αεροδρόμιο Καστελλίου

Αντίστροφη μέτρηση για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, καθώς στις 7 Δεκεμβρίου θα βγει ο διαγωνισμός για τον ανεξάρτητο μηχανικό και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η κοινοπραξία «Ariadne Airport Group», στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%), θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου.

Όπως έγραψε η “Π”, το Υπουργείο Υποδομών βρίσκεται -μετ’ εμποδίων είναι η αλήθεια- σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη σύναψη δανείου ύψους 180 εκατ. ευρώ, με το οποίο θα καλύψει τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στην κατασκευή του αεροδρομίου. Στην εταιρεία παραχώρησης που θα συσταθεί για το νέο αεροδρόμιο η συμμετοχή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 46%.

Πάντως η ανάθεση του έργου, κατά την οποία προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί από την περασμένη άνοιξη η Τέρνα με την Ινδική GMR, προχωρεί χωρίς εμπόδια, αλλά με ορισμένες καθυστερήσεις στην κατάρτιση της σύμβασης. Επόμενο βήμα είναι η πρόσληψη του ανεξάρτητου μηχανικού, με τον σχετικό διαγωνισμό να προγραμματίζεται για τις 7 Δεκεμβρίου. Η καθυστέρηση στην επιλογή του μηχανικού έχει πάει πίσω την όλη διαδικασία και την υποβολή προς έγκριση από τη Βουλή των Ελλήνων, η οποία αρχικά σχεδιαζόταν για τον Σεπτέμβριο.

Η συγκεκριμένη κοινοπραξία, που αναλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία για 37 χρόνια του αεροδρομίου, ύστερα από πολύμηνες αναβολές και καθυστερήσεις κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο. Το τίμημα που προσέφερε η κοινοπραξία στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του νέου αεροδρομίου ήταν 480 εκατ. ευρώ, περίπου 50% χαμηλότερο από το εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος του έργου, που υπολογιζόταν σε 800 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης έχει ανακοινώσει ότι στη διαδικασία της επιλογής ισχυροποιείται ο ρόλος του Δημοσίου που θα είναι ισότιμος με του αναδόχου και με επικεφαλής εκπρόσωπο της ΕΤΕπ. Απομένει η τροποποίηση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων με βάση την τεχνική προσφορά του αναδόχου και η υποβολή της εγγυητικής επιστολής δεσμευτικής επένδυσης και άλλων αναγκαίων οικονομικών στοιχείων (χρηματοοικονομικό μοντέλο κ.ά). Θα ακολουθήσει η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον προσυμβατικό έλεγχο της σύμβασης, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και εταιρείας και στη συνέχεια η κύρωσή της από τη Βουλή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αξίωση του αναδόχου είναι να μην επεκταθεί ο αεροδιάδρομος του αεροδρομίου της Σητείας, όπως έχει προβλεφθεί για να υποδέχεται αεροσκάφη μεγαλύτερης χωρητικότητας. Σε αντίθετη περίπτωση, η κοινοπραξία μπορεί να εγείρει αποζημιώσεις, καθώς θεωρείται ότι μια αντίστοιχη επένδυση μπορεί να της στερήσει έσοδα από το νέο αεροδρόμιο. Όσον αφορά τα τέλη του αεροδρομίου, σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Υποδομών, θα κινούνται κοντά στα 20 ευρώ και με προοπτική να περιοριστούν σταδιακά στα επίπεδα κοντά στα 17 ευρώ ανά επιβάτη.

Ο όμιλος GMR λειτουργεί σήμερα τρία μεγάλα διεθνή αεροδρόμια με δυναμικότητα 80 εκατ. επιβατών (μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Ίντιρα Γκάντι του Νέου Δελχί), ενώ μέχρι πρόσφατα κατείχε και το 40% στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης.