Μια νέα κυκλοφοριακή παράκαμψη που αλλάζει όλα τα δεδομένα στην οδική σύνδεση της Χερσονήσου δρομολογεί ο Δήμος, με σκοπό να αποφορτίσει τις ισχυρές πιέσεις που δέχεται από τους μεγάλους όγκους των οχημάτων και παράλληλα να δημιουργήσει συνθήκες αποφόρτισης στην κεντρική οδική αρτηρία του οικισμού, με την προοπτική να πεζοδρομηθεί και να λειτουργήσει ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας.
Έτσι ο οικισμός στον οποίο πάλλεται η καρδιά του τουρισμού στην ανατολική Κρήτη, θα αποφορτιστεί από το βάρος και την ένταση της αδιάκοπης κυκλοφοριακής πίεσης, που δημιουργεί ένα ασφυκτικό περιβάλλον, συνωστισμένης κίνησης, ηχορύπανσης και καυσαερίων.
Με δηλώσεις του ο δήμαρχος Χερσονήσου κ. Ζαχαρίας Δοξαστάκης σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «στόχος μας είναι να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα το οποίο οξύνεται τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Αυτό θα γίνει με τη λήψη και εφαρμογή σταδιακά διαφόρων μέτρων και την κατασκευή έργων οδοποιίας, όπως είναι η παράκαμψη Λιμένος Χερσονήσου.
Επιδίωξή μας, μετά την κατασκευή της παρακαμπτήριας οδού, είναι να επιτύχουμε τη βιωσιμότητα στο περιβάλλον και να εξασφαλίσουμε την προσβασιμότητα χωρίς φραγμούς για όλους τους χρήστες.
Επίσης η αισθητική αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών».
Τι προβλέπει ο σχεδιασμός της παράκαμψης
Ειδικότερα ο σχεδιασμός του Δήμου Χερσονήσου προβλέπει τη δημιουργία παρακαμπτήριου δρόμου, που θα ξεκινά από την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου (οδός Φιλικής Εταιρίας) θα προχωρεί νότια και θα συνεχίζει παράλληλα με την τελευταία οδό του σχεδίου πόλης και θα καταλήγει πάλι στην οδό Ελευθερίου Βενιζέλου στο ύψος της οδού Αγίου Κωνσταντίνου (κόμβος ξενοδοχείου Belvedere).
Αφού διαμορφωθεί η νέα όδευση του παρακαμπτήριου δρόμου που θα πάρει πάνω της όλο τον όγκο των οχημάτων που σήμερα κινούνται μέσα από τον οικισμό, επιβαρύνοντας τον κυκλοφοριακά, το επόμενο βήμα είναι να ξεκινήσει η ανάπλαση της Ελευθερίου Βενιζέλου η οποία θα αναπλαστεί και θα μετατραπεί σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
Το εναρκτήριο λάκτισμα για να ξεκινήσει αυτός ο σχεδιασμός είναι η ολοκλήρωση διανοίξεων, η εκτέλεση των οποίων εκκρεμεί από το 1971 (!) τις οποίες ο δήμαρχος με δηλώσεις του στην «Π» ξεκαθαρίζει ότι είναι έτοιμος να προχωρήσει δυναμικά για να μπορέσει να αναπνεύσει η πόλη από τον κυκλοφοριακό στραγγαλισμό που δημιουργεί η στενότητα της κεντρικής όδευσης.
Όπως εξηγεί, βούληση της δημοτικής Αρχής είναι η υλοποίηση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης στο τμήμα της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου που εκτείνεται από την οδό Αποστολογιάννη μέχρι την οδό Ευαγγελίστριας, η οποία έχει κηρυχθεί από το 1971 και μέχρι σήμερα είναι ανεφάρμοστη, επειδή οι ιδιοκτήτες των ακινήτων αξιοποιώντας δικονομικά εργαλεία εξασφαλίζουν από τα αρμόδια δικαστήρια αναστολή εκτέλεσης των πράξεων απαλλοτρίωσης.
Είναι πλέον καιρός να τελειώσει αυτή η εκκρεμότητα και να εφαρμοστεί το Σχέδιο Πόλης. Προς την κατεύθυνση αυτή το χειμώνα θα γίνει διάλογος με τους φερόμενους ιδιοκτήτες για να βρεθεί λύση.
Η νέα πραγματικότητα που χτίζει ο σχεδιασμός
Σύμφωνα με τον κ. Ζ. Δοξαστάκη, υπάρχει συγκεκριμένη χάραξη της παρακαμπτήριου οδού Λιμένος Χερσονήσου, η οποία διατυπώνεται στη μελέτη ανάπτυξης του Δήμου Χερσονήσου, την οποία εκπόνησε το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι των Η.Π.Α. το 2000.
Η πρόταση αυτή που θα αποτελέσει τη βάση της τελικής χάραξης, συνοδεύεται από τη χωροθέτηση και Κέντρου Μετεπιβίβασης Επιβατών ώστε να αμβλυνθεί το αυξημένο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρατηρείται την καλοκαιρινή περίοδο.
Ο συγκεκριμένος δρόμος θα αποτελέσει το όριο διαχωρισμού του Λιμένα Χερσονήσου με τους οικισμούς Κουτουλουφαρίου και Πισκοπιανού. Στη μελέτη της παράκαμψης θα προβλεφθεί η κάθετη σύνδεση του πολεοδομικού συγκροτήματος Λιμένος Χερσονήσου με τον δρόμο αυτό.
Μέχρι την εκπόνηση της μελέτης, τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου της παράκαμψης Λιμένος Χερσονήσου, θα ληφθούν δραστικά μέτρα για την ανακούφιση και αποσυμφόρηση της οδικής αρτηρίας Ελευθερίου Βενιζέλου.
Προβλέπονται νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αύξηση των χώρων στάθμευσης, αυστηρή και λειτουργική οριοθέτηση σταθμών ΤΑΞΙ, θέσεων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων και των λεωφορείων του ΚΤΕΛ, ανάπτυξη γραμμής δημοτικής συγκοινωνίας, κατασκευή ισόπεδων κόμβων κ.ά.
Όπως τόνισε ο δήμαρχος Χερσονήσου κ. Ζαχαρίας Δοξαστάκης κατά τη διάρκεια της Ειδικής Συνεδρίασης Λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, η προσφορότερη λύση για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Χερσονήσου είναι η χάραξη, η μελέτη και η κατασκευή παράκαμψης, που θα υποδεχθεί την αυξημένη κυκλοφοριακή κίνηση, η οποία σήμερα διεξάγεται από την κεντρική αρτηρία του οικισμού της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου και δημιουργεί σοβαρή επιβάρυνση στη λειτουργία της πόλης.
Το χρονικό της άναρχης ανάπτυξης
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ζ. Δοξαστάκη, ο Λιμένας Χερσονήσου αναπτύχθηκε γρήγορα και άναρχα και δεν έχει εφαρμοστεί σε μεγάλο βαθμό το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο.
Επιβάλλεται επομένως η ανάπλαση του κεντρικού πολεοδομικού ιστού της πόλης να γίνει με βιώσιμο σχεδιασμό.
Η ανάπλαση της κεντρικής αρτηρίας του Λιμένα Χερσονήσου, η λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου, είναι αναγκαία και πρέπει να στοχεύει στη μείωση της ενέργειας, την αύξηση των χώρων πρασίνου, τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του θορύβου και την καθολική προσβασιμότητα σε όλους.