ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΣΤΟΝ ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΟ ΚΛΑΔΟ Σε πέντε εταιρείες τα έργα υποδομής
στο πλευρό Ανδρουλάκη

«Φωτιές» έχει ανάψει στον εργοληπτικό κλάδο το σχέδιο νόμου για τις «Πρότυπες Προτάσεις» που ανοίγει τον δρόμο για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στις δημόσιες  επενδύσεις, μέσω των πρότυπων προτάσεων για έργα υποδομής με ποσά άνω των 200.000 ευρώ.

Ωστόσο, με την ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπεται η συμμετοχή μόνο εργοληπτικών εταιρειών που είναι εγγεγραμμένες στο μητρώο εργοληπτικών εταιρειών στην 7η τάξη, οι οποίες πανελλαδικά είναι πέντε. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι αποκλείονται όλες οι μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις από την όλη διαδικασία, που θα υποστεί ένα τεράστιο πλήγμα, γεγονός που το επισημαίνει και με παρέμβασή του το ΤΕΕ ΤΑΚ με σχετική επιστολή του προς τον υπουργό  Υποδομών κ. Καραμανλή.

Συγκεκριμένα, όπως χαρακτηριστικά τονίζει, «τέθηκε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τις “ΠΡΟΤΥΠΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ”. Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου, οι ρυθμίσεις του οποίου  θα λειτουργούν υποστηρικτικά στις δημόσιες  επενδύσεις, με την παρέμβαση οικονομικών φορέων και με στόχο-πεδίο εφαρμογής την καινοτομία και την πρωτοτυπία για την ανάπτυξη μέσω των πρότυπων προτάσεων για έργα υποδομής.

Η παραπάνω διαδικασία θα λειτουργεί ως  εναλλακτική λύση στην παραδοσιακή μέθοδο μελέτης-κατασκευής  έργων υποδομής με στόχο την επιτάχυνση της ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης έργων υποδομών με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα όπως αναφέρεται στο άρθρο 1. Η πρώτη ανάγνωση του σκεπτικού και των εισαγωγικών άρθρων προετοιμάζει τον ενδιαφερόμενο για μια μάλλον σωστή προσέγγιση της πραγματικότητας στον χώρο των έργων υποδομής και δίνει μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική λύση για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο αναπτυξιακό κομμάτι της χώρας.

Στη συνεχεία όμως και συγκεκριμένα στην παράγραφο 1.γ. του άρθρου 3 (Πεδίο εφαρμογής) αναφέρεται ότι “η προϋπολογιζόμενη αξία του έργου, στο οποίο αφορά η πρόταση, υπερβαίνει το ποσό των διακοσίων εκατομμυρίων (200.000.000) ευρώ, χωρίς ΦΠΑ” γεγονός που σε συνδυασμό με την παράγραφο 3.ε. του άρθρου 7 “ Διαδικασία υποβολής και περιεχόμενο πρότυπης πρότασης”  όπου προσδιορίζεται ότι απαιτείται παρουσίαση της σχετικής εμπειρίας του προτείνοντος στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής οδηγούμαστε στο εξής συμπέρασμα:

Ο παραπάνω προϋπολογισμός με την ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπει τη συμμετοχή μόνο εργοληπτικών εταιρειών εγγεγραμμένες στο ΜΕΕΠ στην 7η τάξη οι οποίες είναι μονοψήφιος αριθμός στην Ελλάδα και συγκεκριμένα 5 σύμφωνα με το αρχείο της Δ15.

Δεδομένου ότι οι παραπάνω εταιρείες έχουν ήδη αναλάβει ένα μεγάλο κομμάτι από τα 13,50 δισ. του πακέτου στήριξης, τα οποία είτε έχουν τη μορφή ΣΔΙΤ είτε τη μορφή της παραχώρησης, έρχεται τώρα αυτό το σχέδιο νόμου, που προετοιμάζει το έδαφος για να πάρουν και μεγάλο τμήμα από το υπόλοιπο ποσό. Η παραπάνω διάταξη οδηγεί σε αποδυνάμωση του  λοιπού εργολαβικού κλάδου που αποτελεί τη συντριπτική πλειοψηφία των εργοληπτικών επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα επηρεάζει και τον μελετητικό τομέα ο οποίος θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον εργολαβικό.

Προτείνουμε λοιπόν να αντικατασταθεί ο προτεινόμενος προϋπολογισμός από 200.000.000€,  στα όρια του κοινοτικού προϋπολογισμού δηλαδή 5.225.000€ ώστε μέσω ενώσεων και συνεργασιών να μπορεί να συμμετάσχει η πλειοψηφία των εργοληπτικών επιχειρήσεων.

Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει η δυνατότητα να συμμετάσχουν πολύ περισσότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις και να προάγεται ο στόχος της περιφερειακής ανάπτυξης που τίθεται στο άρθρο 3.1.ε , δεδομένου ότι οι περισσότερες δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια. Μια δεύτερη και θεμελιώδης διαφωνία μας που συνδυάζεται με την πρώτη, αφορά στη “σύνθεση” της Επιτροπής Αξιολόγησης Πρότυπων Προτάσεων. Δεν είναι δυνατόν να μας βρίσκει σύμφωνους η αξιολόγηση των έργων από μία κεντρική επιτροπή που ελάχιστη σχέση έχει με την περιοχή αναφοράς του έργου και κανένα μέλος να μην γνωρίζει  την αναγκαιότητα και την πρωτοτυπία της πρότασης σε σχέση με τις  ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας.

Οπότε, προτείνουμε στα πλαίσια της αποκέντρωσης,  να συσταθούν επιτροπές ανά περιφερειακή ενότητα, με πρόεδρο τον Περιφερειάρχη και πέραν της εκπροσώπησης της αρμόδιας αρχής εκτέλεσης του έργου, ενός μέλος του αντιστοίχου Περιφερειακού Τμήματος του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Σε παρεμβάσεις διαπεριφερειακές να λειτουργεί η σύσταση της παραπάνω επιτροπής με σαφή εκπροσώπηση των περιφερειών και ένα τουλάχιστον εκπρόσωπο από το κεντρικό Τ.Ε.Ε. ή τα αντίστοιχα Περιφερειακά Τμήματα του Τ.Ε.Ε».