Παραδίδεται επίσημα το λιμάνι του Ηρακλείου
Στις 12 το μεσημέρι στον επιβατικό σταθμό του λιμανιού του Ηρακλείου θα γίνει η επίσημη τελετή παράδοσης του λιμανιού στον όμιλο Γκριμάλντι

Με τον πλέον επίσημο τρόπο επισφραγίζεται αύριο στις 12 το μεσημέρι η παράδοση του λιμανιού του Ηρακλείου στον Ιταλό επιχειρηματία Εμμανουέλ Γκριμάλντι.

Η επίσημη τελετή παράδοσης θα είναι πανηγυρική και θα γίνει στην αίθουσα του επιβατικού σταθμού Ηρακλείου.

Η σχετική πρόσκληση αναφέρει ότι παρών θα είναι ο υπουργός Οικονομίας, Κ. Χατζηδάκης, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης, ο δ/νων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δ. Πολίτης, ο δ/νων σύμβουλος του Υπερταμείου Γρ. Δημητριάδης, ο δ/νων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών Λ. Σιγάλας, καθώς και εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των Σωμάτων Ασφαλείας.

Η αυριανή μέρα σηματοδοτεί την αλλαγή σελίδας στο λιμάνι του Ηρακλείου, με τις απόψεις να διίστανται σε σχέση με την αξιοποίηση του λιμανιού με πώληση του πλειοψηφικού πακέτου, η οποία ωστόσο είναι πλέον μια συμφωνία που ακολούθησε όλη τη διαδικασία από την δημοπράτηση του από το ΤΑΙΠΕΔ ως την κύρωση από την ελληνική βουλή και αποτελεί πλέον αναπότρεπτο γεγονός.

Όπως είναι γνωστό το 67% του λιμανιού πέρασε στα χέρια του Ομίλου (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές) αντί 80 εκατ. ευρώ και εν μέσω πολλών και σοβαρών αντιδράσεων, και ενδιαφέρον παρουσιάζει πλέον όχι η ίδια η συμφωνία αλλά ο τρόπος υλοποίησής της.

Επίσης ζητήματα που αφορούν στο σχήμα που θα κληθεί να διοικήσει πλέον το λιμάνι και αναμένεται να ξεκαθαριστεί άμεσα από το νέο επενδυτή.

Ακόμα υπάρχουν ζητήματα που αναμένεται να διευθετηθούν αλλά να γίνουν και αντιληπτά σε επίπεδο γραμμής από το νέο κάτοχο του λιμανιού τα οποία σχετίζονται για την αλλαγή ή όχι αντίληψης στον τρόπο που αντιμετωπίζονται θέματα διάρθρωσης, προσωπικού κλπ.

Τι προβλέπει η σύμβαση

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την μεταβίβαση του 67% πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου στην κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες Grimaldi Euromed SpA και Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ, έναντι του ποσού των 80 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο διαγωνισμού που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα ως μέτοχος, ενώ και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα συνεργαστεί με τον νέο επενδυτή, προκειμένου το λιμάνι να αξιοποιηθεί προς όφελος της ανάπτυξης της Κρήτης και συνολικά της εθνικής οικονομίας.

Ο λιμένας Ηρακλείου ανήκει στους λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος της χώρας και σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1315/2013 εντάσσεται στους λιμένες του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και η αξιοποίηση του εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, μαζί με την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα, αλλά και του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης.

Στα χέρια του επενδυτή θα περάσει η διαχείριση του κεντρικού λιμένα όπου βρίσκεται ο σταθμός κρουαζιέρας ακτοπλοΐας φορτοεκφόρτωσης γενικού και χύδην φορτίου, διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και διοίκησης .

Εκτός παραχώρησης μένουν και θα περιέλθουν στο λιμενικό ταμείο που θα συσταθεί ο Ενετικός Λιμένας του Δήμου Ηρακλείου, ο λιμένας των Λινοπεραμάτων του Δήμου Μαλεβιζίου, τα αλιευτικά καταφύγια ‘Αρβης και Καστρίου του Δήμου Βιάννου, και Λούτρας του Δήμου Γόρτυνας αλλά και οι εξωμετρικές ζώνες Β («Θεατρικός Σταθμός»), Γ («ΚΤΕΛ») και Δ («Λιμενικό Περίπτερο»).

Τα σχέδια του επενδυτή

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, κατά την επίσκεψή του στο λιμάνι του Ηρακλείου, τον Μάρτιο του 2022, αναφέρθηκε στη μεταφορά αυτοκινήτων, μια σημαντική δραστηριότητα για τη Grimaldi Group.

Εξήγησε ότι η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει περαιτέρω στη βελτίωση και την αύξηση των υπηρεσιών της στον τομέα της μεταφοράς οχημάτων, εκμεταλλευόμενη την γεωγραφική θέση της Ελλάδας ως στρατηγικού κόμβου μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής.

Επίσης δήλωσε ότι βλέπει θετικά τη δυναμική της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και ειδικότερα στο Ηράκλειο και αναφέρθηκε στην πρόθεση της εταιρείας του να ενισχύσει τις δραστηριότητες της Grimaldi Group στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τον ρόλο της χώρας ως σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο.

• Αύξηση της Χωρητικότητας και της Αποτελεσματικότητας: Σκοπεύει να αυξήσει τη χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, καθώς και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των λιμενικών διαδικασιών, έτσι ώστε να μειωθούν οι χρόνοι φόρτωσης και εκφόρτωσης.

• Βελτίωση Υποδομών και Εξοπλισμού: Υπογράμμισε την ανάγκη για βελτίωση των λιμενικών υποδομών και του εξοπλισμού για την καλύτερη διαχείριση των ροών των οχημάτων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει νέους γερανούς και εξοπλισμό φόρτωσης/εκφόρτωσης που θα επιτρέπουν ταχύτερη και πιο ασφαλή διακίνηση των οχημάτων.

• Προώθηση Αειφόρων Λύσεων: Εξέφρασε την πρόθεση της εταιρείας να εφαρμόσει πιο πράσινες και βιώσιμες πρακτικές στις μεταφορές αυτοκινήτων, όπως η μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία και η χρήση καθαρότερων καυσίμων.

• Επέκταση Δικτύου Δρομολογίων: Ο Γκριμάλντι δήλωσε ότι σχεδιάζεται η επέκταση του δικτύου δρομολογίων της εταιρείας, προκειμένου να συνδέονται περισσότερα λιμάνια της Μεσογείου με άλλες περιοχές, βελτιώνοντας έτσι τη μεταφορά αυτοκινήτων προς και από την Ελλάδα.