«Στην Κρήτη, παρατηρούμε μία έκρηξη επενδυτικού ενδιαφέροντος και τη δρομολόγηση μίας σειράς αναπτυξιακών έργων που αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τις υποδομές του νησιού» αναφέρει στην πρώτη του συνέντευξη, που παραχωρεί στην «Π», ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank κ. Ανδρέας Αθανασόπουλος, με την επισήμανση ότι η Eurobank έχει δημιουργήσει ειδικές λύσεις για επιχειρήσεις, αλλά και νοικοκυριά, οι οποίες είναι εξειδικευμένες και εστιασμένες στις πραγματικές ανάγκες.
Σε μία αναλυτική συνέντευξη του, ο κ. Αθανασόπουλος, αναφέρεται μεταξύ άλλων στις μοναδικές ευκαιρίες που έχει η χώρα καθώς και στις μορφές στήριξης των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στις ειδικές λύσεις που έχει σχεδιάσει η Eurobank, οι οποίες και την αναδεικνύουν ως την 1η τράπεζα στη χρηματοδότηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Ο αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος αναλύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα εργαλείων που υπάρχουν διαθέσιμα μέσω της τράπεζας, για την ενίσχυση του Τουρισμού και πλήθους παραγωγικών κλάδων, ενώ παρουσιάζει και μια σειρά εργαλείων που έρχονται να δώσουν λύσεις σε ζητήματα ρευστότητας επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Ερ.: Ζούμε σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται διαρκώς. Βλέπουμε μια ευρωπαϊκή στόχευση σε πράσινες πολιτικές. Διαπιστώνουμε μια συνολική αλλαγή στρατηγικών λόγω πολέμου;
Απ.: Ζούμε σε μια εποχή αλλεπάλληλων προκλήσεων. Οι έκτακτες συνθήκες αποτελούν πια την κανονικότητα. Μετά την πανδημία, ήρθε τώρα η τριπλή πρόκληση του πολέμου στην Ουκρανία, της ενεργειακής μετάβασης και της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, που πυροδοτούν έκρηξη τιμών και παγκόσμιο πληθωρισμό, που με τη σειρά του φέρνει άνοδο των επιτοκίων. Πρόκληση όμως σημαίνει και ευκαιρία.
Μετά την παγκοσμιοποίηση του 20ου αιώνα, μεταβαίνουμε σε παγκοσμιοποίηση με τοπικά χαρακτηριστικά (glocalization). Άρα, ξαφνικά, έχουμε ανάγκη για παραγωγή, αποθήκευση σε τοπικά ή περιφερειακά επίπεδα και μάλιστα με ενεργειακά φιλικές τεχνολογίες και κλιματική ουδετερότητα. Αυτή είναι μοναδική ευκαιρία για την χώρα μας.
Ερ.: Η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία;
Απ.: Τα επενδυτικά προγράμματα στήριξης, κοντά 72 δισ. ευρώ για τα επόμενα 8 χρόνια, αποτελούν μοναδική δυνατότητα ώθησης. Κανείς δεν ξέρει αν αυτή η συναστρία επενδυτικής έκρηξης θα επαναληφθεί. Ο ρόλος των τραπεζών είναι κομβικός και στη διοχέτευση των κονδυλίων αλλά και στη στήριξη, καθοδήγηση και εκπαίδευση των πελατών τους. Αυτό αφορά ιδιαίτερα τις μικρότερες επιχειρήσεις, που αντιμετωπίζουν ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις: οι έρευνές μας δείχνουν ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις ανησυχούν περισσότερο και διστάζουν να προχωρήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια με τον ρυθμό των μεγαλύτερων επιχειρήσεων.
Χρειάζονται στοχευμένες και γενναίες επενδύσεις που θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις κόστους ενέργειας, μεταφορικών, τοπικής παραγωγής, διαφοροποιημένων προϊόντων για νέες αγορές, αλλά και την ανάγκη κλιματικής προσαρμογής. Εκεί είναι που πρέπει επιχειρήσεις και τράπεζες να κάνουμε την μεγάλη διαφορά.
Το ταμείο
Ερ.: Στην Ελλάδα υπάρχει πλέον η «πολυτέλεια» του Ταμείου Ανάκαμψης. Θεωρείτε πως αν υπάρξει κατάλληλη αξιοποίηση του συγκεκριμένου εργαλείου, θα μπορέσουν να επιτευχθούν νέες επενδύσεις, ειδικότερα μέσα στο περιβάλλον αστάθειας που υπάρχει;
Απ.: Το Ταμείο Ανάκαμψης διασφαλίζει σε επενδύσεις επί ελληνικού εδάφους με όρους χρηματοδότησης όμοιους με άλλες γεωγραφικές περιοχές υψηλότερης επενδυτικής διαβάθμισης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στη σημερινή συγκυρία της αναταραχής στις αγορές, που επηρεάζει αρνητικά τις χώρες με μεγάλο δημόσιο χρέος.
