Σκηνές … Μαΐου αναμένεται να ζήσουν δεκάδες χιλιάδες οδηγοί από την ερχόμενη Πέμπτη και για 19 ημέρες, μετά την απόφαση της Περιφέρειας Κρήτης να κλείσει μία λωρίδα κυκλοφορίας επί του ΒΟΑΚ στο ρεύμα από Ηράκλειο προς Ρέθυμνο στο ύψος της Παπαναστασίου, για την εκτέλεση εργασιών ασφαλτόστρωσης.
Οι εργασίες της Περιφέρειας αφορούν ακριβώς στο σημείο εκείνο που δέχεται τον μεγαλύτερο όγκο οχημάτων του ΒΟΑΚ σε ολόκληρη την Κρήτη και ήδη έχουν προκαλέσει προβληματισμό στους οδηγούς και την Τροχαία… Πολλοί είναι εκείνοι μάλιστα που εκτιμούν ότι από την πρώτη ημέρα έναρξης των εργασιών θα επαναληφθούν οι εικόνες χάους που είχαν παρουσιαστεί για μία μόλις ημέρα στον κόμβο Αλικαρνασού όταν εκτελούνταν αντίστοιχες εργασίες.
Με δεδομένο ότι ειδικά νωρίς το πρωί και νωρίς το απόγευμα, το συγκεκριμένο σημείο και οι κόμβοι εισόδου – εξόδου παραμένουν μποτιλιαρισμένοι για ώρες, ακόμα και με τη λωρίδα που πρόκειται να κλείσει ανοικτή, γίνεται κατανοητό πως είναι σχεδόν αδύνατο να αποφευχθεί το απόλυτο μπάχαλο.
Η προετοιμασία της Αστυνομικής Διεύθυνσης ασφαλώς έχει γίνει, με το σχεδιασμό να περιλαμβάνει πλήθος δυνάμεων σε όλα τα προβληματικά σημεία, ωστόσο αυτό που φαίνεται να χρειάζεται η πόλη είναι δρόμοι κι όχι «ρυθμιστές κυκλοφορίας».
Το γεγονός από μόνο του αποτυπώνει παράλληλα και τα τεράστια προβλήματα που ήδη αντιμετωπίζει το οδικό δίκτυο, το οποίο υπενθυμίζεται ότι για την κυβέρνηση παραμένει άρτιο και λειτουργικό και μπορεί να εξυπηρετεί την πόλη, για τουλάχιστον πενήντα χρόνια ακόμα.
Και μόνο στη σκέψη του χάους που πρόκειται να δημιουργηθεί, ήδη έχουν εκκινήσει συζητήσεις για μετάθεση των εργασιών βραδινές ώρες, αφού κανένας δεν μπορεί να πιστέψει πως επί είκοσι σχεδόν ημέρες η πόλη θα μπορέσει να λειτουργήσει αρμονικά με κλειστό το πιο νευραλγικό ρεύμα κίνησης επί του Βόρειου Οδικού Άξονα. Με δεδομένο επίσης το φιάσκο της Νέας Αλικαρνασσού, κανένας δεν θέλει να ρισκάρει μια νέα αντίστοιχη κατάσταση.
Μια κατάσταση μάλιστα που αφενός θα εκθέτει την Περιφέρεια, αλλά και θα μεταθέτει μοιραία τις ευθύνες σε Τροχαία και Αστυνομία, καθώς τα όργανα τάξης αναμένεται να βρεθούν στο στόχαστρο των εξοργισμένων και πολύ πιθανά εγκλωβισμένων οδηγών.
Η καθημερινή κίνηση
Μόνο όσοι κινούνται επί του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης κατά τις καθημερινές μπορούν να κατανοήσουν το μέγεθος του προβλήματος που πρόκειται να δημιουργηθεί εφόσον δεν υπάρξει η κατάλληλη μέριμνα και δεν βρεθούν εναλλακτικές λύσεις.
Ειδικότερα, είναι χαρακτηριστικό πως από τις 7:45 καθημερινά τα πρωινά και για τουλάχιστον μία επιπλέον ώρα, όσο διαρκεί δηλαδή η μετάβαση σε εργασία και σχολεία, η ευρύτερη περιοχή της Παπαναστασίου στο ύψος του ΒΟΑΚ είναι μποτιλιαρισμένη.
