Οι αιρετοί για τον νέο βόρειο οδικό άξονα, στο πλαίσιο συνεδρίασης στην Περιφέρεια Κρήτης

«Γουρούνι στο σακί». Ούτε λίγο ούτε πολύ αυτό υποστήριξαν αιρετοί πως τους προσφέρει ο Χρήστος Σπίρτζης για τον νέο βόρειο οδικό άξονα, στο πλαίσιο συνεδρίασης στην Περιφέρεια Κρήτης και μάλιστα χωρίς να δίνει καμία τεχνική λεπτομέρεια για το έργο, χωρίς να παραθέτει ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα και χωρίς να έχει υπάρξει ποτέ στην Ελλάδα αντίστοιχη σύμβαση.

Στη χθεσινή συνεδρίαση από την οποία απουσίαζαν χωρίς ενημέρωση, όπως ανακοινώθηκε από το σώμα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, διαπιστώθηκε μέσα από την ανταλλαγή πολιτικών επιχειρημάτων ότι η «κοσμογονία» Σπίρτζη για έναν βόρειο οδικό άξονα από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο δεν έχει κανένα υπόβαθρο, αλλά ούτε και μπορεί να υλοποιηθεί, αν πρώτα δεν υπάρξει μια βασική στρατηγική μελέτη σκοπιμότητας  συνολικά για το τμήμα από Κίσσαμο έως και Σητεία.

«Ο κ. Σπίρτζης γνωρίζει πως όταν το έργο τελικά θα προχωρά, δεν θα βρίσκεται στην κυβέρνηση κι απλά θα πιέζει λέγοντας αυθαίρετα πως τα δικά του χρονοδιαγράμματα μπορούσαν να βγουν» τόνισε χαρακτηριστικά ο γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας Λευτέρης Αυγενάκης.

Ο γραμματέας υποστήριξε πως χρειάζονται απλοϊκές γνώσεις δημόσιας διοίκησης και τρόπου λειτουργίας των υπουργείων, για να αντιληφθεί κάποιος ότι τα τέσσερα χρόνια τα οποία θέτει ως χρονοδιάγραμμα ο υπουργός δεν είναι απλώς εκτός πραγματικότητας, αλλά αποτελούν ουτοπία.

Την άποψη αυτή ήρθαν να ενισχύσουν οι μηχανικοί – εκπρόσωποι της Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου που συμμετείχαν στη σύσκεψη, οι οποίοι και τόνισαν πως αντίστοιχο παράδειγμα έργου αποτελεί η Ιόνια Οδός, για την ολοκλήρωση της οποίας χρειάστηκαν 15 χρόνια.

Ο κ. Αυγενάκης είπε πως το έργο δεν έχει το ονοματεπώνυμο κανενός υπουργού, γι’ αυτό και συντονισμένα όλοι οι φορείς κι εκπρόσωποι της Κρήτης έχουν υποχρέωση να συνταχθούν ανεξάρτητα από κόμματα και χρώματα  στην κατεύθυνση της αναπτυξιακής προοπτικής του νησιού.

Ο γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας τόνισε επίσης πως η συνολική συζήτηση δεν μπορεί να γίνει αν πρώτα ο υπουργός δεν δώσει τα τεχνικά μέρη του έργου, προκειμένου πάνω σε αυτά να μπορέσει να στοιχειοθετηθεί μια πρόταση εδρασμένη σε πολιτικά επιχειρήματα.

Για πολλοστή φορά ο κ. Αυγενάκης κατηγόρησε ευθέως τον Υπουργό για προχειρότητα, καυτηριάζοντας τόσο τη γενικότερη προκλητική συμπεριφορά του, όσο και τις απρεπέστατες εκφράσεις, που κατά την άποψή του δεν έπρεπε να μείνουν αναπάντητες.

Από την πλευρά του ο ευρωβουλευτής Μανώλης Κεφαλογιάννης συμφώνησε με την πρόταση Αυγενάκη, υποστηρίζοντας πως συνολικά η Κρήτη οφείλει να συνταχθεί σε ένα κοινό πλαίσιο διεκδικήσεων.

Όπως ανέφερε παράλληλα, το έργο του βόρειου οδικού άξονα δεν είναι εφικτό να υλοποιηθεί αν πρώτα δεν υπάρχει μια στρατηγική μελέτη σκοπιμότητας, ενώ εκτίμησε πως η υλοποίησή του δεν μπορεί να γίνει χωρίς σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με ευέλικτες προτάσεις χρηματοδότησης, αλλά και μετέπειτα χρήσης, οι οποίες θα προσελκύουν διεθνείς επενδύσεις και υποψήφιους κατασκευαστές.

Και ο Γιάννης Κεφαλογιάννης από την πλευρά του υποστήριξε πως η στρατηγική μελέτη σκοπιμότητας είναι το άλφα και το ωμέγα για την έναρξη του μεγάλου έργου, κάνοντας σαφές πως δεν είναι εφικτό να πραγματοποιείται ένα τόσο μεγάλο έργο στα τυφλά, να σπάζει σε τρία διαφορετικά κομμάτια κι ενώ υλοποιείται να εξεταστεί σε δεύτερο χρόνο η σκοπιμότητά του.

Επίθεση εναντίον του Υπουργείου εξαπέλυσε διά του αντιπροσώπου του ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου, ο οποίος σε γραπτή ανακοίνωση του υποστήριξε πως από το 2015 το Υπουργείο Υποδομών ροκανίζει τον χρόνο, χωρίς να έχει προχωρήσει καμία μελέτη, χωρίς να έχει δημοπρατηθεί κανένα νέο τμήμα του και με κονδύλια ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ να έχουν διανεμηθεί από τον κ. Σπίρτζη «σε εργολάβους και παραχωριούχους άλλων οδικών αξόνων».

Τη λογική του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία πλέον είναι ίδια με τις παλαιότερες λογικές ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, καυτηρίασε από την πλευρά του ο βουλευτής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, Μανώλης Συντυχάκης. Ο κ. Συντυχάκης υποστήριξε πως το έργο πρέπει να προχωρήσει με χρηματοδότηση του κράτους και να μην υπάρξουν ούτε παραχωρήσεις, ούτε συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.