Έως και 40 λεπτά αυξήσεις στις τιμές του λίτρου καυσίμου αναμένο-νται ως το τέλος της εβδομάδας.
Έως και 40 λεπτά αυξήσεις στις τιμές του λίτρου καυσίμου αναμένο-νται ως το τέλος της εβδομάδας.

Αυξήσεις στις τιμές όλων των καυσίμων έως και 40 λεπτά πάνω, μέχρι το τέλος της εβδομάδας, έρημα πρατήρια κι ένα «Εθνικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης» στο τραπέζι.

Αυτό είναι το «ρεαλιστικό» σενάριο για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά υγρών καυσίμων στην Ελλάδα και την Κρήτη, η οποία παρακολουθεί με αμηχανία τις εξελίξεις.

Ήδη η μέση τιμή των υγρών καυσίμων στο Ηράκλειο διαμορφώνεται στα 2.11 ευρώ το λίτρο για την απλή αμόλυβδη, στο 1.83 ευρώ το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης και στο 1.55 ευρώ το λίτρο για το πετρέλαιο θέρμανσης, με τις τιμές να αναμένεται πως θα σημειώσουν νέα αύξηση από σήμερα της τάξεως των 7 λεπτών ανά λίτρο, λόγω των καθημερινών διεθνών αυξήσεων.

Η επιβολή εμπάργκο πετρελαίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής στη Ρωσία και η παράλληλη επιβολή μερικού εμπάργκο από τη Μεγάλη Βρετανία δείχνουν πως οι συνθήκες με τις οποίες αυξάνονται οι τιμές των καυσίμων δεν βαίνουν προς βελτίωση, εκτός και αν η κυβέρνηση αποφασίσει να παρέμβει ουσιαστικά στα όσα δραματικά εξελίσσονται. Οι ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επικείμενο πακέτο στήριξης για την ενέργεια συνολικά, έρχονται να δημιουργήσουν ένα λιγότερο δυσμενές περιβάλλον, όμως αν δεν κωδικοποιηθούν δεν μπορεί κανένας να γνωρίζει τι πρόκειται να συμβεί.

Την ίδια στιγμή, οι πληροφορίες θέλουν την Ελλάδα να μην παρεμβαίνει ούτε στη φορολόγηση των καυσίμων, ούτε στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, αλλά να επεξεργάζεται ένα έκτακτο σχέδιο, στο πλαίσιο του οποίου περιορίζονται οι μετακινήσεις δημόσιων και ιδιωτικών οχημάτων με παρέμβαση του κράτους προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα τεράστια προβλήματα.

Ο Λυκούργος Σαμόλης
Ο Λυκούργος Σαμόλης

Οι πρατηριούχοι παρ’ όλα αυτά τονίζουν πως ένα τέτοιο σχέδιο δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί, διότι μια πρακτική μείωση στη ζήτηση των καυσίμων και τις μετακινήσεις, ασφαλώς και θα επηρεάσει ολόκληρη την αγορά, με ολέθριες δυνητικά συνέπειες για την οικονομία και την παραγωγή.  Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο Σύλλογος Πρατηριούχων Νομού Ηρακλείου συνεχίζει να πιέζει τονίζοντας πως μοναδική λύση στο πρόβλημα είναι είτε η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης είτε η μείωση του ΦΠΑ.

«Αν δεν υπάρξει κρατική παρέμβαση, δεν πρόκειται να δούμε ομαλοποίηση στην κατάσταση, όπως φαίνεται και από το διεθνές περιβάλλον» αναφέρει με δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συλλόγου Λυκούργος Σαμόλης για να προσθέσει:

«Ήδη καθημερινά βιώνουμε αυξήσεις της τάξεως των 5 έως 7 λεπτών ανά λίτρο. Οι αυξήσεις είναι τόσο ραγδαίες, που τα πρατήρια δεν προλαβαίνουν να αυξάνουν τιμές, ενώ οι καταναλωτές μπορεί να δουν διακυμάνσεις από πρατήριο σε πρατήριο στην τιμή, ανάλογα με το πόσο συχνά προμηθεύεται καύσιμο κάθε επαγγελματίας».  Από την πλευρά του ο Γραμματέας του Συλλόγου Γιάννης Μαυράκης αναφέρει:  «Είναι επιτακτική ανάγκη να μειωθεί είτε ο ειδικός φόρος είτε ο ΦΠΑ. Κι αν ο ειδικός φόρος παραμένει σταθερός, ο ΦΠΑ δεν παραμένει. Αυτή τη στιγμή το κράτος έχει κερδίσει από τον ΦΠΑ έως και 35% παραπάνω. Μπορεί, εφόσον υπάρχει θέληση, να προχωρήσει σε μειώσεις του ΦΠΑ και να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κατάστασης» .

Στο μεταξύ, αυτό που παρατηρείται τις τελευταίες ώρες στα πρατήρια είναι μια αύξηση της ζήτησης, επειδή ακριβώς οι καταναλωτές περιμένουν αυξήσεις στις τιμές.

«Ασφαλώς αυτή η ζήτηση είναι πλασματική λόγω φόβου» αναφέρει ο κ. Σαμόλης που προσθέτει ότι: «και είναι λογικό πως θα μεταφραστεί σε μηδενική ζήτηση τις επόμενες ημέρες. Ούτως ή άλλως φαίνονται μεγάλες μειώσεις στις μετακινήσεις, όχι μόνο των επιβατηγών οχημάτων, αλλά και των επαγγελματικών».