμήμα κρουαζιέρας.
- Λιμενικό τμήμα γενικού και χυδήν φορτίων.
- Λιμενικό τμήμα ελεύθερης ζώνης – διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
- Λιμενικό τμήμα για επέκταση της ελεύθερης ζώνης και διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων.
- Λιμενικό τμήμα αλιευτικών σκαφών κι επισκευαστικής μονάδας μικρών σκαφών.
- Κι ένα ακόμα λιμενικό τμήμα διοίκησης του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου.
- Στο master plan προβλέπεται επίσης δημιουργία ενός ακόμα λιμενικού τμήματος για να εξυπηρετήσει υδατοδρόμιο.
Το master plan περιλαμβάνει τρεις διαφορετικές εναλλακτικές προτάσεις, οι οποίες όμως σε κάθε περίπτωση αντιλαμβάνονται το λιμάνι του Ηράκλειου ως έναν χώρο πολλαπλών χρήσεων, που εκτείνεται από τον κόλπο του Δερματά και μπορεί να επεκταθεί προς τα ανατολικά μετά και την κατάργηση προοπτικής του λοξού διαδρόμου. Και οι τρεις εναλλακτικές «απαλλάσσουν» το Ενετικό Λιμάνι από πρόσθετες κατασκευές και αναδεικνύουν την ιστορικότητα των μνημείων του.
Σε κάθε περίπτωση, με το master plan επιτυγχάνονται, μεταξύ άλλων, καλύτεροι χώροι εξυπηρέτησης επιβατών και κρουαζιέρας, αρτιότεροι χώροι στάθμευσης προσωπικού και διοίκησης του λιμανιού, σωστότερες μελέτες και προσβάσεις στο λιμάνι, καθώς και ένα νέο υδατοδρόμιο, το οποίο έρχεται να προστεθεί στους πολλαπλούς ρόλους που επιδιώκεται να εξυπηρετεί το σύγχρονο λιμάνι του Ηρακλείου.