Αντιδράσεις για την Ιδομενέως

Μπορεί στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου να έκλεισε ήπια και αναίμακτα η πολιτική σύγκρουση των ταξί με τη Λότζια, αλλά η ψήφιση της νέας κυκλοφοριακής μελέτης του ιστορικού κέντρου άναψε και πάλι νέες φωτιές, αφού έχει ανοίξει καινούριο μέτωπο αντιπαράθεσης.

Αυτή τη φορά έχουν ξεσπάσει αντιδράσεις σε ό,τι αφορά την πεζοδρόμηση της οδού Ιδομενέως η οποία ενώ είχε ενταχθεί κανονικά στη συνεδρίαση του Σώματος αφαιρέθηκε χειρουργικά, όπως τονίζουν έμποροι της περιοχής στην «Π», στο παρά ένα…

Έτσι ενώ η πεζοδρόμηση της Ιδομενέως δεν είχε προκαλέσει το προηγούμενο διάστημα  σοβαρές τριβές και αντιπαραθέσεις, ξαφνικά βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα με την αντιπολίτευση  να αντιδρά έντονα στην υλοποίηση της. Μάλιστα όπως τονίζουν με νόημα έμποροι της περιοχής στην «Π» όλα αυτά έγιναν παρά το γεγονός ότι είχαν δοθεί από στελέχη της αντιπολίτευσης διαβεβαιώσεις, στο περιθώριο της συζήτησης του Δημοτικού Συμβουλίου, για την έστω και πιλοτική εφαρμογή της πεζοδρόμησης στην Ιδομενέως.

Ωστόσο το θέμα εξελίχθηκε ανατρεπτικά με αποτέλεσμα η εισήγηση της πεζοδρόμησης να εξοστρακιστεί. Η εξέλιξη αυτή, εκτός από το γεγονός ότι εγείρει πολλά ερωτηματικά, έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων και έχει πυροδοτήσει νέο γύρο πιέσεων προς τη Λότζια προκειμένου να προχωρήσει σε αναψηλάφηση του θέματος. Στο πλαίσιο αυτό γίνονται σκέψεις να ανοίξει ξανά το ζήτημα της πεζοδρόμησης της Ιδομενέως μέσα από τη δημοπράτηση της μελέτης ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας που επίκειται να βγει στον αέρα μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού.

Ειδικότερα όπως τονίζουν έμποροι της Ιδομενέως στην «Π» «το 2019 και με αριθμό πρωτοκόλλου 120326/20-11-2019 είχε σταλεί επιστολή Ιδιοκτητών επιχειρήσεων της οδού Ιδομενέως και παρακείμενων οδών στο Δήμο Ηρακλείου με 10 δέκα θέματα εκ των οποίων 3 από αυτά αφορούσαν άμεσα την παρούσα κατάσταση. Ήδη από το 2019 είχε επισημανθεί η επικινδυνότητα του δρόμου λόγω υψηλών ταχυτήτων των διερχόμενων οχημάτων με καταγεγραμμένα από τότε αρκετά ατυχήματα.

Η Ιδομενέως με την έναρξη των έργων στο σταυρό της πόλης το 2018 μετατράπηκε χωρίς λόγο σε κεντρικό άξονα διέλευσης οχημάτων -σχεδόν αποκλειστικά οχημάτων ΙΧ και δικύκλων που πραγματοποιούν απλή διέλευση/βόλτα – που σε συνδυασμό με τον μεγάλο φόρτο πεζών καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας καθιστούσε αναγκαία την λήψη μέτρων.

Δεύτερο εξίσου μείζον θέμα ήταν η παράνομη και επικίνδυνη στάθμευση κατά μήκος της οδού Ιδομενέως (εκτός των δύο προβλεπόμενων χώρων) με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό καταστημάτων και κατοικιών όπως επίσης την συνεχόμενη πρόκληση ατυχημάτων.

Τρίτο θέμα ήταν ο καθορισμός και η τήρηση της χρήσης των κάθετων στην Ιδομενέως πεζοδρόμων αφού υπήρχε συνεχής διέλευση οχημάτων και ιδιαίτερα δικύκλων από αυτούς.