Εκτός από το Ταμείο Ανάκαμψης, όμως, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έχουν στη διάθεσή τους και άλλες μορφές στήριξης επενδύσεων που είναι και πιο κατάλληλες για το προφίλ τους. Μια συζήτηση με τους εξειδικευμένους συμβούλους μας θα είναι διαφωτιστική για το πώς μπορεί να στηριχτεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η πράσινη μετάβαση, η καινοτομία και η εξωστρέφεια.
Γιατί υπάρχουν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το ΤΕΠΙΧ-Επενδύσεων, το νέο ΕΣΠΑ, και ο νέος αναπτυξιακός νόμος: είναι απλούστερα στη διαδικασία αξιολόγησης, και οι οικονομικοί όροι είναι εξίσου ευνοϊκοί ή και ευνοϊκότεροι διότι, για παράδειγμα, τόσο το ΕΣΠΑ όσο και ο Αναπτυξιακός νόμος παρέχουν και επιχορηγήσεις (για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις) πέρα από τον φθηνό δανεισμό. Προϋπόθεση φυσικά είναι οι επιχειρήσεις να διαθέτουν επενδυτικό πλάνο και ξεκάθαρο σχεδιασμό.
Οι επενδύσεις
Ερ.: Ο Τουρισμός, η αγροτική παραγωγή, αλλά και η επιχειρηματικότητα στην Κρήτη, χρειάζονται τώρα στήριξη περισσότερο από ποτέ. Θεωρείτε πως δημιουργούνται νέες δυνατότητες ανάπτυξης;
Απ.: Καταρχάς, είναι εξαιρετικά θετικό ότι αυτή τη στιγμή, στην Κρήτη, παρατηρούμε μία έκρηξη επενδυτικού ενδιαφέροντος και τη δρομολόγηση μίας σειράς αναπτυξιακών έργων που αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τις υποδομές του νησιού, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, η αναμόρφωση του Βόρειου Οδικού Άξονα, το νέο αεροδρόμιο και μεγάλα έργα αστικής ανάπτυξης και δημιουργίας τουριστικών εγκαταστάσεων.
Στην Eurobank έχουμε δημιουργήσει ειδικές λύσεις που εστιάζουν ειδικά στις εξειδικευμένες ανάγκες διαφορετικών επιχειρηματικών κλάδων. Για παράδειγμα, το Πρόγραμμα Business Banking Τουρισμός, που συνεχίζεται για 12η χρονιά, είναι ένα ολοκληρωμένο Πρόγραμμα προνομίων, τραπεζικών και μη τραπεζικών υπηρεσιών που απευθύνεται στις αμιγώς τουριστικές επιχειρήσεις, σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές και τη Χαλκιδική.
Ποια είναι η καινοτομία του Business Banking Τουρισμός; Μέσα από την επικοινωνία μας με τους επιχειρηματίες πελάτες μας, διαπιστώσαμε ότι έχουν ανάγκη για εξειδικευμένες υπηρεσίες που πολλές φορές δεν έχουν τον τρόπο και τις προσβάσεις να τις αποκτήσουν. Εδώ είναι που υπερβήκαμε τον παραδοσιακό μας ρόλο και αξιοποιήσαμε την διαπραγματευτική μας δύναμη για να εξασφαλίσουμε μια σειρά από υπηρεσίες αιχμής με σημαντικές εκπτώσεις για τους πελάτες μας. Η απήχηση του Προγράμματος μας οδήγησε στην επέκταση και σε άλλους κλάδους, όπως η Αγροδιατροφή αλλά και η Μεταποίηση και το Ηλεκτρονικό Εμπόριο.
Οι τράπεζες
Ερ.: Ένα σοβαρό ερώτημα που τίθεται, είναι αν οι τράπεζες θα καταφέρουν να αξιοποιήσουν γρήγορα και σωστά τους πόρους που έρχονται από την Ευρώπη. Το θεωρείτε εφικτό; Μπορούν να ελπίζουν στον τραπεζικό τομέα για τη στήριξη τους;
Απ.: Ακόμα και μέσα στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης η Eurοbank ποτέ δεν εγκατέλειψε τον επιχειρηματικό κόσμο – ανεξαρτήτως μεγεθών. Δεν είναι τυχαίο ότι η Eurobank είναι η 1η τράπεζα στη χρηματοδότηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Επιπλέον, έχουμε τους ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους, όπως και την τεχνογνωσία, για να βοηθήσουμε τους πελάτες μας να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους. Η Eurobank διαθέτει πάνω από 800 στελέχη με εξειδίκευση, γνώση, εμπειρία, έτοιμα να υποστηρίξουν επιχειρηματικά πλάνα.
