Αυτοψία στην εξέλιξη του μεγάλου έργου του δρόμου της Μεσσαράς θα πραγματοποιήσει σήμερα ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών Γ. Δέδες, συνοδευόμενος από τον διευθυντή συγκοινωνιακών έργων του Υπουργείου Υποδομών κ. Καρνέση. Πρόκειται για μια προγραμματισμένη κάθοδο, η οποία είχε συμφωνηθεί από την τελευταία επίσκεψη του κ. Δέδε στην Κρήτη, καθώς ο στόχος που έχει τεθεί είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στην έξοδο του στομίου της γέφυρας.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΚ κ. Φ. Καζάση, η ενημέρωση που υπάρχει από την πλευρά του αναδόχου είναι ότι οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί και άρα έχει τελειώσει το πιο δύσκολο τμήμα του έργου.
Θυμίζουμε ότι το έργο βρίσκεται σε καθεστώς επιτήρησης και καταβάλλεται μια κυριολεκτικά γιγάντια προσπάθεια προκειμένου να ολοκληρωθεί εμπρόθεσμα καθώς από την ολοκλήρωσή του εξαρτώνται πολλά. Εάν το έργο δεν είναι λειτουργικό μέχρι τις 31 Μαρτίου 2019 θα πρέπει να επιστρέψουμε τα χρήματα που έχουν δοθεί για το έργο από τα δύο χρηματοδοτικά προγράμματα που αντιστοιχούν σε 71 εκ. ευρώ.
Ο μεγάλος φόβος όμως δεν είναι μόνο η απώλεια χρημάτων αλλά και το γεγονός ότι από μια τέτοια απευκταία εξέλιξη δεν θα υπάρχουν περιθώρια ένταξης σε νέο πρόγραμμα πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το έργο θα παραμείνει ημιτελές. Έτσι θα χάσουμε τα 71 εκ. ευρώ συν τα χρήματα που έχουν δοθεί μέχρι τώρα και ο δρόμος δεν θα μπορεί να ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα να καταλήξει ένα έργο φάντασμα.
Για τον λόγο αυτό το έργο έχει τεθεί σε επιτήρηση, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι εξελίσσεται με τον στενό έλεγχο και εποπτεία της διαχειριστικής αρχής αλλά και του το Υπουργείου Υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό γίνονται ανά τακτά διαστήματα έλεγχοι ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή εξέλιξη των εργασιών, που όπως όλα δείχνουν έχει αφήσει πίσω της τα δύσκολα.
Το κρίσιμο σημείο είναι η ολοκλήρωση εργασιών του στομίου εξόδου της σήραγγας η οποία έχει μήκος 517 μ. Αυτή είναι η πιο δύσκολη και σύνθετη τεχνικά εργασία, διότι υπάρχει μια υψομετρική διαφορά του στομίου εξόδου της σήραγγας από τον δρόμο που φτάνει τα 35 μ.
Έπρεπε λοιπόν να γίνουν τα κατάλληλα τεχνικά έργα ώστε να γίνει η σύνδεση, και σύμφωνα με τα στελέχη του ΟΑΚ το υπόλοιπο κομμάτι του έργου που εκκρεμεί είναι καθαρή οδοποιία χωρίς τεχνικές δυσκολίες. Ουσιαστικά αυτό που απομένει είναι να γίνει γρήγορα η οδοστρωσία, και παράλληλα να αντιμετωπισθούν οι κατολισθήσεις που καταγράφονται. Σύμφωνα πάντα με τον ΟΑΚ η πλευρά του αναδόχου, καταβάλλει προσπάθεια με διπλές βάρδιες ώστε το έργο να ολοκληρωθεί και να μπούμε στην τελική ευθεία για την παράδοση του.
Τα στελέχη του ΟΑΚ τεκμηριώνουν ότι το συγκεκριμένο έργο είναι ένα από τα πιο δύσκολα στην Κρήτη, καθώς η ποιότητα των εδαφών μάς φέρνει μπροστά σε ανατροπές, όπως για παράδειγμα τις εντοπισμένες κατολισθήσεις στα πρανή που που έχουν εντοπιστεί σε τρία διαφορετικά σημεία του έργου και απαιτούν ειδική τεχνική διαχείριση.
Οι αστοχίες που εμφανίστηκαν αφορούν σε περιορισμένης κλίμακας κατολισθήσεις, στα πρανή των δρόμων στο ύψος της Αγίας Βαρβάρας στο Πανασό και κοντά στον Απομαρμά. Ήδη έχουν δοθεί τεχνικές οδηγίες για την αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών που συνδέονται άρρηκτα με τη σαθρότητα του εδάφους.
Παρά τα τεχνικής φύσεως προβλήματα που ανακύπτουν στην υλοποίηση του έργου η εκτίμηση που υπάρχει από την πλευρά του ΟΑΚ, είναι ότι δεν υπάρχει κίνδυνος απένταξης του δρόμου της Μεσσαράς με βάση τον σχεδιασμό που έχει τεθεί και είναι ρεαλιστικός ο στόχος της παράδοσης του έργου ως τις 31 Μαρτίου.
Εγκρίθηκαν χρηματοδοτήσεις
Στο μεταξύ χθες ο βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ Σ. Βαρδάκης είχε συνάντηση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα με τον Γ.Γ. Υποδομών κ. Γιώργο Δέδε, από τον οποίο ζήτησε να ενημερωθεί για την πορεία του έργου του οδικού άξονα Ηράκλειο-Μεσσαρά.
Ο βουλευτής ενημέρωσε τον γενικό γραμματέα ότι μέχρι τέλος του 2018 θα υπάρχει πλήρης φάκελος και ωριμότητα για το φράγμα Αμιρών-Αγ. Βασιλείου και ζήτησε από τον κ. Δέδε να συμβάλει έτσι ώστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και το Υπουργείο Οικονομικών να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για την κατασκευή ενός έργου μείζονος σημασίας για την περιοχή.
Επίσης ο ενημέρωσε τον γενικό γραμματέα ότι ήδη έχουν εξασφαλιστεί 2,5 εκ. ευρώ από την Περιφέρεια Κρήτης για τις απαλλοτριώσεις του παραπάνω έργου. Ο κ. Βαρδάκης ζήτησε να ενημερωθεί και για προτάσεις χρηματοδοτήσεων που είχε θέσει σε προηγούμενη συνάντηση με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, των Δήμων Μαλεβιζίου, Βιάννου, Γόρτυνας και Φαιστού.
Ο Γ.Γ. Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες ενημέρωσε τον βουλευτή Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη ότι εγκρίθηκαν οι χρηματοδοτήσεις ποσών:
200.000 ευρώ στον Δήμο Βιάννου για την αποκατάσταση ζημιών ενδοδημοτικής οδοποιίας από θεομηνίες και συγκεκριμένα στο τμήμα του οδικού δικτύου Πεύκος – Κόρνια,
160.000 ευρώ στον Δήμο Γόρτυνας για αποκατάσταση τμημάτων οδοποιίας του Δ.Δ. Πρινιά,
100.000 ευρώ στον Δήμο Φαιστού για αποκατάσταση τμημάτων του ορεινού δικτύου του Δ.Δ. Ζαρού και
400.000 ευρώ στον Δήμο Μαλεβιζίου για αποκατάσταση οδοποιίας του Δήμου.