Ο δρόμος της Μεσσαράς

«Κίτρινη κάρτα» βγάζει στον ανάδοχο του έργου που έχει την ευθύνη της διαμόρφωσης του δρόμου προς τη Μεσσαρά, η διοίκηση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης που  δεν ενέκρινε τις νέες παρατάσεις στα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί. Ο ΟΑΚ δεν κρύβει την ανησυχία του για την εξέλιξη των εργασιών, μετά και από τρεις αστοχίες που εμφανίστηκαν σε διαφορετικά σημεία που αφορούν σε περιορισμένης κλίμακας κατολισθήσεις στα πρανή των δρόμων στο ύψος της Αγίας Βαρβάρας, στο Πανασό και κοντά στον Απομαρμά…

Το πόρισμα, που συνέταξε επιτροπή που συγκροτήθηκε για να εξετάσει τις αστοχίες,  έκρινε ότι δεν ευθύνεται ο ανάδοχος του έργου, και εκτιμά ότι αφενός η σαθρότητα του εδάφους και αφετέρου  οι έντονες βροχοπτώσεις που σημειώθηκαν τη χειμερινή περίοδο προκάλεσαν τις κατολισθήσεις. Σε κάθε περίπτωση το πόρισμα αυτό, -το οποίο γεννά πολλά ερωτηματικά-, θα εξεταστεί από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΚ στην επόμενη συνεδρίαση του.

Όπως εξηγεί με δηλώσεις του στην «Π» ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΚ κ. Καζάσης, ο λόγος για τον οποίο δεν έγινε δεκτό το αίτημα του αναδόχου είναι επειδή δεν έχει δείξει συνέπεια στην υποχρέωση του να παρουσιάσει ένα πλήρες χρονοδιάγραμμα εργασιών σε 15νθήμερη βάση, το οποίο θα αφορά όχι μόνο τις  εργασίες που θα υλοποιεί αλλά και την απορροφητικότητα των κονδυλίων που θα δαπανηθούν. Σύμφωνα με τον ίδιο, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός έχει ζητήσει τα στοιχεία αυτά εδώ και ένα μήνα, ο ανάδοχος δεν ανταποκρίθηκε και για τον λόγο αυτό είμαστε υποχρεωμένοι να παγώσουμε το αίτημα του για νέα παράταση εργασιών.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το έργο της διαμόρφωσης του δρόμου προς τη Μεσσαρά, προχωρά πλέον με καθεστώς επιτήρησης από τα εμπλεκόμενα υπουργεία και ακροβατεί στην κόψη του ξυραφιού λόγω των αφόρητα ασφυκτικών πιέσεων που υπάρχουν σε σχέση με τον χρόνο παράδοσής του. Στη βάση αυτή έχει συμφωνηθεί ότι πρέπει να τεθεί ένα συγκεκριμένο πλαίσιο εργασιών ώστε αφενός να μεγαλώσει ο κύκλος των εργασιών και αφετέρου να αυξηθούν τα ποσοστά απορροφητικότητας του έργου.

Ο κ. Καζάσης τονίζει ότι υπάρχει διαβεβαίωση από το ανάδοχο σχήμα ότι θα έχουμε πολύ σύντομα θεαματική αύξηση της πορείας των εργασιών και ειδικά στο τμήμα του έργου στον  Απομαρμά, όπου είναι ο κόμβος της Γέργερης, μπορεί να τρέξει πάρα πολύ γρήγορα, να πετύχουμε  πολύ καλή απορρόφηση και να δει και ο κόσμος πρακτικά το έργο να προχωρά ως προς το ουσιαστικό αντικείμενό του. Το θέμα, σύμφωνα με τον ίδιο θα αποτιμηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της διοίκησης που θα κληθεί να πάρει κρίσιμες αποφάσεις για το επίμαχο θέμα.

Τρεις κατολισθήσεις στο έργο

Πριν ακόμα παραδοθεί το έργο της διαμόρφωσης του δρόμου της Αγίας Βαρβάρας, άρχισαν να ανοίγουν σοβαρά ζητήματα, μετά από τρεις σοβαρές αστοχίες που εντοπίστηκαν. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώθηκαν τρεις περιορισμένης κλίμακας κατολισθήσεις στα πρανή του δρόμου στο ύψος της Αγίας Βαρβάρας,  στον Πανασό και κοντά στον  Απομαρμά. Σύμφωνα με τον κ. Καζάση, στα σημεία αυτά πρόκειται να γίνουν στατικές γεωτεχνικές μελέτες από τις οποίες θα προκύψει το κόστος της αποκατάστασής του.

Ο ίδιος σημειώνει ότι, μετά από την αυτοψία επιτροπής που συγκροτήθηκε για να διερευνήσει τους λόγους που προκάλεσαν τις κατολισθήσεις διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει ευθύνη του εργολάβου. Ωστόσο, το πόρισμα της επιτροπής θα το εξετάσει στην επόμενη συνεδρίασή του το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΚ, το οποίο και θα πάρει τις σχετικές αποφάσεις για τα επόμενα βήματα.

Ωστόσο αυτό το οποίο διαβεβαιώνει ο κ. Καζάσης είναι ότι η πολιτική κατεύθυνση που δίνεται είναι ότι το έργο θα πρέπει να προχωρήσει ανεξάρτητα από τα προβλήματα που ανέκυψαν σε ό,τι αφορά στις κατολισθήσεις. Δηλαδή να μη χαθεί πολύτιμος και παραγωγικός χρόνος από την υλοποίηση του κύριου σώματος του έργου το οποίο έχει καταληκτήρια ημερομηνία ολοκλήρωσης και παράδοσής του την 31 Μαρτίου.

Όπως είναι γνωστό, ο μεγάλος κίνδυνος που υπάρχει είναι ότι εάν το έργο απενταχθεί και από το Εθνικό Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων  θα καταλήξει έργο- «φάντασμα» και τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια. Όχι μόνο γιατί θα αναγκαστούμε να επιστρέψουμε πίσω τα 71 εκ ευρώ που έχουν διατεθεί από δύο χρηματοδοτικά προγράμματα, αλλά και γιατί δεν υπάρχουν περιθώρια  διασφάλισης νέων κονδυλίων, με αποτέλεσμα ένα έργο ζωής για τη Μεσσαρά και ολόκληρο τον νομό Ηρακλείου να καταλήξει ένα έργο “φάντασμα”. Ωστόσο, το πρόβλημα δεν είναι μόνο το κόστος της απώλειας των χρημάτων αυτών. Είναι ότι, μετά από μια τέτοια απευκταία εξέλιξη δεν θα υπάρχουν περιθώρια ένταξης σε νέο πρόγραμμα, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το έργο θα παραμείνει ημιτελές.

Στο πλαίσιο αυτό, καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να υπάρξει η αναγκαία πρόοδος των εργασιών αφού πλέον είναι σαφές ότι εάν το έργο δεν είναι λειτουργικό μέχρι τις 31 Μαρίου 2019 θα πρέπει να επιστρέψουμε τα χρήματα που έχουν δοθεί για την υλοποίησή του από τα δύο χρηματοδοτικά προγράμματα που αντιστοιχούν σε 71 εκ. ευρώ.