Να επισφραγίσουν το πολύ θετικό κλίμα που επικράτησε στην αγορά τις ημέρες των γιορτών, έρχονται οι χειμερινές εκπτώσεις στο Ηράκλειο, οι οποίες άρχισαν επίσημα από χθες. Οι περισσότερες εταιρείες και καταστήματα θέλησαν να μπουν δυναμικά στην περίοδο των εκπτώσεων, προσφέροντας μια σειρά από είδη με εκπτώσεις που αγγίζουν και το 50%. Οι προσδοκίες της αγοράς είναι να συνεχίσει όλη αυτή η πορεία ανόδου που εκκίνησε μέσα στις γιορτές για να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να διορθώσουν όλα ή έστω τα περισσότερα «κακώς κείμενα» που κουβαλούν τα τελευταία χρόνια λόγω πανδημίας και δυσκολίων.
Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρηματίες προσπαθούν να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό και να προσφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα είδη στις πιο ανταγωνιστικές τιμές. Ήδη, εκμεταλλευόμενες τις νέες τεχνολογίες, πολλές επιχειρήσεις διαφημίζουν τις μειώσεις τιμών μέσω μηνυματών και emails, προκειμένου οι καταναλωτές να γνωρίζουν τι μπορούν να αγοράσουν και σε ποια τιμή.
Σε κάθε περίπτωση επίσης ενθαρρύνονται οι ηλεκτρονικές αγορές, οι οποίες πλέον κάνουν την κατανάλωση πιο εύκολη και πιο άνετη, κυρίως για εκείνους που θέλουν να αγοράσουν προϊόντα τα οποία δεν απαιτούν δοκιμή.
Στη χθεσινή πρώτη ημέρα των εκπτώσεων η κίνηση ήταν περισσότερο διερευνητική, όπως ήταν και λογικό, ωστόσο τις επόμενες ημέρες αναμένεται η κίνηση να αυξηθεί ιδιαίτερα, αφού πρώτα οι καταναλωτές θα έχουν κάνει τη φυσική ή ηλεκτρονική έρευνα αγοράς.
Ο Εμπορικός Σύλλογος παράλληλα εξέδωσε μια σχετική ανακοίνωση για τις χειμερινές εκπτώσεις, στο πλαίσιο της οποίας υπενθυμίζει ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων και σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, εκτός από την αναγραφή της προγενέστερης και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον πραγματοποιούνται εκπτώσεις σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, το ποσοστό έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από ….% έως ….%»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Στην πράξη, η αναγραφή προγενέστερης και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες και υποχρεωτικές, ενώ η αναφορά ποσοστού έκπτωσης είναι καταρχήν προαιρετική. Στις περιπτώσεις που οι μειωμένες τιμές επεκτείνονται, σύμφωνα με την πολιτική και την πρωτοβουλία της επιχείρησης, σε ποσοστό άνω του 60% των πωλουμένων ειδών, τότε και μόνο τότε η αναγραφή ποσοστού καθίσταται υποχρεωτική, οπότε – επιβεβλημένα – θα αναγράφονται και τα δύο, ήτοι προγενέστερη και νέα τιμή και ποσοστό έκπτωσης.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να αντιστοιχεί στην αλήθεια και να είναι ακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η προγενέστερη τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Επιβάλλεται λοιπόν προσοχή από τους εμπόρους στη διεξαγωγή των εκπτώσεων, στον ορθό υπολογισμό και αναγραφή της προγενέστερης και νέας τιμής των προϊόντων και κατόπιν – εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου – του ποσοστού έκπτωσης.
Οι παραπάνω διατάξεις ισχύουν και για τις επιχειρήσεις που προσφέρουν τα προϊόντα τους διαδικτυακά. Σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις, τα πρόστιμα έχουν πλέον διπλασιαστεί και χρειάζεται τα μέλη να επιδείξουν την ανάλογη επιμέλεια, καθώς είναι εντελώς αχρείαστο να επιβάλλονται αναίτια ποινές που μπορεί να πλήξουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.
Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι στις 15 Ιανουαρίου 2023. Υπενθυμίζουμε ότι το πλαίσιο ωραρίου για την ανωτέρω Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00.