Αλλάζουν όλα στην αξιοποίηση του χώρου που θα απελευθερωθεί στο αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκη

 

Άκρως αποκαλυπτική ως προς τα σχέδια της Κυβέρνησης στην πολύκροτη υπόθεση της αξιοποίησης του αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκης αποδείχτηκε η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στη διάρκεια της οποίας ο Δήμαρχος Ηρακλείου ανακοίνωσε ότι μετά από επικοινωνία που είχε με τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ έχει συρρικνωθεί η έκταση που βρίσκεται στο πλάνο αξιοποίησης του, το οποίο περιορίζεται μόνο στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου. Παρά το γεγονός ότι ο κ. Καλοκαιρινός δεν γνώριζε με ποιους όρους και σε τι πλαίσιο θα προχωρήσει η περίφημη ανάπλαση αυτό το οποίο ξεκαθάρισε είναι ότι, αποδεσμεύτηκε η αξιοποίηση της μεγάλης αυτής έκτασης από τη δανειακή σύμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που αφορά την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι. Ο κ.Καλοκαιρινός ξεκαθάρισε ότι ο σχεδιασμός του  ΤΑΙΠΕΔ είναι να προχωρήσει σε Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) και μπορούν να ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις για την περιοχή του αεροδρομίου. Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι για μια ακόμα φορά παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις που έχουν δοθεί ότι τίποτα δεν θα προχωρήσει χωρίς τη συμμετοχή και την ενημέρωση της αυτοδιοίκησης στην αξιοποίηση της πρώην έκτασης του αεροδρομίου, στην πράξη αποδεικνύεται και μάλιστα πανηγυρικά το ακριβώς αντίθετο…

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου ΤΑΙΠΕΔ
Στιγμιότυπο από την τηλεδιάσκεψη του Δημάρχου Α. Καλοκαιρινού με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ

 Παράλληλα όπως ανακοίνωσε,  αποδεσμεύτηκε η αξιοποίηση της μεγάλης αυτής έκτασης από τη δανειακή σύμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που αφορά την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι. Ο κ.Καλοκαιρινός ξεκαθάρισε ότι ο σχεδιασμός του  ΤΑΙΠΕΔ είναι να προχωρήσει σε Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) και μπορούν να ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις για την περιοχή του αεροδρομίου. Όπως είπε από τη δική του την πλευρά αυτό που ήδη έχει θέσει στο ΤΑΙΠΕΔ είναι ότι ο Δήμος Ηρακλείου θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σαν συνιδιοκτήτης και συνδικαιούχος της έκτασης, ενώ αναφερόμενος στη μελετητική επεξεργασία που έχει γίνει από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, τόνισε ότι είναι ένα πρωτόλειο κείμενο, ένα σκαρίφημα  το οποίο έχει πολλές τεχνικές αδυναμίες που είναι κρίσιμες αν όχι μοιραίες αφού οι προτάσεις που περιλαμβάνει αφορούν σε  μια ιδανική κατάσταση που δεν  αντιστοιχεί με την πραγματικότητα.

Νέα δεδομένα

Στα γεωγραφικά όρια του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» περιορίζεται το ΤΑΙΠΕΔ σε ότι αφορά στο σχεδιασμό ανάπλασης, πράγμα το οποίο όπως αποκάλυψε ο κ. Καλοκαιρινός, σημαίνει ότι δεν καλύπτει το σύνολο της έκτασης των 3.600 στρεμμάτων που σε πρώτη φάση είχε μπει στο σχεδιασμό. Ειδικότερα όπως ενημέρωσε το Σώμα, «η κυβερνητική Επιτροπή για στρατηγικές συμβάσεις ανέθεσε στο ΤΑΙΠΕΔ στη μονάδα ωρίμανσης έργων τη μελέτη βιωσιμότητας και σκοπιμότητας. Δεν μας βρήκε απροετοίμαστούς σε ό,τι αφορά την προηγούμενη είχε ασχοληθεί και όσον αφορά την τωρινή το θέμα είχε αξιολογηθεί από την αρχή και είχε υπάρξει προετοιμασία για να φτάσουμε στο σημείο να βρισκόμαστε στις εξελίξεις και το ζητούμενο να είναι η συμμετοχή μας. Αμέσως επεδίωξα μια επικοινωνία με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ και ανταποκρίθηκε και  είχαμε μια πρώτη επικοινωνία με τηλεδιάσκεψη με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρη Πολίτη και τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του Ταμείου Παναγιώτη Σταμπουλίδη, με μοναδικό θέμα της συζήτησης τις εξελίξεις για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».

