Χωρίς διάλογο προχωρούν τα νέα έργα στον ΒΟΑΚ
Χωρίς διάλογο προχωρούν τα νέα έργα στον ΒΟΑΚ

Στον «κάλαθο των άχρηστων» πετούν κυβέρνηση και Υπουργείο Υποδομών τις όποιες συζητήσεις για νέες παρακάμψεις ή υπογειοποιήσεις και εκσυγχρονισμό του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, αφού στην προσπάθεια τους να επιταχύνουν τις διαδικασίες και να μην χάσουν τις χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, παρακάμπτουν τη διαδικασία του διαλόγου.

Όπως αναφέρεται μάλιστα χαρακτηριστικά σε απόφαση του Υπουργείου Υποδομών:

«Λόγω του μεγάλου χρονικού διαστήματος που μεσολάβησε μεταξύ της δημοσίευσης της Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος Α΄ Φάση Διαγωνισμού (2018), της Προεπιλογής των Υποψηφίων (22-03-2019), το Δημόσιο, λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα της ταχύτερης δυνατής έναρξης της εκτέλεσης του Έργου, αποφάσισε και προχώρησε δια των Υπηρεσιών του στην οριστικοποίηση του Βασικού Σχεδιασμού του Έργου και με βάση αυτήν στην απαιτούμενη περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Κατόπιν τούτου κατέστη περιττή η προβλεφθείσα στην Προκήρυξη «Β΄ Φάση: Διάλογος – Οριστικοποίηση Βασικού Σχεδιασμού».

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το Υπουργείο, όχι μόνο δεν πρόκειται να λάβει υπόψη του τις παρατηρήσεις της Περιφέρειας, του Τεχνικού Επιμελητηρίου και όλων των φορέων, αλλά θα προχωρήσει παράλληλα στη λύση απλής βελτίωσης της υφιστάμενης χάραξης αναφορικά με το Ηράκλειο, η οποία όμως δεν μπορεί να λύσει σοβαρά προβλήματα που παρατηρούνται ήδη.

Εφόσον μάλιστα το Υπουργείο δεν βρει κάποια άλλη λύση, με βάση τον σχεδιασμό του, αναμένεται να κλείσουν οι κόμβοι Φοινικιάς, να μην υπάρξει καμία ρύθμιση σε σχέση με το πρόβλημα «διχοτόμησης» της πόλης στο ύψος της Παπαναστασίου, αλλά και να μην ληφθεί υπόψη, η επικείμενη υπερανάπτυξη στο ύψος της Βιομηχανικής Περιοχής.

O κ. Κώστας Καραμανλής
Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, θέλοντας να προλάβει τις ημερομηνίες και να έχει προχωρήσει προφανώς σε σημαντικό βαθμό το έργο, πριν από την προκήρυξη των εκλογών, έχει εγκρίνει ήδη το τεύχος πρόσκλησης για τις δεσμευτικές προσφορές, που αφορούν στη δεύτερη φάση του διεθνούς διαγωνισμού. Η έγκριση, όπως ήδη αναφέρθηκε, έγινε με τη διαδικασία της σύντμησης προκειμένου το ελληνικό Δημόσιο να λάβει 200 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το σύνολο του 1.5 δις που αγγίζει ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα παραχώρησης που έχουν σχεδιαστεί και πιθανότατα το τελευταίο τέτοιου μεγέθους που αφορά αυτοκινητόδρομο.

Αναφέρεται ότι στη διαδικασία για την παραχώρηση του έργου  συμμετέχουν οι ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις (Όμιλος Ελλάκτωρ), Άβαξ, κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S. και κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος. Για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ έχουν σχεδιαστεί ακόμα δύο έργα, το ένα δημόσιο και το δεύτερο με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Το δημόσιο έργο αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατομμύριων ευρώ με χρηματοδότηση επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, για το σύνολο της δαπάνης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό για το συγκεκριμένο έργο, προβλέπεται βελτίωση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, από την  πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στον Άγιο Νικόλαο. Η σύμβαση για το έργο έχει υπογραφεί ήδη με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.

Το δεύτερο έργο με σύμβαση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αφορά το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα από Χερσόνησο έως Νεάπολη, μήκους 22,44 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 290 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 90 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ανάδοχος για το έργο έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία των Τέρνα (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat.

Η συνολική χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για τον ΒΟΑΚ ανέρχεται στα 427 εκατομμύρια ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι, το βασικό του έργου του Βόρειου Οδικού Άξονα από Χανιά μέχρι Ηράκλειο, είναι συνολικού μήκους 157 χιλιομέτρων, συν το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά μήκους 37.5 χιλιομέτρων που περιλαμβάνεται ως προαίρεση και θα περιλαμβάνει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με λωρίδα έκτακτης Ανάγκης, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χιλιομέτρα., 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους καθώς και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.