Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την οριστική παράδοση του λιμανιού του Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi, μετά την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του 67% από την ελληνική Βουλή.
Ήδη οι τυπικές διαδικασίες βρίσκονται μια ανάσα πριν το τέλος τους, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται και το τελετουργικό για την παράδοση, που οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα γίνει το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου ή το αργότερο στις αρχές Οκτωβρίου.
Αυτό που ετοιμάζεται είναι μεγάλο και επίσημο, αφού για την τελετή αναμένεται να έρθουν στο Ηράκλειο εκτός από πολλά Κυβερνητικά στελέχη και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ενώ φυσικά από την πλευρά των επενδυτών θα παραστεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου.
Περισσότερα για την τελετή της παράδοσης αναμένεται να γίνουν γνωστά όταν οριστεί η ημερομηνία και ξεκινήσει η οργάνωσή της.
Όπως είναι γνωστό, το λιμάνι πέρασε στα χέρια του Ομίλου αντί 80 εκατ. ευρώ και εν μέσω πολλών και σοβαρών αντιδράσεων.
Ωστόσο, αν και ακόμα υπάρχουν αντιρρήσεις, το θέμα στην ουσία θεωρείται λήξαν, αφού η παραχώρηση αποτελεί πλέον τετελεσμένο γεγονός μετά την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την ελληνική Βουλή τον περασμένο Ιούλιο.
Tα σχέδια του επενδυτή
Πάντως, όλα στο λιμάνι φαίνεται προς το παρόν να κινούνται στους κανονικούς τους ρυθμούς, με τον ΟΛΗ να υλοποιεί όσα έχουν προγραμματιστεί ως την παράδοση.
Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι σε έναν τομέα δεν θα υπάρξουν σοβαρές διαφοροποιήσεις, αυτόν της κρουαζιέρας καθώς ο νέος επενδυτής του λιμανιού φαίνεται να συμφωνεί με την πολιτική που και ως σήμερα ακολούθησε η διοίκηση του ΟΛΗ.
Άλλωστε ο κ. Γκριμάλντι, κατά την επίσκεψή του στο λιμάνι του Ηρακλείου το 2022 δήλωσε ότι βλέπει θετικά τη δυναμική της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και ειδικότερα στο Ηράκλειο.
Ανέφερε επίσης την πρόθεση της εταιρείας του να ενισχύσει τις δραστηριότητες της Grimaldi Group στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τον ρόλο της χώρας ως σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο.
Παράλληλα είχε αναφερθεί στην πρόθεσή του να καταστήσει το Ηράκλειο διαμετακομιστικό κέντρο οχημάτων, αφού η εταιρεία του ήδη ασχολείται με την μεταφορά οχημάτων.
Έτσι όταν αναλάβει τα ηνία του λιμανιού, έχει σκοπό να επενδύσει στον τομέα της μεταφοράς οχημάτων, εκμεταλλευόμενη την γεωγραφική θέση της Ελλάδας ως στρατηγικού κόμβου μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, δημιουργώντας car terminal.
Τι προβλέπει η σύμβαση
Το σχέδιο νόμου προβλέπει την μεταβίβαση του 67% πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου στην κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες Grimaldi Euromed SpA και Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ, έναντι του ποσού των 80 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο διαγωνισμού που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα ως μέτοχος, ενώ και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων θα συνεργαστεί με τον νέο επενδυτή, προκειμένου το λιμάνι να αξιοποιηθεί προς όφελος της ανάπτυξης της Κρήτης και συνολικά της εθνικής οικονομίας.
Ο λιμένας Ηρακλείου ανήκει στους λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος της χώρας και σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1315/2013 εντάσσεται στους λιμένες του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και η αξιοποίησή του εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, μαζί με την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα, αλλά και του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης.
Στα χέρια του επενδυτή θα περάσει η διαχείριση του κεντρικού λιμένα όπου βρίσκεται ο σταθμός κρουαζιέρας ακτοπλοΐας φορτοεκφόρτωσης γενικού και χύδην φορτίου, διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και διοίκησης.
Εκτός παραχώρησης μένουν και θα περιέλθουν στο λιμενικό ταμείο που θα συσταθεί ο Ενετικός Λιμένας του Δήμου Ηρακλείου, ο λιμένας των Λινοπεραμάτων του Δήμου Μαλεβιζίου, τα αλιευτικά καταφύγια Άρβης και Καστρίου του Δήμου Βιάννου και Λούτρας του Δήμου Γόρτυνας αλλά και οι εξωμετρικές ζώνες Β («Θεατρικός Σταθμός»), Γ («ΚΤΕΛ») και Δ («Λιμενικό Περίπτερο»).