Υπογράφηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο που θα αναλάβει την επικαιροποίηση της μελέτης για την κυκλοφορία στην παλιά πόλη
Στιγμιότυπο από τη σύσκεψη με τον μελετητή

Επανεκκίνηση για την κυκλοφοριακή μελέτη της παλιάς πόλης Ηρακλείου με σκοπό να επικαιροποιηθεί η πολιτική του Δήμου σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, όπως είναι η στάθμευση για τους κατοίκους στην παλιά πόλη και η οργάνωση της κίνησης των οχημάτων στον ιστορικό ιστό.

Χθες υπογράφηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο που θα αναλάβει την επικαιροποίηση της μελέτης που εκκρεμεί εδώ και δεκαπέντε χρόνια, ώστε να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές και οι αντιστοιχίες στα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει.

Συμβατική δέσμευση του αναδόχου είναι μέσα σε έναν χρόνο να παρουσιάσει τις προτάσεις του οι οποίες θα γίνουν αντικείμενο διαβούλευσης στην επιτροπή κυκλοφορίας αλλά και στο πλαίσιο ενός δημόσιου διαλόγου που θα ανοίξει με όλους τους εμπλεκόμενους τοπικούς φορείς.

Εκκρεμότητες χρόνων

Όπως είναι γνωστό, από την εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη του 2002 μέχρι σήμερα πολλά έχουν αλλάξει, τα οποία εγείρουν ζητήματα επικαιροποίησης του αρχικού σχεδιασμού, ο οποίος με βάση τις εκτιμήσεις είναι υλοποιήσιμος σε χαμηλό ποσοστό.

Το γεγονός αυτό συνδυαστικά με σημειακές κυκλοφοριακές  τροποποιήσεις που έχουν γίνει, δημιουργούν σοβαρό χάσμα ανάμεσα σε αυτό που προ δεκαπενταετίας σχεδιάστηκε  και αυτό που καλείται σήμερα να εφαρμόσει ο Δήμος.

Το βασικότερο όμως όλων και το πιο προκλητικό  είναι ότι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δαπανηθεί  τεράστια χρηματικά ποσά για μια μελέτη που χρόνια τώρα «ωριμάζει» και ποτέ δεν έφτασε σε επίπεδο υλοποίησης.

Στο πλαίσιο αυτό, η δημοτική Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει στην ανάθεση μιας νέας μελέτης που θα προσπαθήσει να «κουμπώσει» τη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στην πόλη, συνδυαστικά με τα έργα και τις παρεμβάσεις που δρομολογούνται.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης,  η αρχικά εγκεκριμένη μελέτη το 2002 με πολλά επιμέρους έργα κατά τη διάρκεια των 15 τελευταίων ετών έχει ουσιαστικά ανατραπεί.

Για παράδειγμα, η εμβληματική ανάπλαση του πλέγματος των οδών της Δικαιοσύνης, οι αλλαγές στις χρήσεις της τάφρου των ενετικών τειχών δημιουργούν νέα δεδομένα.

Παράλληλα, έχουν αναπλαστεί περιφερειακές οδοί όπως Μεγάλου Αλεξάνδρου, Παρασκευοπούλου, διαμόρφωση κυκλικών κόμβων σε διάφορα σημεία εκτός τειχών (Χανιώπορτα, Πλαστήρα, Παραλιακή Λεωφόρος).

Η συμπληρωματική ανάθεση στον αρχικό μελετητή το 2007  για πιλοτική μελέτη εφαρμογής σε όλη την παλιά πόλη δεν υλοποιήθηκε στο σύνολό της, επομένως αυτό είναι σημαντικό να ληφθούν αποφάσεις και να δρομολογηθούν λύσεις.

Όπως εξηγεί ο κ. Αναστασάκης, «η στρατηγική για τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη έχει θέσει προτεραιότητες σε ζητήματα βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Υπάρχουν σοβαρά θέματα ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών, ποδηλάτων και ΑμεΑ στο ιστορικό κέντρο και τον παραλιακό δρόμο.

Η προτεινόμενη αναθεώρηση της κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης θα αντιμετωπίσει όλα τα παραπάνω θέματα όπως σήμερα έχουν διαμορφωθεί στην πράξη. Επιπρόσθετα υπάρχει ανάγκη διερεύνησης λύσεων για τη στάθμευση, με ειδική μέριμνα για τη στάθμευση των μονίμων κατοίκων.

Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος κ. Γ.Αναστασάκης, η μελέτη αναθεώρησης της κυκλοφοριακής οργάνωσης της παλιάς πόλης θα αξιολογήσει το σύνολο των παρελθοντικών σχεδιασμών και θα αναθεωρήσει τα επιμέρους στοιχεία που χρήζουν αλλαγών σε επίπεδο ανάλυσης των μετακινήσεων.

Έτσι, θα γίνουν μετρήσεις των κυκλοφοριακών δεδομένων, επανακαθορισμός ζωνών, ιεράρχηση ανάλυσης υποδομών, κυκλοφοριακή σήμανση, οδικό δίκτυο, ασφάλεια, αξιολόγηση του υφιστάμενου συστήματος στάθμευσης, ενίσχυση της οδικής ασφάλειας…

Στη συνέχεια η μελέτη θα προτείνει το αναλυτικό πλαίσιο στόχων και προτάσεων σε επίπεδο κυκλοφοριακής οργάνωσης για το σύνολο της παλιάς πόλης λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες προγραμματιζόμενες μεταβολές σε επίπεδο έργων και αναπλάσεων, τις υφιστάμενες ασυνέχειες στο δίκτυο και τις αναγκαίες έκτακτες παρεμβάσεις.