τρακτερ ανατροπη
Στις εξετάσεις υπάρχει το ερώτημα πού

Πού οφείλονται τα περισσότερα δυστυχήματα με τρακτέρ, πολλά εκ των οποίων γίνονται στην Κρήτη; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα υπάρχει και στις εξετάσεις που δίνουν οι ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση της σχετικής άδεις οδήγησης γεωργικού ελκυστήρα. Σύμφωνα με την απάντηση που θεωρείται η σωστή στην παραπάνω διαδικασία «σε ποσοστό 85% τα ατυχήματα και δυστυχήματα οφείλονται στον κακό χειρισμό του οδηγού του μηχανήματος». Αυτό είναι το ένα σκέλος που εξηγεί γιατί κάθε χρόνο χάνονται άνθρωποι με αυτό τον τρόπο. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από το ρεπορτάζ με αρμόδιες πηγές αφορά στον αριθμό των ταξινομημένων τρακτέρ και στον αριθμό εκείνων που έχουν δώσει εξετάσεις και έχουν επιτύχει στην απόκτηση της άδειας οδήγησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, για τον νομό ηρακλείου τα ταξινομημένα τρακτέρ είναι περίπου 7.500 και τα άτομα που τα χειρίζονται και διαθέτουν το «απαραίτητο δίπλωμα» είναι 4.000! Αντιλαμβάνεται κανείς, χωρίς να μπορεί να ειπωθεί με ακρίβεια ο αριθμός, ότι είναι πολλοί εκείνοι που τα χρησιμοποιούν αλλά δεν έχουν εκπαιδευτεί και δεν έχουν εξεταστεί…

Αρμόδιοι υπάλληλοι μάς είπαν ότι «οι νεότεροι σε ηλικία δείχνουν ενδιαφέρον και προσέρχονται στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος. Υπάρχουν όμως πολλοί οι οποίοι είναι  χειριστές ετών που  αγνοούσαν ότι χρειαζόταν η σχετική διαδικασία για τη νόμιμη χρήση του συγκεκριμένου μηχανήματος».

Οι εξετάσεις πραγματοποιούνται κάθε μήνα και το ευχάριστο είναι ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση στο ενδιαφέρον και κατ’ επέκταση στη συμμετοχή για τη διαδικασία απόκτησης διπλώματος.

Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι ο νομός Ηρακλείου έχει περισσότερα τρακτέρ από κάθε άλλο νομό της Κρήτης, κάτι βέβαια αναμενόμενο λόγω του πληθυσμού, αλλά είναι αξιοσημείωτο, επίσης,  το γεγονός ότι στον νομό Ηρακλείου υπάρχουν περίπου όσα τρακτέρ υπάρχουν σε δύο νομούς της Κρήτης αθροιστικά.

Οι αρμόδιοι που μας μίλησαν τόνισαν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα με τα άτομα που δεν έχουν πιστοποιηθεί παρατηρείται στις μεγαλύτερες ηλικίες. Οι ίδιοι βλέπουν ότι πολλοί κάτοχοι αυτών των μηχανημάτων προχωρούν σε παρεμβάσεις που μπορεί να αποβούν μοιραίες για τη ζωή τους.

Συγκεκριμένα, ενώ θα πρέπει να υπάρχει μπάρα προστασίας, αρκετοί είναι εκείνοι που την αφαιρούν προκειμένου να κινούνται με μεγαλύτερη άνεση στο χώρο όπου κάνουν αγροτικές εργασίες. «Οι έμπειροι είναι συνήθως εκείνοι που την πατάνε» σχολίασε αρμόδια πηγή.

Ως προς τις διαδικασίες απόκτησης του διπλώματος, οι εξετάσεις που γίνονται σε μηνιαία βάση περιλαμβάνουν θεωρητικό αλλά και πρακτικό σκέλος. Ως προς το δεύτερο, ζητείται μια διαδικασία αρκετά πιο «βατή» σε σχέση με αυτό που θα συναντήσουν οι ενδιαφερόμενο στα χωράφια. Η θεωρία είναι περίπου σαν την απόκτηση διπλώματος αυτοκινήτου ή μηχανής, περιλαμβάνει δηλαδή ερωτήματα μηχανολογικού χαρακτήρα, σήματα κοκ.

Περιορισμοί ως προς τη χρήση:

α. Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία και η χρήση του ελκυστήρα όταν δεν έχει άδεια κυκλοφορίας.

β. Δεν επιτρέπεται η χρήση του ελκυστήρα για εκτέλεση μη γεωργικών εργασιών.

γ. Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία και η χρήση του ελκυστήρα στην εκτέλεση διαφόρων γεωργικών εργασιών όταν δεν φέρει τον εξοπλισμό που προβλέπει ο Κ.Ο.Κ.

δ. Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία και η χρήση του ελκυστήρα στις διάφορες γεωργικές εργασίες, χωρίς την ύπαρξη διάταξης προστασίας εγκεκριμένου τύπου.

ε. Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία και η χρήση του ελκυστήρα όταν δεν έχει την επισήμανση “Γενικός Κατασκευαστικός τύπος: CA3

Κατηγορία: Τ2α

Εμπορική Ονομασία: προβλεπόμενη ασφάλιση έναντι ζημίας, ατυχημάτων κ.λπ.

2

Αναρτητέα στο Διαδίκτυο – ΑΔΑ”.

στ. Δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε μεταβολή στα τεχνικά στοιχεία του ελκυστήρα που περιλαμβάνονται στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης του κατασκευαστή βάσει των οποίων πραγματοποιείται η ταξινόμηση και η απογραφή του, εκτός εκείνων που υπόκεινται σε φθορά λόγω χρήσης και δεν επηρεάζουν την ασφαλή κυκλοφορία του.

ζ. Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία του ελκυστήρα στους αυτοκινητοδρόμους και τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας οχημάτων [άρθρο 29 του Κ.Ο.Κ.].

η. Η ρυμούλκηση ρυμουλκούμενου αγροτικού οχήματος [ρυμούλκας μόνο και όχι μηχανήματος] γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 78 «Φώτα Αγροτικών Μηχανημάτων» του Κ.Ο.Κ, το π.δ. 238/94 «Καθορισμός των μεγίστων ορίων διαστάσεων και βαρών των αγροτικών μηχανημάτων και των υπ’ αυτών ρυμουλκούμενων οχημάτων» και την αριθ. 13819/25.7.2001 απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Γεωργίας [Β ́ 1044] με την οποία καθορίζεται το μέγιστο πλάτος του ρυμουλκούμενου σε 2,55 m.