Κτηματολόγιο

Την ίδια ώρα που καθημερινά εκατοντάδες άνθρωποι προσπαθούν να εξυπηρετηθούν από το Κτηματολογικό Γραφείο Ηρακλείου, όπου ο μέσος όρος αναμονής ελέγχου των πράξεων φτάνει τους έξι μήνες, καταγράφονται βαθιά προσβλητικές και δραματικά απαράδεκτες συνθήκες εγκατάλειψης της υπηρεσίας. Από το τέλος του Ιανουαρίου τα τηλέφωνα δεν λειτουργούν, γραφική ύλη δεν υπάρχει, ενώ το μελάνι τον εκτυπωτών έχει τελειώσει από τον Αύγουστο. Στα παραπάνω μπορούν να προστεθούν και πολλά άλλα, όπως για παράδειγμα ότι τα φωτοτυπικά δεν λειτουργούν ή ότι τα κλιματιστικά έχουν προβλήματα…

Το οξύμωρο του πράγματος είναι ότι το Κτηματολογικό Γραφείο υπάγεται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης που ενώ θεωρητικά πρωτοπορεί στη μείωση της γραφειοκρατίας μέσω της της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εργασιακές συνθήκες όπως έχουν διαμορφωθεί παραπέμπουν δεκαετίες πίσω, όταν ακόμα η διαπεραίωση των υποθέσεων γινόταν χειρόγραφα.

Η προϊσταμένη του γραφείου κ. Νίκη Κόπακα δεν κρύβει τη θλίψη και την  απογοήτευσή της για την κατάσταση που επικρατεί, καθώς οι εργασιακές συνθήκες έχουν επιβαρυνθεί δραματικά, παρά το γεγονός ότι υπάρχει πλήρης και αναλυτική ενημέρωση τόσο για τις συνθήκες υποστελέχωσης όσο και για τα λειτουργικά προβλήματα που υπάρχουν.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει με δηλώσεις της στην «Π», από το τέλος του Ιανουαρίου τα τηλέφωνα δε λειτουργούν. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η διεκπαιρέωση όλων των υποθέσεων της υπηρεσίας γίνεται από τα προσωπικά κινητά που έχει ο κάθε υπάλληλος. Και επειδή οι εργαζόμενοι δεν έχουν απεριόριστο χρόνο ομιλίας, ουσιαστικά αναγκάζονται να πάρουν πάνω τους το βάρος λειτουργίας της υπηρεσίας. Αυτό όμως συνιστά μια σοβαρή οικονομική επιβάρυνση για τον κάθε εργαζόμενο, ο οποίος αναγκάζεται να βάλει χρήματα από την τσέπη του για να μπορέσει το γραφείο να λειτουργήσει και ο κόσμος να εξυπηρετηθεί.

Η προϊσταμένη του Κτηματολογικού Γραφείου Νίκη Κόπακα
Η προϊσταμένη του

Όπως εξηγεί η κ. Κόπακα, για να μπορέσει κάποιος να καταλάβει ποια είναι η κατάσταση, αρκεί να σκεφτεί ότι ένας εργαζόμενος ο οποίος βρίσκεται στο γραφείο του πνιγμένος από φακέλους, για να μπορέσει να επικοινωνήσει με τον συνάδελφό του χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο. Το ίδιο κάνουμε όταν πρέπει να μιλήσουμε και με άλλους φορείς ή  επαγγελματικούς κλάδους με τους οποίους συνεργαζόμαστε, όπως δικηγόρους ή συμβολαιογράφους.

Τα τηλέφωνα που δεν λειτουργούν, είναι δυστυχώς μόνο μία από τις πολλές παραμέτρους της προσβλητικής εγκατάλειψης της υπηρεσίας, που εκτός των άλλων έχει μείνει ακάλυπτη και σε βασικές και στοιχειώδεις προμήθειες όπως αυτές της  γραφικής ύλης. Τι σημαίνει αυτό; Όπως εξηγεί η κ. Κόπακα,  όλα τα αναγκαία μέσα για να μπορέσουμε να διεκπεραιώσουμε τις υποθέσεις που διαχειριζόμαστε τις καλύπτουμε σε προσωπικό επίπεδο. Και αυτό είναι μια άλλη σοβαρή επιβάρυνση για κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά. Ζητάμε από τον Οκτώβρη γραφική ύλη και μελάνι από τον Αύγουστο. Κάποια στιγμή μετά από πολλές οχλήσεις μας ήρθε toner για τον εκτυπωτή, το οποίο όχι μόνο ήταν ασύμβατο με τα μηχανήματα αλλά φαινόταν ότι είχε ξαναχρησιμοποιηθεί…

Την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι στο Κτηματολογικό Γραφείο Ηρακλείου φαίνεται να έχουν ξεχαστεί από το αρμόδιο υπουργείο που ενεργοποιείται μόνο όταν καλείται να εισπράξει, υπάρχει και η άλλη διάσταση που αφορά στον κόσμο που περιμένει να εξυπηρετηθεί και πλέον πρέπει να περιμένει έξι μήνες.

Έτσι, ενώ το Κτηματολογικό Γραφείο καλύπτει ένα τόσο νευραλγικό ρόλο στην εξυπηρέτηση των πολιτών, η δραματική υποστελέχωσή του έχει ως αποτέλεσμα την πολύμηνη καθυστέρηση τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Πρόκειται για μια κατάσταση που παραμένει οδυνηρά στάσιμη εδώ και τέσσερα χρόνια, αφού δεν παραμένουν ακάλυπτες οι ανάγκες ενίσχυσης σε προσωπικό, με αποτέλεσμα οι ελάχιστοι εργαζόμενοι κυριολεκτικά να υπερβάλλουν εαυτόν για να διαχειριστούν έναν ασύλληπτο όγκο δουλειάς  μέσα από μια υπερπροσπάθεια απολύτως εξαντλητική.