Έχουμε συγκροτήσει ειδικές ομάδες και συνεργαζόμαστε με ένα μεγάλο δίκτυο εξωτερικών συνεργατών για να προχωρήσει η επένδυσή σας από την ιδέα μέχρι το φάκελο, την υποβολή του και την υλοποίηση. Μέχρι σήμερα οι Επαγγελματικοί μας Σύμβουλοι στα καταστήματα έχουν ενημερώσει πάνω από 40.000 πελάτες, ενώ 10.000 επιχειρήσεις έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για χρηματοδοτήσεις και επιδότηση για τις επενδύσεις τους. Περιμένουμε πως ειδικά στην Κρήτη, που έχει ισχυρή παραγωγική βάση και δραστήρια επιχειρηματική κοινότητα, το ενδιαφέρον θα ενταθεί το επόμενο διάστημα και έχουμε προετοιμαστεί ώστε να ανταποκριθούμε.
Όλα τα πιο πάνω τα οποία είναι σημαντικές δυνατότητες. Αλλά είναι δύσκολο για μια μικρή επιχείρηση και να τα γνωρίζει αλλά και να ελέγξει αν την αφορούν. Για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε απλά εργαλεία όπως το Business Check up, για να μπορεί μια επιχείρηση, συμπληρώνοντας ελάχιστα δεδομένα, να διαπιστώσει για ποια προγράμματα είναι επιλέξιμη αλλά και να συγκρίνει βασικούς οικονομικούς δείκτες της επιχείρησης με ομοειδείς επιχειρήσεις στην αγορά της. Θεωρούμε λοιπόν ότι είναι δική μας δουλειά να αναλύουμε τα προγράμματα, να δίνουμε πρόσθετες πληροφορίες, να ενημερώνουμε τους πελάτες μας και να επιλέγουμε μαζί τους τι τους ταιριάζει.
Ερ.: Στην Κρήτη υπάρχουν μεγάλες, αλλά και μικρότερες επιχειρήσεις που κινδυνεύουν ωστόσο περισσότερο λόγω συνθηκών. Υπάρχει τρόπος να στηριχθούν και να παραμείνουν βιώσιμες;
Απ.: Για πολλά χρόνια τα επιτόκια βάσης ήταν μηδενικά, ενώ πλέον οι πληθωριστικές πιέσεις που διαμορφώνονται θα αυξήσουν πιέσεις και στο κόστος χρήματος που πιθανότατα δεν θα είναι περιστασιακές, αλλά θα διαρκέσουν. Η εποχή των αρνητικών ή μηδενικών επιτοκίων έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της.
Είναι φυσικό, πολλές επιχειρήσεις να αναζητούν σε αυτή τη φάση ρευστότητα, κεφάλαια κίνησης, παράλληλα με τα επενδυτικά κεφάλαια. Και για την ενίσχυση της ρευστότητας, η Eurobank διαθέτει ειδικά προγράμματα, ειδικά προσαρμοσμένα και για μικρότερες επιχειρήσεις όπως το PanEuropean Guarantee Fund ή τα δάνεια με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Αυτά τα χρήματα μπορούν να αποτελέσουν μοχλό επιχειρηματικών αποφάσεων και όχι απλή ταμειακή διευκόλυνση. Αυτή τη φορά, η αντιμετώπιση των νέων συνθηκών της αγοράς πρέπει να γίνει διαφορετικά από ότι στο παρελθόν, όπως με αλλαγή μίγματος προϊόντων, δημιουργία ειδικών προγραμμάτων πιστώσεων για τη διευκόλυνση απορρόφησης του κόστους, αναθεώρηση της ελάχιστης ποσότητας παραγγελίας και της σχετικής τιμολόγησης, διαφοροποίηση παραδοσιακών μορφών προϊόντων και υπηρεσιών.
Ερ.: Εκτός από τους επιχειρηματίες, προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα νοικοκυριά με την αύξηση του κόστους ζωής. Κάποιοι δυσκολεύονται να πληρώσουν το δάνειό τους, άλλοι θέλουν να προστατευθούν για το μέλλον. Υπάρχει λύση;
Απ.: Οι πρόσφατες αυξήσεις των τιμών έχουν όντως δημιουργήσει αστάθεια και στη διαχείριση του προϋπολογισμού των νοικοκυριών. Η Eurobank, ήταν η πρώτη τράπεζα που πρόσφερε, και συνεχίζει να προσφέρει, δάνεια σταθερού επιτοκίου για τα νοικοκυριά, όπως και για τις επιχειρήσεις. Και προφανώς, προσφέρει, μία σειρά ευέλικτων λύσεων ρυθμίσεων για να στηρίξει όσους έχουν οικονομικές δυσκολίες μονιμότερου χαρακτήρα, όπως έκανε καθ’ όλη την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Στηρίζει, όμως, και πολλά προγράμματα που συμβάλλουν στη στήριξη των αναγκών των νοικοκυριών με προνομιακούς όρους και θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως το Εξοικονομώ κατ’ Οίκον ή την επιδότηση αντικατάστασης οικιακών συσκευών που ξεκινάει μέσα στον Ιούνιο. Αυτό που έχει σημασία είναι να υποστηρίξουμε τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και όχι το πώς θα πληρώσουμε την κατανάλωση που ήδη έχουμε.
