Άνοιξε “beef” με το Λασίθι κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κρήτη ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Ν. Ταχιάος, όπου όχι απλώς δεν άφησε περιθώριο σύνδεσης του Αγίου Νικολάου με τη Σητεία, αλλά απέρριψε με συνοπτικές διαδικασίες τα επιχειρήματα που του έθεσε ο δήμαρχος Ν. Ζερβάκης στην προσπάθειά του να μεταστρέψει το κλίμα, απαντώντας του ότι επιδίδεται σε «μαθήματα μαρξισμού».
Όπως δηλώνει ο κ. Ζερβάκης στην «Π», ο υφυπουργός όχι απλά ήταν ανένδοτος, αλλά έθεσε αυστηρά το ζήτημα της σύνδεσης του ΒΟΑΚ με τη Σητεία στη λογική «κόστος- όφελος». Ο δήμαρχος Σητείας προσπαθούσε με αλλεπάλληλα επιχειρήματα να εξηγήσει ότι η οδική σύνδεση του ΒΟΑΚ με τη Σητεία δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν επένδυση.
Είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για το Λασίθι, που θα αποτελέσει το αναπτυξιακό υπόβαθρο μιας κοινωνίας οι πολίτες της οποίας δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται ούτε να θεωρούνται δεύτερης κατηγορίας. Όπως εξήγησε ο δήμαρχος, η οδική σύνδεση της Σητείας με το ΒΟΑΚ τόνισε ότι είναι ένα έργο που έχει πολυεπίπεδη αλληλεπίδραση καταρχήν με τη λειτουργία του αεροδρομίου και του λιμανιού, με την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου και στην τοπική οικονομία και στον πολιτισμό και ασφαλώς υπάρχει και η διάσταση που αφορά στο δημογραφικό πρόβλημα του τόπου.
Σύμφωνα με τον κ. Ζερβάκη η απάντηση που κ. Ταχιάου όταν του έθεσε τα αιτήματα αυτά ήταν ότι «αυτά είναι μαθήματα μαρξισμού». Μάλιστα στην προσπάθειά του να κλείσει τη συζήτηση με συνοπτικές διαδικασίες τόνισε ότι «δήμαρχε, τελείωσε το show. Να πηγαίνουμε».
Δυστυχώς όλα αυτά ακούστηκαν δημόσια, τονίζει ο δήμαρχος Σητείας, ο οποίος δεν κρύβει τη δυσφορία του για τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε θεσμικά από τον υπουργό αλλά κυρίως το δίκαιο αίτημα του τόπου του. Ο ίδιος εξηγεί ότι «το αίτημα της Σητείας είναι και ώριμο και δίκαιο.
Καταρχήν το τμήμα Καλό Χωριό – Παχιά Άμμος είναι έτοιμο προς δημοπράτηση. Το τμήμα Παχιά Άμμος-Αυχήν Αγκαθιάς υπολείπεται της μελέτης οδοποιίας που θα καλυφθεί από την Περιφέρεια Κρήτης. Πολίτες β’ κατηγορίας δεν υπάρχουν στην Κρήτη και εμείς δεν θα επιτρέψουμε αυτό να συμβεί στην περίπτωση του ΒΟΑΚ, με τις απαράδεκτες και αποτυχημένες κυβερνητικές επιλογές. Αυτό θα πρέπει να γίνει αντιληπτό και ξεκάθαρο».
Στο σχεδιασμό του δημάρχου είναι αμέσως μετά το Πάσχα να έρθει σε επαφή με τον υπουργό Μεταφορών, κ. Χρήστο Δήμα, στον οποίο θα θέσει το δίκαιο αίτημα της Σητείας για τη σύνδεση της με το ΒΟΑΚ που αποτελεί αίτημα όλου του Λασιθίου.
Μανώλης Μενεγάκης: «Δεν νοείται Βόρειος Οδικός Άξονας που δεν συνδέει όλα τα αστικά κέντρα του νομού Λασιθίου»
Την πάγια θέση του Δήμου Αγίου Νικολάου ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης στον νομό Λασιθίου πρέπει να εκτείνεται μέχρι και την Σητεία, τονίζει σε δήλωσή του ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου, Μανώλης Μενεγάκης, στον απόηχο της επίσκεψης του υφυπουργού Ν. Ταχιάου.
