Το κλείσιμο του αεροδρομίου Χίθροου στο Λονδίνο την Παρασκευή ανέτρεψε τα σχέδια χιλιάδων ταξιδιωτών και πιθανώς προκάλεσε ζημιές αξίας εκατομμυρίων λιρών, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα για το πώς μια φωτιά θα μπορούσε να οδηγήσει στο να τεθεί εκτός λειτουργίας το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης.
«Πώς είναι δυνατόν οι κρίσιμες υποδομές – εθνικής και παγκόσμιας σημασίας – να εξαρτώνται πλήρως από μία μόνο πηγή ενέργειας χωρίς εναλλακτική λύση;», διερωτήθηκε ο Γουίλι Γουόλς, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, η οποία εκπροσωπεί τις αεροπορικές εταιρείες. Σύμφωνα με τον ίδιο, η διακοπή της λειτουργίας ήταν αποτέλεσμα μιας «ξεκάθαρης αποτυχίας σχεδιασμού».
Ωστόσο, το Χίθροου διαθέτει στην πραγματικότητα περισσότερες από μία πηγές ηλεκτρικής ενέργειας, όπως δήλωσε στο BBC ένας εσωτερικός συνεργάτης του Εθνικού Δικτύου ηλεκτροδότησης του Ηνωμένου Βασιλείου. Το πρόβλημα όμως ήταν ότι η πυρκαγιά που ξέσπασε κατέστρεψε ένα «ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι». Αυτό σήμαινε ότι τα εφεδρικά συστήματα που υπάρχουν για ένα τέτοιο σενάριο αποδείχθηκαν αναποτελεσματικά όταν η πυρκαγιά διέσπασε τον υποσταθμό, ο οποίος παίζει κρίσιμο ρόλο καθώς μετατρέπει ηλεκτρική ενέργεια υψηλής τάσης σε χαμηλότερα και ασφαλέστερα επίπεδα για χρήση από το αεροδρόμιο.
Η συγκεκριμένη διαδικασία παράγει πολλή θερμότητα, η οποία διαχέεται με τη χρήση εύφλεκτων ελαίων ψύξης, κάτι που φαίνεται να έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην παρούσα περίπτωση. Η ακριβής αιτία δεν έχει γίνει ακόμη γνωστή, αλλά η αντιτρομοκρατική αστυνομία εξετάζει το ενδεχόμενο εγκληματικής ενέργειας.
Διεθνής ντροπή
Το Χίθροου χρησιμοποιεί τόση ενέργεια όσο μια μικρή πόλη, οπότε δεν είναι δυνατόν να έχει από μόνο του την εφεδρική ενέργεια για να λειτουργεί με ασφάλεια. Μια πηγή στο Χίθροου δήλωσε ότι ο αερολιμένας διαθέτει εφεδρικές επιλογές για ορισμένα βασικά συστήματα, αλλά η εκκίνηση της εναλλακτικής παροχής ενέργειας για ολόκληρο το αεροδρόμιο χρειάστηκε χρόνο. Τα συστήματα έπρεπε πρώτα να ελεγχθούν για να διασφαλιστεί ότι λειτουργούσαν σωστά.
Σύμφωνα με πηγή του Χίθροου, οι εφεδρικές γεννήτριες ντίζελ και οι παροχές ρεύματος που ήταν διαθέσιμες λειτούργησαν όπως αναμενόταν. Το πρόβλημα βρισκόταν στο Εθνικό Δίκτυο, επεσήμανε η ίδια πηγή, υπογραμμίζοντας ότι χιλιάδες σπίτια είχαν επίσης μείνει χωρίς ρεύμα, όχι μόνο το αεροδρόμιο.
Υπάρχουν δύο υποσταθμοί της National Grid κοντά στο Χίθροου: ένας στο North Hyde, βόρεια του αεροδρομίου, και ένας στο Laleham, νότια του αεροδρομίου, σύμφωνα με την εταιρεία ενεργειακών αναλύσεων Montel Group. Φαίνεται ότι μόνο ο υποσταθμός North Hyde συνδέεται με το Χίθροου μέσω του τοπικού δικτύου διανομής, δήλωσε ο Φιλ Χιούιτ, διευθυντής της εταιρείας. «Αυτή η πιθανή έλλειψη ανθεκτικότητας σε μία κρίσιμη εθνική υποδομή είναι ανησυχητική. Ένα αεροδρόμιο τόσο μεγάλο και σημαντικό όσο το Χίθροου δεν θα έπρεπε να είναι ευάλωτο σε ένα μόνο σημείο αποτυχίας», συμπλήρωσε.
Ωστόσο, ο Ρόμπιν Πότερ, ερευνητής στο think tank Chatham υποστήριξε ότι το Χίθροου είναι ένα από τα δύο μόνο αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου, μαζί με το Gatwick, που έχει κανονισμούς γύρω από τα πρότυπα ανθεκτικότητας. «Αυτά είναι στην πραγματικότητα τα καλύτερα αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο αξιολογείται και ρυθμίζεται η ανθεκτικότητά τους», δήλωσε.
Το 2023, η Εθνική Επιτροπή Υποδομών συνέστησε στην κυβέρνηση να ορίσει πρότυπα για ορισμένους βασικούς τομείς υποδομών, όπως οι τηλεπικοινωνίες, το νερό, οι μεταφορές και η ενέργεια, μέχρι το 2025. Ακολούθησε μια περαιτέρω έκθεση στα τέλη του περασμένου έτους, στην οποία περιγράφεται λεπτομερώς πώς θα μπορούσε η κυβέρνηση να το πράξει αυτό για τους εν λόγω τομείς. «Αυτά βρίσκονται ουσιαστικά στο γραφείο της κυβέρνησης από τον Οκτώβριο του 2023», πρόσθεσε.
Πηγή του Χίθροου είπε στο BBC ότι θα διερευνηθούν τα ερωτήματα σχετικά με το γιατί απέτυχε το εφεδρικό του σύστημα. Το κόστος της ύπαρξης μιας ολόκληρης επιπλέον παροχής ρεύματος για τη λειτουργία του αεροδρομίου για κάθε ενδεχόμενο θα ήταν τεράστιο για μια ιδιωτική επιχείρηση όπως το Χίθροου.
Το αεροδρόμιο λειτουργεί και πάλι κανονικά
Τελικά, το αεροδρόμιο Χίθροου επανήλθε σήμερα Σάββατο σε πλήρη λειτουργία, μια ημέρα μετά τη φωτιά που έκοψε το ρεύμα στις εγκαταστάσεις του.
Κάποιες πτήσεις πραγματοποιήθηκαν το βράδυ της Παρασκευής, αλλά η αναστολή της λειτουργίας κατά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του αεροδρομίου που εξυπηρετεί τον πέμπτο υψηλότερο αριθμό επιβατών στον κόσμο είχε αποτέλεσμα χιλιάδες επιβάτες να αντιμετωπίσουν προβλήματα, με πάρα πολλούς να αναζητούν δωμάτια σε ξενοδοχεία ή θέσεις σε άλλες πτήσεις.
Με πληροφορίες από BBC