Διχασμένη η αγορά για τη “Μαύρη Παρασκευή”

Με αυξημένη συμμετοχή σε σχέση με πέρυσι αλλά και διχοτομημένη την αγορά, πραγματοποιείται σήμερα για δεύτερη φορά στο Ηράκλειο η λεγόμενη «Μαύρη Παρασκευή» (Black Friday).

Μπορεί η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρηματιών και των καταναλωτών να μην γνώριζαν καν την ακριβή ημερομηνία διεξαγωγής του φαινομένου, ωστόσο ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις αλλά και καταναλωτές έχουν μπει στη λογική του. Σε αντίθεση βέβαια από την αρχική ιδέα διεξαγωγής, οι επιχειρήσεις έχουν βρει αφορμή τη «Μαύρη Παρασκευή» προκειμένου να διαφημίσουν προσφορές και μειώσεις τιμών που πραγματοποιούνται για δύο ημέρες, τρεις ή ακόμα και για ολόκληρη την εβδομάδα. Εκτός από τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Ηράκλειο και έχουν ανακοινώσει τη συμμετοχή τους στη δράση, υπάρχουν και ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά ακόμα και τοπικές, αν και ελάχιστες σε αριθμό, που ακολουθούν τη λογική της Μαύρης Παρασκευής και προσφέρουν προϊόντα σε εκπτώσεις.

Στον ελληνικό εκφυλισμό του ωστόσο το φαινόμενο λαμβάνει άλλες διαστάσεις, αφού αποστέλλονται μηνύματα σε καταναλωτές για εκπτώσεις τιμών από αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών και ρούχων μέχρι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και … φαρμακεία. Υπενθυμίζεται ότι το φαινόμενο της «Μαύρης Παρασκευής» άρχισε από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής την επόμενη της Ημέρας Ευχαριστιών, η οποία γιορτάζεται παραδοσιακά την τρίτη Πέμπτη του Νοεμβρίου. Η «Μαύρη Παρασκευή» γιορτάζονταν για μία ημέρα με εταιρείες και καταστήματα να προσφέρουν προϊόντα σε απίστευτα χαμηλές. Ο λόγος για τον οποίο ονομάστηκε «Μαύρη Παρασκευή» σχετίζεται με την ώρα που άνοιγαν τα καταστήματα, η οποία προσδιορίζονταν έως και αρκετές ώρες πριν το τυπικό άνοιγμα των καταστημάτων, όταν ακόμα ήταν «μαύρο σκοτάδι».

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δεν άφησε ασχολίαστο το γεγονός ότι μετά μόλις από ένα χρόνο από την εισαγωγή της «Μαύρης Παρασκευής» στην Ελλάδα η διάρκειά της από μία ημέρα επεκτάθηκε σε τρεις, ακόμα και σε εβδομάδα. «Από του χρόνου το πιο πιθανό είναι να την αποκαλούμε …Greek black week» (Ελληνική μαύρη εβδομάδα) ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αναφέρεται ότι σε πανελλαδικό επίπεδο  βάσει της κλαδικής ανάλυσης οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής. Ακολουθούν οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού, ενώ ο κλάδος των επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας καταγράφει ισχνό ποσοστό συμμετοχής.

Την κάθετη αντίδρασή της στο φαινόμενο εκφράζει η Ένωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων Νομού Ηρακλείου.

«Kαι φέτος οι μεγαλοεργοδότες του κλάδου οργανώνουν Black Friday και οι εμποροϋπάλληλοι καλούνται να δουλέψουν 11 και 12 ώρες, να αλλάξουν τα ρεπό τους και να εργαστούν κάτω από καθεστώς έντονης πίεσης» αναφέρεται μεταξύ άλλων σε σχετική ανακοίνωση και προστίθεται:

«Μια κατάσταση που βέβαια δεν διαφέρει πάρα πολύ από την καθημερινότητα που ζουν μέσα στα καταστήματα  χιλιάδες εργαζόμενοι στο εμπόριο».