Με την υπογραφή της σύμβασης για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι, αρχίζει επίσημα από σήμερα μια νέα κατασκευαστική εποχή για την Κρήτη, στην οποία η κυβέρνηση έχει επενδύσει τα μέγιστα, προσδοκώντας σημαντικά πολιτικά οφέλη.
Η υπογραφή πραγματοποιείται σήμερα στις 12:00 το μεσημέρι με κάθε επισημότητα στον χώρο του Δημοτικού Συμβουλίου Μινώα Πεδιάδος στο Καστέλλι, σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, έπειτα από εισηγήσεις που έλαβε από τοπικούς παράγοντες του Ηρακλείου.
Όπως έχει γράψει κατ’ επανάληψη η «Π», στη σημερινή υπογραφή της σύμβασης θα δώσουν το “παρών” ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο πρόεδρος της Ariadne Group Μιχάλης Γουρζής, εκπρόσωπος της νέας εταιρείας που θα ιδρυθεί για την κατασκευή του αεροδρομίου, καθώς και εκπρόσωπος της ινδικής εταιρείας GMR Airports Limited (που αύξησε το ποσοστό της στη νέα εταιρεία).
Δεδομένο θεωρείται πως στην υπογραφή θα βρίσκονται και βουλευτές της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου τουλάχιστον, καθώς και αιρετοί από το Δήμο και την Περιφέρεια. Το Υπουργείο Υποδομών επιθυμεί να δώσει στη σημερινή εκδήλωση πανηγυρικό χαρακτήρα, αντίστοιχο με αυτό της παρουσίασης της νέας πτέρυγας καταστημάτων στο Ηράκλειο και γι’ αυτό έχει ζητήσει την προετοιμασία τραπεζιού για περίπου 50 άτομα.
Υπενθυμίζεται ότι η υπογραφή της σύμβασης, όπως έχει γράψει στο παρελθόν η «Π», δεν συνεπάγεται και άμεση έναρξη των εργασιών από την κοινοπραξία Ariadne Group, η οποία προκύπτει μέσα από συνεργασία του Ομίλου ΤΕΡΝΑ με την ινδική εταιρεία GMR Airports.
Όπως είχε αποκαλύψει σε αποκλειστικό δημοσίευμά της η «Π», η κοινοπραξία κατάφερε να «πάρει» το έργο, ενώ μπήκε σχετικά αργά στη διαδικασία, διότι σχεδίασε την αρχική μελέτη για την κατασκευή με τιμές κρίσης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η ΤΕΡΝΑ να καταφέρει τη διαπραγμάτευση μιας τιμής ύψους 480 εκατομμυρίων ευρώ, τη στιγμή που το Υπουργείο Υποδομών είχε υπολογίσει την κατασκευή του αεροδρομίου σε 850 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτή η στρατηγική φαίνεται πως ωφελεί συνολικά κυβέρνηση και εταιρεία, αφού τα τέλη χρήσης του αεροδρομίου θα διαμορφωθούν μεσοσταθμικά στην τιμή των 17 ευρώ, όσα δηλαδή είναι τα μέσα τέλη αεροδρομίων σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Η εταιρεία κατάφερε να επιτύχει τέτοια κόστη, μελετώντας ένα σύστημα – καθρέπτη, το οποίο προέκυψε μέσα από την τεχνογνωσία ισπανικής εταιρείας.
Έτσι, οι εγκαταστάσεις του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι θα κατασκευαστούν με βάση ένα «σύστημα ρυθμιζόμενης λειτουργίας δύο ανεξάρτητων και αυτόνομων κτηρίων, όπου σε περιόδους αυξημένης κίνησης τα δύο κτήρια θα δουλεύουν σε πλήρη ισχύ, ενώ σε περιόδους μειωμένης κίνησης, το ένα από τα δύο θα απομονώνεται πλήρως και δεν θα καταναλώνει ενέργεια.
Σε σχέση με το κατασκευαστικό σκέλος, μετά τη σημερινή υπογραφή της σύμβασης, αναμένεται η κατάρτιση της σχετικής μελέτης, οι απαραίτητες αρχαιολογικές έρευνες, ενώ υπολογίζεται ότι το κατασκευαστικό τμήμα του έργου θα εκκινήσει έναν χρόνο αργότερα. Στο μεταξύ, η ανάδοχος εταιρεία έχει ήδη προετοιμάσει το έδαφος για την κάθοδό της στην Κρήτη, ενοικιάζοντας γραφεία κι αρχίζοντας όλες τις διαδικασίες για εξεύρεση της κατάλληλης ομάδας και αξιοποίηση του τοπικού ανθρώπινου δυναμικού.
Αφού αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής, που υπολογίζονται πλέον στο α’ ή β’ τρίμηνο του 2020, η εταιρεία εκτιμά ότι θα μπορέσει να ολοκληρώσει το έργο, αν δεν υπάρξουν κάποια άλλα προβλήματα, το αργότερο ως το 2023.
Βέβαια, ήδη υπάρχουν κάποια θέματα σε σχέση με την κυκλοφοριακή σύνδεση του νέου αεροδρομίου, με τους κατασκευαστές του έργου να δείχνου προβληματισμένοι ως προς την κυκλοφοριακή σύνδεσή του με το Ηράκλειο και τα κόστη κατασκευής.
Με δεδομένο βέβαια ότι η επένδυση έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η τροποποίηση της κυκλοφοριακής σύνδεσης ή η εξεύρεση εναλλακτικών δεν θα είναι εύκολη, καθώς χρειάζεται νέα νομοθέτηση. Βεβαίως σε κάθε περίπτωση, εφόσον κριθεί αναγκαίο, δεν θεωρείται απίθανο να υπάρξουν όντως οι σχετικές τροποποιήσεις που θα μειώσουν κόστη και θα διευκολύνουν συνολικά την πορεία εξέλιξης του έργου.