«Δεν νοείται Βόρειος Οδικός Άξονας που δεν συνδέει όλα τα αστικά κέντρα του νομού Λασιθίου, τα οποία και διασυνδέονται μεταξύ τους και οδικά και ιστορικά και οικονομικά και κοινωνικά» επισημαίνει σχετικά ο κ. Μενεγάκης. Εκφράζοντας παράλληλα την πλήρη συμπαράστασή του στο δίκαιο αίτημα που εκφράζει ο Δήμος Σητείας και ο δήμαρχος κ. Γιώργος Ζερβάκης για τον σκοπό αυτό.
Πρόκειται για ένα έργο αναπτυξιακής προοπτικής που πρέπει να υλοποιηθεί, όπως υπογραμμίζει ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου, όχι μόνο με στενούς όρους κόστους-οφέλους, αλλά με το ευρύτερο όφελος που θα προκύψει από τη διασύνδεσή του, με σύγχρονες προδιαγραφές, με τα υπόλοιπα αστικά κέντρα και το αεροδρόμιο της Σητείας, προσδίδοντάς τους έτσι προστιθέμενη αξία.
Ενημέρωση στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου
Για την συνάντηση που είχε με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα του ΒΟΑΚ Κρήτης ενημέρωσε χθες βράδυ το Δημοτικό Συμβούλιο ο δήμαρχος Ηρακλείου, Αλ. Καλοκαιρινός.
Όπως είπε, «από την πλευρά του υφυπουργού εκδηλώθηκε η πρόθεση για μια ταχεία έναρξη του έργου, μάλιστα με προτεραιότητα στα τμήματα των λεγόμενων παρακάμψεων. Λεγόμενης παράκαμψης βέβαια σε ό,τι αφορά το Ηράκλειο, διότι όπως είχα την ευκαιρία να τονίσω ξανά, η χάραξη του ΒΟΑΚ προφανώς δεν συνιστά εδώ και δεκαετίες παράκαμψη της πόλης του Ηρακλείου.
Αφενός λοιπόν, ο υφυπουργός εκδήλωσε την πρόθεση της Κυβέρνησης για την όσο το δυνατόν ταχύτερη έναρξη του έργου, πράγμα το οποίο, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, έχει αρκετές προϋποθέσεις, αφετέρου επιβεβαιώθηκε από την πλευρά της Κυβέρνησης ότι οι απαιτήσεις, και δεν λέω διεκδικήσεις, λέω απαιτήσεις, τις οποίες εμείς εν προκειμένω προβάλλουμε, για το τμήμα της λεγόμενης παράκαμψης Ηρακλείου, είναι εύλογες.
Και στην βάση αυτή, ότι υπάρχει η πρόθεση να ενσωματωθούν στο έργο μετά από συγκεκριμενοποίηση, η οποία θα έχει και ένα τεχνικό χαρακτήρα. Στην βάση αυτών των δύο δεδομένων, οδηγούμαστε σε μια συνεργασία η οποία θα πρέπει να είναι εντατική στο επόμενο διάστημα ώστε να συγκεκριμενοποιηθεί αυτό το αντικείμενο το οποίο δεν καλύπτεται από την σύμβαση παραχώρησης, όπως προδιαγράφεται και στη βάση βεβαίως των αμφισβητήσεών μας που έχουν διατυπωθεί στην αίτηση ακύρωσης που έχει κατατεθεί όπως γνωρίζετε στο ΣτΕ και της οποίας η συζήτηση έχει επαναπροσδιοριστεί στις αρχές Οκτωβρίου».
Οι αδιαπραγμάτευτες απαιτήσεις του Ηρακλείου
Ο κ. Καλοκαιρινός τόνισε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι «συνοπτικά τα 6 σημεία τα οποία συνιστούν τις δέσμες των απαιτήσεών μας και αυτά είναι ο επανασχεδιασμός και κατασκευή κόμβων, σχεδιασμός και κατασκευή στεγάστρων-γεφυρώσεων -τα γνωστά μας covers, επανασχεδιασμό και συνακόλουθο κατασκευαστικό έργο σε κάτω διαβάσεις, κατασκευή-βελτίωση του παράπλευρου οδικού δικτύου, σχεδιασμό και κατασκευή υδραυλικών έργων για την απορροή και διόδευση των ομβρίων υδάτων και τοποθέτηση ηχοπετασμάτων.