Όπως είπε ο κ. Καλοκαιρινός, το εδαφικό αντικείμενο της μελέτης αφορά  στην περιοχή του αεροδρομίου με τη στενά εννοούμενη έννοια του όρου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ δε συζητά για την ανάπλαση ευρύτερα του αεροδρομίου και πέριξ αυτού αλλά στενά για την εδαφική έκταση του αερολιμένα. Συνεπώς απέχει το αντικείμενο των 3.600 στρεμμάτων της Τεχνικής Μελέτης. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει λάβει εντολή για πολύ λιγότερα στρέμματα» ξεκαθάρισε ο Δήμαρχος ο οποίος σημείωσε ότι  «ο Δήμος δεν μπορεί να είναι απλός συνομιλητής, είναι συνιδιοκτήτης της έκτασης. Συνεπώς ο Δήμος Ηρακλείου θα είναι συμμέτοχος στις αποφάσεις που θα ληφθούν. Οφείλεται να αναγνωριστεί ως συνδικαιούχος του έργου γιατί στην ανάθεση προς το ΤΑΙΠΕΔ ορίζεται μόνο το Υπουργείο Υποδομών αλλά δεν είναι ο μόνος». Όπως είπε στη συζήτηση που είχε με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ ξεκαθάρισε ότι ο σχεδιασμός αυτός δεν μπορεί να μην  αλληλεπιδρά με το υπόλοιπο τμήμα του Δήμου, εξηγώντας παράλληλα ότι η Λότζια προχωρά το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, που καλύπτει την  ευρύτερη έκταση και δεν μπορεί να μην υπάρχει σύγκλιση ανάμεσα στους δύο αυτούς σχεδιασμούς. Ο κ. Καλοκαιρινός σημείωσε ότι σύμφωνα με τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ επαναλήφθηκε η διαβεβαίωση ότι δεν υπάρχει εκχώρηση δημοτικής περιουσίας στο ΤΑΙΠΕΔ και στο υπερταμείο. Κρίσιμο ωστόσο ερώτημα το οποίο μένει να απαντηθεί είναι με τι πόρους και σε ποιο  πλαίσιο θα προχωρήσει ο σχεδιασμός αυτός… για τον οποίο ζήτησε εντατική επικοινωνία και συνεννόηση.

 

Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Μ.Καραμαλάκης τόνισε ότι  όπως και προεκλογικά είχαμε πει στο πρόγραμμα μας είμαστε υπέρ της άποψης ότι ο ο Δήμος Ηρακλείου θα πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση των απόψεων και αποφάσεων που θα ληφθούν.  Όπως είπε, και ο ίδιος σε επικοινωνία που είχε με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα δεχτεί να γίνει κάτι ερήμην του Δήμου. Ωστόσο εξέφρασε τον προβληματισμό του  γιατί ενώ αρχικά γινόταν μια συζήτηση για  3.600 τώρα πάμε 1.600, τονίζοντας ότι η εξέλιξη αυτή θα πρέπει να αποτιμηθεί.  Στο ίδιο μήκος κύματος με το Δήμαρχο Ηρακλείου δήλωσε η Μαρία Καναβάκη, τονίζοντας ότι, στηρίζει οποιαδήποτε ενέργεια ώστε να εξασφαλιστεί κυρίαρχος πρωταγωνιστικός και αποφασιστικός ρόλος για το Δήμο Ηρακλείου,  και να μην επιτραπεί η απαξίωση της αυτοδιοίκησης. Η ίδια αναφέρθηκε στην προετοιμασία της προηγούμενης  δημοτικής Αρχής, και τόνισε ότι υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να ξεκαθαριστούν όπως αυτό που αφορά στις πηγές χρηματοδότησης.

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Δημήτρης Δουλουφάκης τόνισε ότι ο Δήμος φυσικά και πρέπει να έχει λόγο όπως και ο λαός για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, προσθέτοντας ότι κανείς δεν κάνει κουβέντα για το ότι θα πρέπει να απορρίπτεται κάθε έννοια ιδιωτικοποίησης αφού για τον ίδιο και την παράταξη του δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει «καλή ιδιωτικοποίηση». Δεν μπορεί η περιουσία του Δήμου να παραδοθεί στα επιχειρηματικά συμφέροντα και τόνισε ότι ο ίδιος θέτει ζήτημα να αποκλειστεί κάθε σχέση με ιδιωτικό κεφάλαιο και η αξιοποίηση της περιοχής να γίνει αποκλειστικά και μόνο  για την κάλυψη των δημοτικών αναγκών, όπως για παράδειγμα τη σχολική στέγη…

Από την πλευρά της Α.Ανδρεάκη σχολίασε ότι κάποια ζητήματα είναι προδιαγεγραμμένα όπως για παράδειγμα η παραχώρηση του λιμανιού σε ιδιώτη και δεν μπορούμε εκ των υστέρων να αλλάξουμε αυτά τα δεδομένα… Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Παιδείας Α.  Περισυνάκης τόνισε ότι η Νεα  Αλικαρνασός, που εδώ και  μισό αιώνα βιώνει τις  παρενέργειες του αεροδρομίου ζητά στοιχειωδώς τρία  συνοδά μέτρα σαν αντιστάθμισμα. Τα μέτρα αυτά είναι η αύξηση του συντελεστή δόμησης, η ενιοποίηση του παραλιακού μετώπου από το Γάζι μέχρι τον  Καρτερό και Κοκκίνη και να υπάρξουν γρήγορες ταχύτητες  στις αποφάσεις ανάπλασης για να  μη γίνει η περιοχή  μια δεύτερη πρώην  Βάση Γουρνών. Η περιοχή θέλει να χαρεί ένα πνεύμονα πρασίνου, πάρκα και ελεύθερους αθλητικούς χώρους για τα παιδιά …