Είχαν γίνει συνεχείς συστάσεις στη Δημοτική Αστυνομία για τα παραπάνω θέματα χωρίς κανένα αποτέλεσμα και ακολούθησαν συναντήσεις με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο ο οποίος ενώ έκανε αποδεκτά και υλοποίησε όλα τα υπόλοιπα αιτήματα δεν κατάφερε να δώσει άμεση λύση στα παραπάνω αφενός γιατί δε μπορούσαν να γίνουν δεκτές κάποιες προτάσεις μας με παρεμβάσεις τύπου υπερυψωμένων διαβάσεων και αφετέρου θα ακολουθούσε μετά από κάποια χρόνια η κυκλοφοριακή μελέτη που θα έδινε μόνιμη τεχνική λύση.

Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να έχουν λυθεί το βράδυ της 13ης Φεβρουαρίου 2023 με την υλοποίηση της πρότασης πεζοδρόμησης που υπήρχε στη κυκλοφοριακή μελέτη και η οποία αφαιρέθηκε τα τελευταία λεπτά της συνεδρίασης την ίδια στιγμή που όλοι οι υπόλοιποι δρόμοι του κέντρου μετατράπηκαν από ήπιας κυκλοφορίας σε πεζοδρόμους. Καθόλη τη διάρκεια των διαβουλεύσεων των τελευταίων μηνών κατά τους οποίους δόθηκε αγώνας από όλες τις επιχειρήσεις του κέντρου για την υλοποίηση της πεζοδρόμησης, η Ιδομενέως συμμετείχε ενεργά με υπογραφές στήριξης του έργου και όχι αιτιάσεων πεζοδρόμησης αφού ήταν η μόνη οδός που προτεινόταν εξαρχής ως πεζόδρομος στα σχέδια του μελετητή και στις αποφάσεις της επιτροπής κυκλοφορίας.

Ξαφνικά το πρωινό της 24ης Ιανουαρίου στη διαπαραταξιακή που πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση του δημάρχου ενημερωθήκαμε ότι υπάρχει έντονη ανησυχία και αμφιβολίες σχετικά με την πεζοδρόμηση της Ιδομενέως η οποία θα ξεκινήσει τελικά με μια πιλοτική εφαρμογή και θα παρθεί η οριστική απόφαση τους επόμενους μήνες. Άμεσα έγιναν συνομιλίες τηλεφωνικές και δια ζώσης με τους αντίστοιχους επικεφαλής των συγκεκριμένων παρατάξεων.

Έγινε για άλλη μια φορά περιγραφή των παραπάνω προβλημάτων της συγκεκριμένης οδού, της αναμονής τόσων χρόνων για τη διευθέτηση τους με τη μελέτη αυτή και της ανάγκης για άμεση λύση χωρίς πιλοτικές εφαρμογές αφού είχαν ήδη φανεί και γιγαντωθεί τα προβλήματα. Δόθηκαν έστω οι εγγυήσεις από πλευράς τους ότι θα ξεκινήσει πιλοτικά και θα παρθεί η οριστική απόφαση τους επόμενους μήνες. Τελικά στο συμβούλιο της 13ης Φεβρουαρίου και ενώ υπήρχαν οι διαβεβαιώσεις για έγκριση της άμεσης πιλοτικής εφαρμογής πεζοδρόμησης, λίγα λεπτά πριν τη ψηφοφορία μετά από εσωτερικές συζητήσεις παρατάξεων της αντιπολίτευσης η πρόταση καταψηφίστηκε και δεν υπήρξε κανένα περιθώριο αντίδρασης».

Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της κυκλοφοριακής μελέτης της Παλιάς Πόλης, έτσι όπως ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο δρομολογεί μια σειρά από αλλαγές οι οποίες προβλέπουν μεταξύ άλλων ότι πεζοδρομείται η Διακαιοσύνης η Ίδης και  η 1821 από τη Δικαιοσύνης έως την Κυρίλλου Λουκάρεως. Δεν θα είναι χαρακτηρισμένα ως πεζόδρομος τα τμήματα της οδού 1821 από την οδό Κόσμων μέχρι την οδό Μ.Οδηγητρίας, και η διασταύρωση με την οδό Καρτερού προκειμένου να είναι εφικτή η πρόσβαση και  αποχώρηση από τους υφιστάμενους σταθμούς αυτοκινήτων. Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά για ένα 8μηνο, και η οριστικοποίηση του θα κριθεί από την αξιολόγηση της λειτουργίας του. Επίσης πεζοδρομείται το πλέγμα των οδών μικρή Έβανς από Αβέρωφ μέχρι Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη, και Χατζημιχάλη Γιάνναρη, από Σμύρνης ως Έβανς, και Γιαννιτσών Τσαγκαράκη Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη.