«Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός Υπαλλήλων Δ.Ε.Η., Νομού Ηρακλείου

Καθυστέρησαν οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί να πάρουν άδειες και εγκρίσεις και τώρα τις παίρνουν… μαζεμένες! Άλλος ένας συνεταιρισμός πήρε την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης με Προεδρικό Διάταγμα!  Πρόκειται για την περιοχή ιδιοκτησίας του «Παραθεριστικού Οικοδομικού Συνεταιρισμού Υπαλλήλων Δ.Ε.Η. Νομού Ηρακλείου,  που μπαίνει κι αυτός, μετά από 25 χρόνια ταλαιπωρίας, σε διαδικασία υλοποίησης.

Η έκταση βρίσκεται στην επικλινή πλαγιά ενός λόφου, βόρεια από την νέα εθνική οδό Ηρακλείου – Λασιθίου και με θέα στο Αιγαίο Πέλαγος, στην περιοχή Παχειά Άμμος του δημοτικού διαμερίσματος Ελιάς του Δήμου Χερσονήσου Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης.

Πρόκειται για ήπιας μορφής οικιστική ανάπτυξη που σέβεται το φυσικό περιβάλλον και τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο Γιώργος Αλεξάκης, πολιτικός μηχανικός, αναφερόμενος στο θέμα, δήλωσε:

«Επιτέλους άλλος ένας Οικοδομικός Συνεταιρισμός στο Ηράκλειο φθάνει να εγκριθεί  με Προεδρικό Διάταγμα, μετά από χρόνια.  Οι μελέτες έργων υποδομής είναι σχεδόν έτοιμες για υποβολή και έγκριση, άρα σύντομα μπορεί να αρχίσει η υλοποίηση ενός σημαντικού – παραδειγματικού έργου, νέου παραθεριστικού οικισμού».

 

Ο Γιώργος Αλεξάκης, ως αρμόδιος μηχανικός για τη σχεδίαση του νέου οικισμού, εκτιμά ότι απαιτείται:

Ο κ. Αλεξάκης

– Η χάραξη και οργάνωση του οδικού δικτύου που έγινε με σεβασμό στη μορφολογία του εδάφους, με ιεράρχηση των δρόμων και εξασφάλιση των απαραίτητων για τη λειτουργία τους χαρακτηριστικών, ώστε να επιτυγχάνεται οικονομία κατασκευής, ασφαλής κυκλοφορία και πρόσβαση σε όλα τα οικόπεδα και σαφής διαχωρισμός της κίνησης των πεζών και τροχοφόρων.

– Η χωροθέτηση λειτουργικών ελεύθερων χώρων.

– Η δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου πεζοδρόμων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη, ασφαλής και ευχάριστη μετακίνηση των πεζών από την κατοικία προς τους βασικούς κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους  (τα καταστήματα και τις εν γένει εξυπηρετήσεις, τις παιδικές χαρές, την αναψυχή και τους αθλητικούς χώρους).

– Η απόδοση ποσοστού τουλάχιστον 50% της έκτασης σε κοινόχρηστες – κοινωφελείς λειτουργίες.

– Η πρόσβαση με το αυτοκίνητο σε κάθε οικόπεδο.

– Ο εντοπισμός των θετικών στοιχείων που αποδίδουν αξία στο οικόπεδο και παρέχουν τις ευκαιρίες για ένα ευχάριστο οικιστικό περιβάλλον (εξασφάλιση θέας και οπτικών φυγών, ποικιλομορφία φυσικού ανάγλυφου κ.λπ.)

– Η εξασφάλιση επαρκών θέσεων στάθμευσης στα πολεοδομικά κέντρα.

– Ο καθορισμός όρων και περιορισμών δόμησης, ώστε να καλυφθούν επαρκώς οι ανάγκες παραθεριστικής κατοικίας των οικιστών και συγχρόνως να διασφαλισθεί αποδεκτή αισθητική εικόνα στο δομημένο περιβάλλον.

Η χαρά

Την ικανοποίηση και χαρά εκφράζουν οι δηλώσεις του Νίκου Γιαννακουδάκη, προέδρου Οικοδομικού Συνεταιρισμού Υπαλλήλων ΔΕΗ Νομού Ηρακλείου:

«Η υπογραφή από τον υπουργό του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης του Οικοδομικού Συνεταιρισμού μας και η εντός του προσεχούς διαστήματος προώθησή του στο ΣτΕ σημαίνει το τέλος της σχεδόν 25χρονης ταλαιπωρίας.

Σήμερα αφήνουμε στην άκρη τα αίτια που την προκάλεσαν και οφείλουμε να εκφράσουμε τις θερμές ευχαριστίες μας στον αρμόδιο υπουργό Περιβάλλοντος   Γ. Σταθάκη.

Επίσης ευχαριστούμε ιδιαίτερα αφενός τη δ/ντρια Νομοθετικού κα Σκουνάκη και την κα Πούλου και αφετέρου τον δ/ντή Πολεοδομικού Σχεδιασμού κ. Ψυχογιό και την κ. Πατέλη.

Τέλος, ευχαριστούμε θερμά τις κες Μπούμπα και Αγριού από το γραφείο του  υπουργού».

Η μορφολογία του οικοπέδου δεν παρουσιάζει διαφοροποίηση στις κλίσεις του εδάφους οι οποίες στο μεγαλύτερο τμήμα της περιοχής είναι ήπιες, 4-13%. Οι δρόμοι σχεδιάστηκαν ώστε να ακολουθούν τις ισοϋψείς του εδάφους και να είναι παράλληλοι με την ακτογραμμή για την εξασφάλιση σε κάθε οικόπεδο της θέας προς τη θάλασσα. Έτσι γενικά οι δρόμοι είναι σε κατεύθυνση ανατολής – δύσης.

Ο υπάρχων δημοτικός δρόμος γίνεται ο συλλεκτήριος όλων των δρόμων, οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί κατά τρόπο ώστε να ακολουθούν το φυσικό ανάγλυφο του εδάφους, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι εργασίες εκσκαφής και επίχωσης.

Σε ορισμένα σημεία οι δρόμοι αναπτύσσονται αντίθετα προς τη φυσική διαμόρφωση του εδάφους, για τη δημιουργία διαδρόμων θέας, αλλά και μήκος δρόμου για τη διάταξη των οικοπέδων. Σε κάθε περίπτωση όμως η κλίση τους είναι μικρότερη του 12%.

Σχεδόν στο σύνολο του οικοπέδου προβλέφθηκαν πεζόδρομοι μεταξύ των δρόμων και παράλληλα με αυτούς, ακολουθώντας τις  ισοϋψείς στην κατεύθυνση ανατολή – δύση, ώστε να αυξηθεί η απόσταση μεταξύ των οικοδομικών τετραγώνων, των οικοπέδων και των κτηρίων και επίσης να αυξηθεί η υψομετρική διαφορά μεταξύ των διαδοχικών κατοικιών, εξασφαλίζοντας θέα βόρεια και βόρειο-ανατολικά, πάνω από τις οροφές των κατοικιών.

Οι πεζόδρομοι αυτοί έχουν κυμαινόμενο πλάτος από 2 έως και 7 μ. Σε ορισμένες περιπτώσεις ενσωματώνουν και νησίδες κοινόχρηστου πράσινου.

Σε όλη την έκταση της πολεοδομούμενης περιοχής επιλέχθηκε να υπάρχουν πολλοί διάσπαρτοι ανοιχτοί χώροι, ώστε αφενός να αερίζεται ο οικισμός και αφετέρου να δημιουργούνται διάδρομοι θέας και από τα δυσμενέστερα οικόπεδα. Αυτό επιτυγχάνεται με το δίκτυο πεζόδρομων και τη δημιουργία παιδικών χαρών.

Τα οικοδομικά τετράγωνα χωρίζονται μεταξύ τους είτε από δρόμο, είτε από πεζόδρομο, είτε από πεζόδρομο με κοινόχρηστες ζώνες πρασίνου, έτσι ώστε τα προκύπτοντα οικόπεδα να είναι όλα διαμπερή ή γωνιακά και καθόλου μεσαία.

Το οικόπεδο του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Υπαλλήλων Δ.Ε.Η. Ν. Ηρακλείου έχει συνολικό εμβαδόν 288 στρεμμάτων.

Σχεδιάστηκαν 277 οικόπεδα για τα μέλη, με εμβαδόν από 475 έως 476 τ.μ. και με μέσο όρο διαστάσεων πλευρών 18 μ. Χ 26 μ. Όλα τα οικόπεδα είναι οικοδομήσιμα με πρόσωπο τουλάχιστον σε ένα δρόμο. Αρκετά οικόπεδα έχουν πρόσωπο και σε δεύτερο δρόμο, ή είναι γωνιακά ή έχουν πρόσωπο και σε ένα ή δυο πεζόδρομους.

Σε κάθε οικόπεδο θα είναι δυνατή η οικοδόμηση κατοικίας με ΣΔ 0,25 (120 τ.μ. κύριας δόμησης/άρτιο οικόπεδο). Η κάθε οικία προβλέπεται είτε ισόγεια, είτε διώροφη, με συνολικό εμβαδόν κυρίων χώρων 120 τ.μ. και επιπλέον βοηθητικών και υπόγειων χώρων κατά τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, Ν.4067/2012 (και τον εκάστοτε κανονισμό που θα ισχύει).

Προβλέπεται τουλάχιστον 1 θέση στάθμευσης για κάθε οικία των 120 τ.μ., εντός του οικοπέδου, για τη στάθμευση των αυτοκινήτων των ιδιοκτητών.

Επίσης, δημιουργούνται κοινόχρηστοι χώροι με αποκλειστική χρήση “χώρων στάθμευσης” για τους επισκέπτες, ώστε να μειώνεται η ανάγκη διάσπαρτης στάθμευσης στο δρόμο. Συνολικά, θα δομηθούν για τις ιδιωτικές κατοικίες: 33.240 τ.μ. (=277 οικόπεδα Χ 120 τμ / άρτιο οικόπεδο).

Το Πολεοδομικό Κέντρο (Οικοδομικό Τετράγωνο Γενικής Κατοικίας), που δύναται να περιλαμβάνει χρήσεις όπως εμπορικά καταστήματα, εστιατόριο,  μίνι μάρκετ, καθαριστήριο, αρτοποιείο  κ.λπ. καταλαμβάνει έκταση 4.177,73 τ.μ. (1,52% της συνολικής πολεοδομούμενης έκτασης).

Οι κοινωφελείς χώροι, ο χώρος δεξαμενής νερού, το αντλιοστάσιο, οι αθλητικές εγκαταστάσεις  καταλαμβάνουν έκταση 4.255,35 τ.μ. (1,55 % της συνολικής πολεοδομούμενης έκτασης).

Οι κοινόχρηστοι χώροι όπως οι δρόμοι, οι πεζοδρόμοι, οι χώροι στάθμευσης, οι χώροι πρασίνου, οι πλατείες, τα πάρκα, οι παιδικές χαρές, τα αναψυκτήρια, θα καταλαμβάνουν έκταση 134.431,67 τ.μ. (48,96 % της συνολικής πολεοδομούμενης έκτασης).

Συνολικά το πολεοδομικό κέντρο, οι κοινωφελείς και κοινόχρηστοι χώροι καταλαμβάνουν έκταση 142.864,74 τ.μ. (52,03% > του 50 % της συνολικής πολεοδομούμενης έκτασης) και θα καλύπτουν το σύνολο των λειτουργικών αναγκών των κατοίκων, που θα εγκατασταθούν στον παραθεριστικό οικισμό.

Επίσης οι κοινωφελείς και κοινόχρηστοι χώροι καταλαμβάνουν έκταση 138.687,02 τ.μ. (50,51% > του 50 % της συνολικής πολεοδομούμενης έκτασης).