Το μποτιλιάρισμα στο νότιο τμήμα της Παπαναστασίου αρχίζει από τον Άγιο Ευγένιο, ενώ γίνεται ασφυκτικό 300 μέτρα πριν από τα φανάρια, όπου τα αυτοκίνητα είναι σχεδόν ακινητοποιημένα, έως και την έξοδο του ΒΟΑΚ. Αντίστοιχη είναι η εικόνα που παρατηρείται από την Κνωσού προς τον Βόρειο Οδικό Άξονα και την έξοδο προς Ρέθυμνο, όπως και από το μικρό τμήμα της Παπαναστασίου ως την έξοδο προς Ρέθυμνο επίσης.
Είναι χαρακτηριστικό πως το αριστερό ρεύμα που πρόκειται να κλείσει εξυπηρετεί τις κινήσεις των οχημάτων από Αλικαρνασσό προς Ρέθυμνο επί του ΒΟΑΚ. Το αριστερό ρεύμα παράλληλα στο ύψος των διπλών εξόδων στο Γιόφυρο, εξυπηρετεί αποκλειστικά τόσο τις πρωινές όσο και τις πρώτες απογευματινές ώρες την κίνηση των οχημάτων επί του ΒΟΑΚ, καθώς οι έξοδοι του κόμβου Γιόφυρο είναι μποτιλιαρισμένοι για τουλάχιστον 500 μέτρα επί του ΒΟΑΚ.
Την ίδια ώρα, τις πρωινές ώρες από 7:00 έως και 10:00 το πρωί τουλάχιστον, το μποτιλιάρισμα στις εξόδους του Γιόφυρου μεταφέρεται ως και το δεύτερο φανάρι επί της Ηρακλείου – Μοιρών, μετά τον Εσταυρωμένο.
Οι… «εναλλακτικές»
Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί, ειδικά από την Παπαναστασίου και την Ούλαφ Πάλμε, που επιλέγουν εναλλακτικές διαδρομές για να μην «κολλήσουν» στην έξοδο προς ΒΟΑΚ η οποία είναι καθημερινά πλήρως μποτιλιαρισμένη.
Η εναλλακτική ωστόσο περιλαμβάνει μια παράκαμψη μέσω της πλατείας Σινάνη, από τα στενά του Κορακοβουνίου, με κίνηση επί της Λυκείου και έξοδο στους νέους κόμβους του Άι Γιάννη του Χωστού, όπου το κυκλοφοριακό κομφούζιο είναι τόσο, που για τη διέλευση από το σημείο απαιτούνται τουλάχιστον 50 λεπτά. Οπότε η «εναλλακτική» λύση, μάλλον δεν είναι στην πραγματικότητα εναλλακτική, αφού πρόκειται να οδηγήσει τα οχήματα σε ένα ήδη επιβαρυμένο σημείο.
Η Αστυνομία
Ενήμερη για τις προθέσεις της Περιφέρειας Κρήτης είναι η Αστυνομική Διεύθυνση Ηρακλείου, η οποία όμως εκτός από τον έλεγχο και τη διευθέτηση της κίνησης, δεν μπορεί να κάνει… θαύματα.
«Μπορούμε ακόμα και να βάλουμε όλες μας τις “σφυρίχτρες” στα σημεία που αναμένεται να αυξηθεί η κίνηση, αλλά δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε δρόμους» αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος της Αστυνομίας, αναδεικνύοντας με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι ήδη ο Βόρειος Οδικός Άξονας έχει ξεπεράσει τα όρια των αντοχών του και το επικείμενο κλείσιμο ρεύματος της οδού, ειδικά στο σημείο που σχεδιάζεται, πρόκειται να δημιουργήσει ένα τεράστιο κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης, το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο των βελτιώσεων και συντηρήσεων νέας και παλαιάς εθνικής οδού Περιφέρειας Κρήτης.
Ειδικότερα στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:
«Στα πλαίσια εκτέλεσης του έργου ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ-ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΤΗ 2020-2022 πρόκειται να εκτελεστούν εργασίες ασφαλτόστρωσης επί του ΒΟΑΚ.
Συγκεκριμένα από την Πέμπτη 29-9-2022 έως και την Δευτέρα 17-10-2022 θα αποκλειστεί η αριστερή λωρίδα του ρεύματος κυκλοφορίας από Ηράκλειο προς Ρέθυμνο στο τμήμα με αρχή τον κόμβο Κνωσού-Παπαναστασίου και για 1.500μ προς Ρέθυμνο (400μ μετά την άνω διάβαση προς οδό Ούλαφ Πάλμε).
Η κυκλοφορία προς Ρέθυμνο θα διεξάγεται από τη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας και όλοι οι κόμβοι θα παραμείνουν ανοικτοί.
Παρακαλούνται οι οδηγοί των οχημάτων να τηρούν την εγκεκριμένη εργοταξιακή σήμανση».