Η πρόταση “Φαιστός” για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Κνωσός, Φαιστός, Δαίδαλος ή Ελαία. Αυτές είναι οι τέσσερις προτάσεις για ονοματοδοσία, πάνω στις οποίες είναι πολύ πιθανό να «πατήσουν» οι κατασκευαστές για να δημιουργήσουν το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι.

Η προσωρινά ανάδοχος εταιρία «Ένωση προσώπων ΤΕΡΝΑ – Α.Ε. – GME Airports Limited», όπως και οι άλλες εταιρίες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό αρχικά, έχουν παραλάβει τις εν λόγω σχεδιαστικές προτάσεις οι οποίες συνοδεύονται από αναλυτικές μελέτες και που έχουν εκπονηθεί και κατατεθεί από το Πολυτεχνείο Κρήτης, σε συνεργασία με το αθηναϊκό γραφείο μελετών και αστικού σχεδιασμού «Α.Δ. Τριποδάκης και συνεργάτες».

Εκτός από τις αναλύσεις των τεσσάρων προτάσεων, οι οποίες βασίζονται στην ιστορία της Κρήτης, τη μυθολογία της και το περιβάλλον της, στη μελέτη υπάρχει παράλληλα αναλυτική καταγραφή από 20 αεροδρόμια του εξωτερικού, όπως επίσης και η καταγραφή των παγκόσμιων σχεδιαστικών τάσεων, οι οποίες προσαρμόζονται στο περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής, αλλά και στην ελληνική πραγματικότητα.

Οι τάσεις παράλληλα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη και ενσωματώνουν στοιχεία από την Ιστορία, τον πολιτισμό και τη μυθολογία.

Η πρόταση “Κνωσός” για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Σύμφωνα με τις προτάσεις, η πρώτη με τίτλο «Κνωσός» αναφέρεται ευθέως στον Μινωικό Πολιτισμό. Η «Φαιστός» έχει αναφορές στην δεύτερη μεγαλύτερη και σημαντικότερη πόλη της Κρήτης, όπου σύμφωνα με τους μελετητές συμβολίζει τη σκέψη, το πνεύμα και την επικοινωνία. Η τρίτη πρόταση φέρει το όνομα του μυθικού αρχιτέκτονα Δαίδαλου και συμβολίζει την αεροπλοΐα, την επινόηση και την εφευρετικότητα. Η τέταρτη πρόταση φέρει το όνομα «Ελαία» και σύμφωνα με τους μελετητές συμβολίζει τη μακροβιότητα, την αφθονία και την ειρήνη.

Και οι τέσσερις προτάσεις έχουν ερευνηθεί σε βάθος, ενώ φέρουν συγγένειες μεταξύ τους. Στόχος της σε βάθος έρευνας είναι οι κατασκευαστές να έχουν πλήρη εικόνα για αυτές, αλλά και δυνατότητα ακριβούς – στο βαθμό του εφικτού – κοστολόγησης. Βασίζονται παράλληλα στις προδιαγραφές του διαγωνισμού, αφού σύμφωνα με τους μελετητές, εντάσσονται πλήρως στο φυσικό περιβάλλον και αναδεικνύουν την τοπική χλωρίδα.

Υπενθυμίζεται ότι οι διαδικασίες για τη δημιουργία του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Καστελλίου, έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά, με τα σχετικά έγγραφα του διαγωνισμού για την έγκριση της νομιμότητας να βρίσκονται ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Έως τα τέλη Οκτωβρίου μάλιστα, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, για να κυρωθεί στη συνέχεια από τη Βουλή των Ελλήνων και να αρχίσουν οι κατασκευές, πιθανότατα, μετά την ολοκλήρωση του έτους.

Υπενθυμίζεται επίσης, ότι μειοδότης ανεξάρτητος μηχανικός του διαγωνισμού, έχει αναδειχθεί η ένωση εταιριών «Hill International Ν.V.-Hill International Engineering Consultancy».

Για την κατασκευή του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου, η ανάδοχος εταιρία θα επενδύσει 520 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το ελληνικό Δημόσιο πρόκειται να προσφέρει 220 εκατομμύρια. Η συνολική έκταση του αεροδρομίου χωρίζεται σε 28 διαφορετικά τμήματα, για τα οποία έχουν εκδοθεί 29 Υπουργικές Αποφάσεις.

Αναφορικά με το κομμάτι των απαλλοτριώσεων, έχουν αρχίσει οι δικαστικές διαδικασίες, με βάση τις οποίες εκδόθηκαν ήδη και αναμένεται να εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις.