Το κλισέ «κάθε πέρυσι και καλύτερα» φαίνεται να αποκτά μια νέα και διαφορετική διάσταση σε σχέση με την επιχειρηματικότητα και το λιανεμπόριο. Για την ακρίβεια αποτελεί τη φράση που σε τέσσερις μόλις λέξεις περιγράφει μια ζοφερή κατάσταση από την οποία κι επιχειρούν να ξεφύγουν οι έμποροι λιανικής πώλησης. Θεωρητικά, η αγορά βρίσκεται σε περίοδο εκπτώσεων και υπό φυσιολογικές ή ακόμα και λιγότερο φυσιολογικές συνθήκες, η κίνηση θα ήταν αυξημένη σε όλους τους κεντρικούς δρόμους τουλάχιστον, αλλά και σε περιφερειακά μαγαζιά.
Τη δεδομένη στιγμή, ωστόσο, μια απλή βόλτα στην αγορά είτε κάποιο απόγευμα που παραμένουν ανοικτά τα καταστήματα, είτε και κάποιο Σάββατο, μπορεί να πείσει και τον λιγότερο απαισιόδοξο, ότι τα πράγματα δεν… πηγαίνουν καλά. Η καθημερινή εικόνα της αγοράς θυμίζει πλέον «Κυριακή» με κλειστά μαγαζιά και λιγοστό κόσμο να περιφέρεται στους δρόμους. Ακόμα και το Σάββατο, ο κόσμος που κυκλοφορεί είναι πλέον ελάχιστος συγκρινόμενος με άλλες περιόδους, ενώ κατά κανόνα κυκλοφορεί μακριά από τον βασικό ιστό που βρίσκονται οι περισσότερες επιχειρήσεις.
Λίγο η πανδημία, λίγο οι πολύ κακές καιρικές συνθήκες που τον τελευταίο μήνα είναι σχεδόν μόνιμες, λίγο η τεράστια έλλειψη ρευστότητας και η εκτόξευση του καθημερινού κόστους διαβίωσης, έχουν δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες στην αγορά. Η εικόνα καταναλωτών εντός των καταστημάτων σπανίζει πλέον ακόμα και για έρευνα αγοράς, τη στιγμή που οι μορφές κατανάλωσης έχουν πια εντελώς διαφοροποιημένο χαρακτήρα σε σχέση με το παρελθόν.
Υπ’ αυτή την έννοια και η περίοδος των εκπτώσεων έχει εν πολλοίς χαθεί, αφού «συρρικνώνεται» εν μέσω νέων δεδομένων και μετασχηματισμών. Κι αυτό συμβαίνει διότι ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα πλέον να αναζητά προϊόντα στο διαδίκτυο και σε ηλεκτρονικά καταστήματα, να γνωρίζει τις τιμές και να υλοποιεί έρευνα αγοράς εξ αποστάσεως. Σε μια σειρά από περιπτώσεις μάλιστα πλέον, δεν σταματά στην έρευνα αγοράς, αλλά προχωρά σε ηλεκτρονικές αγορές, αφού εκεί μπορεί να βρει καλύτερες τιμές και μεγαλύτερη ποικιλία.
Το παραδοσιακό εμπόριο και το φυσικό κατάστημα, μέσα σε αυτή τη δίνη των πρωτόγνωρων συνθηκών, παλεύουν για την επιβίωσή τους, η οποία ασφαλώς και γίνεται πολύ δυσκολότερη σε σχέση με το παρελθόν. Μετά τη χαλάρωση των μέτρων πάντως, υπάρχει η ελπίδα για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος, καθώς δημιουργείται η προσδοκία για αύξηση των εξόδων ακόμα και προς τις καφετέριες, τα εστιατόρια και τα μπαρ.
Μέσα από αυτή την… καραμπόλα, δημιουργείται παράλληλα και η ελπίδα για περισσότερο «αυθόρμητες» αγορές, έστω και της τελευταίας στιγμής, όπως επίσης και για συνδυασμό της κατανάλωσης προϊόντων λιανεμπορίου με την έξοδο και τη διασκέδαση σαν μια συνολική εμπειρία.
Μέχρι στιγμής, πάντως, επιχειρηματίες και αγορά κάνουν… υπομονή και θεωρούν ότι είναι νωρίς να ανοίξει το κεφάλαιο «επιτυχία εκπτώσεων». Πρακτικά όμως είναι γνωστό πως, μέσα σε όλους τους νέους μετασχηματισμούς, υπάρχουν νέα δεδομένα που αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού.