Έρχεται ο Σπίρτζης για ν’ ανακοινώσει τις διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται στην Κρήτη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Η επίσκεψη Σπίρτζη, έχει προαναγγελθεί από την προηγούμενη χρονιά, με τους φορείς και την Περιφέρεια να περιμένουν τον Υπουργό, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο αναφορικά με το νέο Βόρειο Οδικό Άξονα. Η ακριβής ημερομηνία επίσκεψης του Χρήστου Σπίρτζη δεν έχει ακόμα καθοριστεί, ωστόσο αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον, αφού το αρμόδιο Υπουργείο έχει ανακοινώσει δρομολόγηση εξελίξεων για τον νέο άξονα μέσα στον Ιανουάριο.
Με δεδομένο το φονικό τροχαίο μάλιστα στην περιοχή της Αχλάδας, που στοίχισε τη ζωή σε τρεις νέους ανθρώπους, οι πιέσεις που δέχονται κεντρικά είναι ακόμα μεγαλύτερες, οπότε ο Υπουργός οφείλει να έχει στην ατζέντα του λύσεις αλλά και ασφαλή χρονοδιαγράμματα. Αυτές τις απαντήσεις, εκτός από την τοπική κοινωνία, τις αναμένουν τόσο ο Περιφερειάρχης, όσο και οι Δήμαρχοι, οι οποίοι δέχονται διαρκείς πιέσεις σε σχέση με την εξέλιξη του τελευταίου μεγάλου έργου στην Ελλάδα.
Η επίσκεψη βέβαια Σπίρτζη αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αφού ο υπουργός θα πρέπει να απαντήσει συνολικά και για το θέμα που ανέδειξε με ρεπορτάζ της η «Π» αναφορικά με την απόφαση του Υπουργείου Υποδομών να μην ακολουθήσει τη διαδικασία στρατηγικής μελέτης, αλλά τη λογική προεπιλογής μιας εταιρείας η οποία θα οδηγήσει σε ένα σύστημα «μελέτη – κατασκευή».
Στην επίσκεψή του ο υπουργός θα πρέπει να κάνει σαφές τον λόγο για τον οποίο άλλαξε η στρατηγική της κυβέρνησης και για μία ακόμα φορά αυτοακυρώθηκαν οι δεσμεύσεις του ίδιου του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα από το Ηράκλειο στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Συνεδρίου.
Η οσμή μιας νέας «φούσκας» γίνεται ολοένα και εντονότερη, με το Υπουργείο να βρίσκεται προ των ευθυνών του, αλλά και απέναντι σε ένα ακροατήριο που έχει βαρεθεί πλέον τις κενές περιεχομένου εξαγγελίες και περιμένει ουσία και συνέπεια μεταξύ λόγων και έργων.
Στο μεταξύ, πλήρως επιβεβαιώθηκε το ρεπορτάζ της «Π» αναφορικά με τον νέο τεχνικό σύμβουλο για τον ΒΟΑΚ. Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ανέθεσε στο γραφείο «Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Άγιος Νικόλαος».
Η συνολική αμοιβή του Συμβούλου ανέρχεται στις 127 χιλιάδες ευρώ προ ΦΠΑ για την παροχή υπηρεσιών, ενώ ο σύμβουλος θα υποβοηθά τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι ο ρόλος του γραφείου Δοξιάδη ως τεχνικού συμβούλου- η σύμβαση είναι εξάμηνης διάρκειας- θα είναι:
– η υποβοήθηση της Αναθέτουσας και Δημοπρατούσας Αρχής στην εκπόνηση μίας εναλλακτικής λύσης σχεδιασμού του έργου, πέραν της μιας ήδη εκπονηθείσας στο πλαίσιο της Προγραμματικής Σύμβασης από τον Ο.Α.Κ. Α.Ε., με θεώρηση της χάραξης και από μηδενική βάση χωρίς τις δεσμεύσεις και “δουλείες” της υφιστάμενης κατάστασης.
Η λύση θα πρέπει να καθορίζει τα κύρια λειτουργικά χαρακτηριστικά του έργου, όπως η πορεία όδευσης, η ταχύτητα μελέτης, ο βαθμός ελέγχου των προσβάσεων, η διατομή της οδού και οι θέσεις των κόμβων σύνδεσης με τα αστικά κέντρα, τους οικισμούς, το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και περιοχές ιδιαίτερου ενδιαφέροντος.
Ο κ. Αυγενάκης δήλωσε μεταξύ άλλων:
“Την ώρα που ο ΒΟΑΚ παραμένει ο πιο επικίνδυνος αυτοκινητόδρομος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο, δεν επιτρέπουμε η Κυβέρνηση να αντιμετωπίζει τον ΒΟΑΚ ως ένα ακόμη επικοινωνιακό πυροτέχνημα.
Ο κ. Τσίπρας στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης είχε ανακοινώσει ότι εντός του Οκτωβρίου 2017 θα ξεκινούσε η δημοπράτηση για τη Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας για τον ΒΟΑΚ και ότι το 2019 θα ξεκινούσαν τα έργα! Πρόκειται για άλλη μια προσπάθεια εμπαιγμού της Κυβέρνησης αφού ουδέποτε προκηρύχθηκε η μελέτη. Η σύνταξη μιας τέτοιας μελέτης απαιτεί διάστημα τουλάχιστον 2 ετών.
Το τραγελαφικό δε στην υπόθεση αυτή είναι ότι ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης διέψευσε τον Πρωθυπουργό! Ανακοίνωσε ότι εντός του Ιανουαρίου 2018 ξεκινά το 1ο στάδιο της διαδικασίας για την προ-επιλογή αναδόχων, που έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην υλοποίηση έργων άνω των 1,5 δισ. ευρώ όπως είναι ο ΒΟΑΚ. Η επιλογή αυτή (προ-επιλογή αναδόχων) έχει, μεταξύ άλλων, τα εξής προβλήματα:
- Θα χρειασθεί 1,5 χρόνος περίπου για την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών όρων.
- Δεν υπάρχει τεχνική λύση, αλλά θα προτείνουν λύσεις οι εταιρείες, μέσω τεχνικού συμβούλου.
- Δεν υπάρχουν όλα τα δεδομένα (οικονομικοί όροι, επικαιροποίηση κυκλοφοριακού φόρτου, χρηματοοικονομικό μοντέλο κ.λπ).
Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ξεκινήσει το έργο το 2019, όπως διατυμπανίζει η Κυβέρνηση. Διότι αδιαφορεί για την ουσία και επενδύει μόνο στη δημιουργία εντυπώσεων”.