έργα στην Ίδης

Τα όσα σήμερα διαδραματίζονται στο μεγάλο εργοτάξιο της Ίδης και της Δικαιοσύνης, ως παρελκόμενο της έκπτωσης 64,74%, πολύ σύντομα θα αποδειχτεί ότι είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου αν λάβει κανείς υπόψη του ότι σε δέκα οκτώ μεγάλα έργα που δημοπρατήθηκαν από το Δήμο Ηρακλείου μέσα στην άνοιξη, και τώρα συμβασιοποιούνται, ο μέσος όρος έκπτωσης προσεγγίζει το 60% !

Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, προκύπτει μείζον ζήτημα και με την επίβλεψη των έργων, τα οποία είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τον αριθμό των μηχανικών που στελεχώνουν την τεχνική υπηρεσία η οποία κυριολεκτικά έχει αποδεκατιστεί.

Πρόκειται για ένα τεράστιο θέμα με πολυεπίπεδες προεκτάσεις  σε ό,τι αφορά στους όρους και τις συνθήκες μέσα στις οποίες εκτελούνται δημόσια έργα, τα οποία έρχονται να καλύψουν ανάγκες της κοινωνίας. Όπως είναι γνωστό, από τον Φλεβάρη μέχρι και τον Απρίλη, ο Δήμος Ηρακλείου έβγαλε στον αέρα 18 μεγάλους διαγωνισμούς μεγάλων έργων.

Ανάμεσα σε αυτά είναι η διάνοιξη και η κατασκευή μικρών τεχνικών έργων συνολικού προϋπολογισμού 2.495.354 ευρώ, η ανέγερση βρεφονηπιακού σταθμού επί των οδών Δρακάκη και Ιλιού 2.960.000 ευρώ, και η διαμόρφωση του κόλπου του Δερματά 2.000.000 ευρώ.

Ακόμα το έργο των μονώσεων των σχολικών συγκροτημάτων συνολικού προϋπολογισμού 560.000 ευρώ, ενώ με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα  7.000.000  δημοπρατήθηκαν  μεγάλες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα το πάρκο της  62 Μαρτύρων, το  ΚΔΑΠ ΑΜΕΑ αρχιεπισκόπου Μακαρίου, οι  συντηρήσεις σχολείων,  το πάρκο Καραμανλή Δειλινων, η μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης της  οδού Κομνηνών, το αρδευτικό της ευρύτερης περιοχής Αγίου Βλάση κ.α.

Αν δει κανείς τις εκπτώσεις που δόθηκαν στα έργα  που δημοπρατήθηκαν, η χαμηλότερη ξεκινά από το 52% και απογειώνεται στο 72%.   Είναι προφανές ότι ένας ανάδοχος ο οποίος έχει δώσει μια έκπτωση που προσεγγίζει το 60% ή φτάνει μέχρι το και 70% θα αναζητήσει τρόπους για να προστατεύσει το συμφέρον της εταιρείας του, δηλαδή το όφελος που θα προκύψει για τον ίδιο ώστε να μην είναι ζημιογόνο για την επιχείρησή του. Και εδώ μπαίνει η ευθύνη του Δήμου, που από την πλευρά του θα πρέπει να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον.

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι απαιτείται αυστηρή και επιμελώς οργανωμένη επίβλεψη. Εδώ ανοίγουν μεγάλα κεφάλαια για τον Δήμο Ηρακλείου που καλείται να διαχειριστεί τα παρελκόμενα ενός νόμου που δεν βάζει οροφή στις εκπτώσεις με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται στα ύψη, και την ίδια στιγμή οφείλει να παρακολουθεί εξονυχιστικά τον τρόπο υλοποίησης των έργων διασφαλίζοντας την ποιότητά τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όλα όσα ζούμε σήμερα με την εκτέλεση των έργων της Ίδης είναι μόνο μια πρόγευση για τα όσα θα ακολουθήσουν σε άλλα 18 μεγάλα εργοτάξια που ανοίγουν το επόμενο διάστημα…

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γ. Αναστασάκης

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων Γιάννης Αναστασάκης με δηλώσεις του στην «Π» τονίζει ότι πρόκειται για ένα πραγματικά εκρηκτικό πρόβλημα που ξεκινά από το νέο νόμο και φτάνει μέχρι τον αποδεκατισμό των δημοτικών υπηρεσιών. Σε ότι αφορά στο υπάρχον νομικό πλαίσιο ο κ. Αναστασάκης τονίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει αφενός ένα άλλο μοντέλο επίβλεψης.

Παράλληλα όμως υποστηρίζει ότι  θα πρέπει να γίνεται καλύτερη αξιολόγηση των έργων σε βάθος χρόνου. Δηλαδή να μην περιορίζεται η αξιολόγηση ενός έργου στη 15μήνη  διάρκεια που υπάρχει σήμερα, αλλά να επεκταθεί  στα 5 με 10 χρόνια. Επίσης θα πρέπει, εκτός από τη δικλείδα του χρόνου, να τεθούν και πολύ αυστηρές ποινές όταν τίθενται ζητήματα κακής ποιότητας εκτέλεσης του έργου.

Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της επίβλεψης, ο αντιδήμαρχος τονίζει ότι «το όλο θέμα η υπηρεσία το αντιμετωπίζει με πολύ σκληρή επίβλεψη.  Όλη αυτή η κατάσταση μάς επιφορτίζει ως υπηρεσία με πολύ μεγαλύτερο διοικητικό βάρος διότι προφανώς ο κάθε εργολάβος θα φροντίσει με κάθε τρόπο να μην μπει μέσα, πράγμα το οποίο μας επιφορτίζει με μεγαλύτερη ευθύνη σε ό,τι αφορά τον έλεγχο που θα πρέπει να γίνεται σε κάθε βήμα του, διότι το ζήτημα της ποιότητας δεν είναι εξασφαλισμένο πάντα.

Υπάρχει όμως και μια ακόμα παράμετρος. Εκτός από τα 19 έργα που δημοπρατήθηκαν και μπαίνουν στο δρόμο της συμβασιοποίησης και άρα της εκτέλεσης τους, αυτή τη στιγμή υλοποιούνται άλλα 10 έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Αθροιστικά τα έργα που εκτελούνται και αυτά που μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης ξεπερνούν τον αριθμό των εργαζομένων που έχει η τεχνική υπηρεσία του Δήμου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εγείρονται ζητήματα με δεδομένο το γεγονός ότι για παράδειγμα μόνο στο έργο της Δικαιοσύνης είναι επτά οι επιβλέποντες.

Άρα πόσοι θα πρέπει να παρακολουθούν στα σύνθετα έργα που θα γίνουν στο Δερματά,  στους παιδικούς σταθμούς ή στη διαμόρφωση οδικών δικτύων. Και βεβαίως πώς μια αποδεκατισμένη σε προσωπικό υπηρεσία θα καταφέρει να ανταποκριθεί σε αυτό τον τεράστιο όγκο δουλειάς;».