ΒΟΑΚ

Έτοιμη να βρει… αδιέξοδα για το θέμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης είναι η κυβέρνηση, η οποία μέσα από διαρροές του Υπουργείου Υποδομών υποστηρίζει πως πρόκειται για δρόμο «χαμηλής κυκλοφορίας», γεγονός που καθιστά δύσκολη τη συγχρηματοδότηση από ιδιωτικά κεφάλαια.

Προφανώς βέβαια, στο σύνολο τους οι πολιτικοί παράγοντες της χώρας, αλλά και κάθε απλός πολίτης που μετακινείται στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, γνωρίζει πολύ καλά πως ο ΒΟΑΚ είναι ένας από τους πιο πυκνούς σε κυκλοφορία άξονες της χώρας. Τα δεδομένα ωστόσο δεν φθάνουν στα αυτιά ή στην αντίληψη της κυβέρνησης και του Υπουργείου, το οποίο μέσα από το δικό του παράλληλο σύμπαν, επιχειρεί να αναζητήσει τις λύσεις που δεν θα το εκθέσουν.

ΒΟΑΚ:  η «Π» με εκτενέστατα ρεπορτάζ της, αλλά και με την εμπεριστατωμένη γνώμη του ομότιμο καθηγητή στον τομέα Προγραμματισμού και Διαχείρισης Τεχνικών Έργων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ Στέργιου Λαμπρόπουλου

Υπενθυμίζεται ότι η «Π» με εκτενέστατα ρεπορτάζ της, αλλά και με την εμπεριστατωμένη γνώμη του ομότιμο καθηγητή στον τομέα Προγραμματισμού και Διαχείρισης Τεχνικών Έργων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ Στέργιου Λαμπρόπουλου, την οποία και είχε φιλοξενήσει, είχε αναδείξει τα ζητήματα σε όλα τα επίπεδα, κάνοντας σαφές πως η δημιουργία ενός νέου και σύγχρονου οδικού άξονα, απέχει έτη φωτός από την «ελαφριά» οπτική με την οποία προσεγγίζει το σοβαρότατο ζήτημα η κυβέρνηση.

Μέσα από το άρθρο του καθηγητή παράλληλα, αλλά και τα διαθέσιμα στοιχεία, είχε αναδειχθεί η πολυπλοκότητα του θέματος, καθώς και το πρόβλημα των «ενδονομαρχιακών μετακινήσεων» των μετακινήσεων δηλαδή που πραγματοποιούνται για ανάγκες εντός πόλεων και σε ποσοστό αγγίζουν το 75 % του συνολικού φόρτου.

Ο καθηγητής είχε αναδείξει τα πολλαπλά ζητήματα κι είχε επισημάνει ότι με βάση τις συνθήκες και τις ανάγκες των χρηματοδοτήσεων, οι φόρτοι του Βόρειου Οδικού Άξονα δεν είναι τέτοιοι που να μπορούν να δικαιολογήσουν μια βιωσιμότητα του έργου. Αυτό ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται μειωμένες κινήσεις οχημάτων, αφού είναι γνωστό πως ο Βόρειος Οδικός Άξονας στο μεγαλύτερο μέρος του έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα όρια των αντοχών και των φόρτων του οχημάτων.

Παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση και το Υπουργείο επιμένουν να διαρρέουν ότι η χαμηλή κυκλοφορία δυσκολεύει τη συγχρηματοδότηση, αν και ήταν γνωστα όλα τα δεδομένα από την πρώτη στιγμή. Σε μια προσπάθειά τους τώρα να βρουν μια εναλλακτική λύση που θα τους «καλύπτει» σκέφτονται σοβαρά ως σενάριο τον «τεμαχισμό» του οδικού άξονα σε τρία τμήματα, τα οποία προβλέπεται να προχωρήσουν με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης.

Με βάση τον τελευταίο σχεδιασμό προκύπτει ότι ένα τμήμα θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης, ένα άλλο μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα και ένα τρίτο ως κλασικό δημόσιο έργο, εφόσον εξευρεθούν τα κονδύλια. Ειδικότερα από το Υπουργείο υποστηρίζουν ότι ο πρώτος διαγωνισμός θα αφορά την κατασκευή, χρηματοδότηση και εκμετάλλευση του τμήματος Χανιά – Χερσόνησος (με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης), με τον προϋπολογισμό να φτάνει το 1,1 δισ. ευρώ. Ο δεύτερος, που θα γίνει με το μοντέλο της ΣΔΙΤ, θα αφορά τμήμα του άξονα Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος και κόστος περί τα 250.000.000 ευρώ.

Ο τρίτος διαγωνισμός, που μετατίθεται για το μέλλον, θα γίνει ως παραδοσιακό δημόσιο έργο για το υπόλοιπο τμήμα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία. Όλα αυτά τα προβλήματα δημιουργούν για πολλοστή φορά πονοκέφαλο στον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος έχει δεσμευθεί πως μέσα στον Ιούνιο θα κατέβει ξανά στην Κρήτη για να ανακοινώσει όλες τις λεπτομέρειες για τα μεγάλα έργα. Κάτι τέτοιο αναμένεται να γίνει προς το τέλος του μήνα, καθώς θα είναι καλεσμένος και κεντρικός ομιλητής στην τελετή εγκαινίων των νέων ΚΤΕΛ στις 22 Ιουνίου.

Άγνωστο παραμένει ωστόσο το αν ο υπουργός θα ανακοινώσει κάτι επίσημα σε αυτή την κάθοδο του ή όπως έκανε και στην περίπτωση των εγκαινίων της νέας πτέρυγας του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» θα ισχυριστεί ότι προγραμματίζει νέα επίσκεψη για τις «μεγάλες ανακοινώσεις».

Μέχρι στιγμής πάντως, οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες έχουν χαμηλώσει αρκετά τον πήχη των προσδοκιών τους ως προς τις εξελίξεις, θεωρώντας πως το μόνο που μπορεί να κάνει η κυβέρνηση είναι να ανακοινώσει μεμονωμένα κάποια τμήματα του έργου, χωρίς να προχωρά σε ένα νέο και σύγχρονο οδικό άξονα για την Κρήτη.