Έχουμε πάει όμως και ένα βήμα ακόμη πιο μπροστά. Πρόσφατα, πρώτοι λανσάραμε στην Ελλάδα, μια νέα γενιά δέσμης υπηρεσιών, το My Advantage Banking, μια πρωτοβουλία που ήρθε για να προσφέρει λύσεις για την καθημερινότητα (τραπεζική και μη) των ιδιωτών πελατών.
Η λογική είναι απλή: συνθέσαμε μία σειρά καθημερινών συναλλαγών σε μια δέσμη υπηρεσιών που μειώνουν σημαντικά το κόστος των συναλλαγών των πελατών μας και τους εξοικονομούν χρόνο. Επιπλέον, συνδέουμε αυτά τα πακέτα υπηρεσιών καθημερινής τραπεζικής και με μη τραπεζικά οφέλη που σχετίζονται με άλλες στιγμές της καθημερινότητας του πελάτη. Αυτές οι στιγμές συνθέτουν, μεταξύ άλλων, την κινητή τηλεφωνία, την ηλεκτρική ενέργεια, το περιβάλλον του σπιτιού, το κινητό τηλέφωνο ως εργαλείο και άλλα πολλά που συνεχώς διευρύνουμε και εξελίσσουμε.
“Eurobank 2030”
Ερ.: Ο τραπεζικός κλάδος, τα τελευταία χρόνια βιώνει διαρκείς αλλαγές κυρίως λόγω της τεχνολογίας. Εσείς πώς διαχειρίζεστε αυτές τις αλλαγές και ποιες στρατηγικές ακολουθείτε;
Απ.: Στην Eurobank έχουμε ήδη σχεδιάσει το τραπεζικό μας μοντέλο για την επόμενη δεκαετία μέσα από ένα πρόγραμμα που ονομάζουμε «Εurobank 2030».
Ο σχεδιασμός αποτελείται από δύο βασικούς άξονες. Ο πρώτος περιλαμβάνει το ρόλο της σε όλες τις μορφές οικονομικής ανάπτυξης: επιχειρήσεων και ιδιωτών. Ο δεύτερος, τον επανασχεδιασμό του λειτουργικού μοντέλου της τράπεζας έτσι ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξει τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της, επανασχεδιάζοντας συστήματα, δομές, προϊόντα και υπηρεσίες. σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών μας.
Κάνουμε σημαντικές επενδύσεις σε τεχνολογία, συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένες εταιρείες που συνεισφέρουν σε τεχνογνωσία, αξιοποιούμε τα δεδομένα για την προσφορά προσωποποιημένων λύσεων στους πελάτες μας, «ακούμε» τις ανάγκες των πελατών μας μέσω προηγμένων εργαλείων analytics για να προσφέρουμε ένα διευρυμένο τραπεζικό προϊόν, δηλαδή ένα οικοσύστημα υπηρεσιών, ακόμα και μέσω συνεργασιών, συμβουλευτικής και υποστήριξης για κάθε μέγεθος επιχείρησης και για τους ιδιώτες.
Ο διαρκής στόχος μας είναι να είμαστε μία τράπεζα απλή, λιτή και αποτελεσματική. Η Eurobank είναι τεχνολογικά καινοτόμα, παραμένει όμως βαθιά ανθρωποκεντρική και πελατοκεντρική. Η τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη συναισθηματική νοημοσύνη του ανθρώπου αλλά είναι σημαντική ως εργαλείο στην υπηρεσία της εξελιγμένης εμπειρίας πελάτη. Αυτή είναι η ουσία του μοντέλου λειτουργίας που αποκαλούμε “phygital” στην Eurobank: μία νέα τραπεζική αντίληψη συνένωσης του φυσικού και ψηφιακού κόσμου , η οποία δεν σημαίνει απλώς περισσότερη χρήση τεχνολογίας ή μεγαλύτερη ψηφιοποίηση αλλά εξασφάλιση βέλτιστης τραπεζική εμπειρίας ανεξαρτήτως καναλιού εξυπηρέτησης.