Το περιεχόμενο της δέσμης των απαιτήσεών μας δεν έχει μεταβληθεί από την συζήτηση και την αναλυτική παρουσίαση και διεξοδική συζήτηση που έγινε εδώ, συνεπώς δεν επανέρχομαι σε αυτά.
Ωστόσο, οι τεχνικοί προσδιορισμοί αυτού του έργου θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ιδιαίτερης εργασίας. Συνεπώς στη βάση αφενός της βούλησης της Κυβέρνησης να επισπεύσει και της παραδοχής της κυβέρνησης ότι οι απαιτήσεις που έχουμε προβάλει είναι εύλογες, οδηγούμαστε προς την κατεύθυνση, μέσω μιας συνεργασίας, μιας συμπληρωματικής προμελέτης η οποία θα πρέπει να καταλήξει σε ένα συμφωνημένο, συγκεκριμένο αντικείμενο και το οποίο θα γίνει εγγράφως και ενυπογράφως αποδεκτό από το Υπουργείο Υποδομών, από την Ελληνική Κυβέρνηση.
Αυτό είναι το γενικό σχήμα. Υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να προσδιοριστούν και θα προσδιοριστούν στην πορεία. Αυτό το οποίο έχει καταστεί σαφές είναι ότι, χωρίς ισχυρή δέσμευση από την πλευρά της Κυβέρνησης, δεν είναι δυνατό να αποσυρθεί η αίτηση ακύρωσης.
Πρέπει να πω ότι κατά τη συνάντηση δεν ζητήθηκε η απόσυρση της αίτησης, εκφράστηκε ωστόσο η επιθυμία της Κυβέρνησης να προχωρήσουμε χωρίς δικαστική διένεξη. Ένα δεύτερο ζήτημα που μας απασχολεί και εκ παραλλήλου έχουμε θέσει είναι το ζήτημα των ελεύθερων αστικών μετακινήσεων στο ΒΟΑΚ. Και αυτό παρόλο που δεν περιλαμβάνεται στο τεχνικό μέρος εύλογα, είναι μια διεκδίκηση η οποία με μεγάλη έμφαση διατυπώνεται και στους πρόσθετους λόγους, τους οποίους έχουμε καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Στο θέμα αυτό, ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος δήλωσε ότι οι αστικές μετακινήσεις θα είναι ελεύθερες. Και αυτό όμως το ζήτημα θα πρέπει να εξασφαλιστεί και δεν εξασφαλίζεται στη βάση μιας προφορικής δέσμευσης διότι από τη γνώση που έχουμε προβλέπεται πράγματι η εξασφάλιση της ελευθερίας των αστικών μετακινήσεων, όμως με την προϋπόθεση ότι θα λειτουργεί το εθνικό σύστημα χρέωσης των ηλεκτρονικών διοδίων το οποίο προϋποθέτει το σύστημα με χρήση των σημείων καταγραφής των ηλεκτρονικών διοδίων τα οποία δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Συνεπώς και εδώ, θα πρέπει να δοθούν διευκρινήσεις και να αναληφθούν δεσμεύσεις.
Αυτό είναι το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε και στη βάση αυτή μπαίνουμε σε μια -θεωρώ- εντατική συζήτηση αλλά με οριοθετημένες τις απαιτήσεις μας και τα σημεία που ταυτοχρόνως συνιστούν τα σημεία από τα οποία δεν υποχωρούμε. Αυτό το οποίο πρέπει να έχει καταστεί σαφές και νομίζω ότι έχει καταστεί σαφές, όπως είχα την ευκαιρία να το πω και στην τελευταία συνάντηση με τον υπουργό, είναι ότι, το γεγονός ότι -και αυτό συνιστά μια πολιτική η οποία χαράχθηκε πριν από την ανάληψη αυτής της δημοτικής Αρχής- παραμένουμε στη χάραξη του ΒΟΑΚ όπως αυτή υφίσταται σήμερα, συνιστά μια πάρα πολύ μεγάλη παραχώρηση. Συνεπώς δεν υπάρχει από τη δική μας την πλευρά περιθώριο υποχώρησης από τις απαιτήσεις».