-Έπιασαν τόπο οι μαζικές αντιδράσεις, ξεκινά η διαβούλευση
Και με τη βούλα της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος αλλάζει η χάραξη του δρόμου του αεροδρομίου Καστελλίου, καθώς οι μαζικές αντιδράσεις των αυτοδιοικητικών και του ΤΕΕ ΤΑΚ έπιασαν τόπο και έκαναν την ανατροπή με τη διεκδίκηση ενός αιτήματος το οποίο σήμερα δικαιώνεται, αφού προηγήθηκαν οι σθεναρές αντιδράσεις κυβερνητικών στελεχών που έθεταν σοβαρά ζητήματα σε σχέση με το κόστος του έργου.
Έτσι η νέα χάραξη του δρόμου τίθεται από σήμερα σε διαβούλευση, και θα μπορούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι να ενημερωθούν για το περιεχόμενό του και να καταθέσουν εάν υπάρχουν, τις πιθανές ενστάσεις, ενώ με ενδιαφέρον αναμένονται τα επόμενα βήματα του Υπουργείου σε σχέση με τη χρηματοδότηση του έργου που εκτιμάται ότι φτάνει τα 100 εκ ευρώ.
Η αλλαγή της χάραξης αφορά στην κατασκευή σήραγγας δύο κλάδων μήκους 2,8 km του τμήματος από τον οικισμό Άγνος, έως την εκκλησία του Αγίου Πνεύματος στην θέση Ξηροκαμάρες, μετατοπίζοντας με αυτό τον τρόπο τη χάραξη στον ορεινό όγκο προς τα δυτικά.
Για το θέμα αυτό είχε κατατεθεί επιστολή του περιφερειάρχη Στ. Αρναουτάκη και απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου προς το αρμόδιο Υπουργείο, όπου αντίστοιχη παρέμβαση είχε γίνει και από το ΤΕΕ ΤΑΚ. Το θέμα είχε αναδείξει έντονα και ο Δήμος Χερσονήσου, τονίζοντας ότι με τον αρχικό σχεδιασμό θα έπρεπε να διακοπεί για δύο ολόκληρα χρόνια η λειτουργία του υφιστάμενου εθνικού δρόμου Χερσόνησος – Καστέλλι από το 3ο ως το 7ο χιλιόμετρο, δηλαδή από τη διακλάδωση από Χερσόνησο προς Οροπέδιο Λασιθίου στο ύψος της διακλάδωσης Καστελλίου στο Άγιο Πνεύμα.
Με τη νέα χάραξη δεν θα χρειαστεί να κλείσει κανένας δρόμος, και την ίδια στιγμή μπορεί με ασφάλεια να κατασκευάζεται το έργο όλο το 24ωρο χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα. Αντίστοιχα, είχε ξεκαθαριστεί ότι ο αρχικός σχεδιασμός του Υπουργείου, θα προκαλέσει ολική περιβαλλοντική καταστροφή του οικοτόπου του ρέματος και θα έχει και σοβαρή επίπτωση στις αρχαιότητες.
Επιπλέον, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα δυνητικά ζητήματα βροχοπτώσεων των υψηλών πρανών ορυγμάτων καθώς και τα πλημμυρικά φαινόμενα του εν λόγω ρέματος. Όλα αυτά απαιτούσαν την κατασκευή αναχωμάτων και παρεμβάσεων που προκαλούσαν βαρύ περιβαλλοντικό πρόβλημα.
Με δηλώσεις του στην «Π», ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, τονίζει ότι πολλές φορές γίνονται συζητήσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο και εκφράζονται απόψεις. Όμως αυτό που έχει καταγραφεί στην πράξη είναι ότι, όταν το «όχι» σε μια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι τεκμηριωμένο, τότε γίνονται αλλαγές.
Όταν δεν υπάρχει τεκμηριωμένη και επιστημονικά συγκροτημένη τοποθέτηση τότε δεν αλλάζουν τα πράγματα. Σε κάθε περίπτωση η τεκμηρίωση είναι κομβικό ζήτημα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ξεκάθαρο ότι είχαν διατυπωθεί τεκμηριωμένες ενστάσεις και μέσα από την επιστολή που είχε στείλει εγκαίρως ο περιφερειάρχης Στ. Αρναουτάκης και με την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που είχε τεκμηριώσει την ανάγκη αλλαγής του σχεδιασμού, τεκμηριώνοντας ως πιο λειτουργική επιλογή η δημιουργία ενός τούνελ δύο κλάδων 2.800 μ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση του Σώματος, «από την αυτοψία στην περιοχή αυτή, που πραγματοποιήθηκε από τον αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος και την αρμόδια Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Κρήτης, διαπιστώθηκε ότι στο τμήμα περί τη Χ.Θ. 5+600, η διέλευση της νέας χάραξης προβλέπεται να πραγματοποιηθεί διαμέσου της κοίτης του ρέματος.
Βάσει των σχεδίων μηκοτομών της εν λόγω χάραξης, τα οποία συνοδεύουν την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που κατατέθηκε στην Υπηρεσία μας εν έτει 2018, στο ευρύτερο τμήμα της οδού προβλέπεται η κατασκευή επιχωμάτων με μέγιστο ύψος στον άξονα περί τα 12-13 m σε μήκη 100 m (τμήμα Χ.Θ. 5+100 – 5+200 περίπου) και 200 m (τμήμα Χ.Θ. 5+500 – 5+700 περίπου).
Επίσης, (στο τμήμα από τη Χ.Θ. 4+800 και έπειτα) προβλέπεται η διάνοιξη ορυγμάτων ύψους εκσκαφών στον άξονα 4-9 m και συνολικού μήκους περί τα 400 m. Η κατασκευή του τμήματος αυτού θα προκαλέσει ολική περιβαλλοντική καταστροφή του οικοτόπου του ρέματος και επίπτωση στις αρχαιότητες.
Επιπλέον θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα δυνητικά θέματα βροχοπτώσεων των υψηλών πρανών ορυγμάτων, καθώς και τα πλημμυρικά φαινόμενα του εν λόγω ρέματος. Η πρότασή μας είναι για το επίμαχο τμήμα να αντικατασταθεί και να κατασκευασθεί σήραγγας μήκους περί τα 1,25 km, του τμήματος από τη Χ.Θ. 5+200 (είσοδος σήραγγας) έως τη Χ.Θ. 6+600 (έξοδος σήραγγας), μετατοπίζοντας τη χάραξη στον ορεινό όγκο προς τα δυτικά με ενδεχόμενη προέκτασή της προς βορρά».