Σημαντική η πτώση του brend αλλά όχι αντίστοιχη η μείωση στα καύσιμα
Σημαντική η πτώση του brend αλλά όχι αντίστοιχη η μείωση στα καύσιμα

Κάτω από τα 90 δολάρια έκλεισε χθες η τιμή του brend σημειώνοντας μία ακόμα σημαντική πτώση. Οι τιμές στο πετρέλαιο συνεχίζουν να έχουν καθοδική τάση, σημειώνοντας ένα ακόμα αρνητικό ρεκόρ.

Ενώ όμως οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε ένα ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο αναλογικά με τις εκτοξεύσεις των τιμών το προηγούμενο διάστημα, αυτές οι αλλαγές δεν αποτυπώνονται αντίστοιχα και στα καύσιμα.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως όταν πριν από δύο χρόνια η τιμή του bend βρισκόταν σε αντίστοιχα επίπεδα με τα σημερινά, οι τιμές διυλιστηρίων για την Ελλάδα διαμορφώνονταν σε 0,98 ευρώ ανά λίτρο κατά μέσο όρο για την απλή αμόλυβδη βενζίνη, ενώ αντίστοιχα σήμερα διαμορφώνονται σε περίπου 1.59 ευρώ ανά λίτρο. Ανεξάρτητα όμως από τις τιμές διυλιστηρίων, οι τιμές που πωλούν επίσημα στα πρατήρια παραμένουν οι υψηλότερες τιμές πώλησης των καυσίμων στην ιστορία της Ελλάδας, ενώ οι τιμές του αργού πετρελαίου δεν είναι οι υψηλότερες που έχουν καταγραφεί διαχρονικά στην παγκόσμια αγορά.

Τα διυλιστήρια σε παγκόσμια κλίμακα πάντως προχωρούν σε μειώσεις των καυσίμων και παρατηρείται μια σχετική αποκλιμάκωση, αφού δεν βρισκόμαστε στα επίπεδα των προηγούμενων μηνών, στα οποία οι τιμές των καυσίμων είχαν φθάσει ακόμα και τα 2.5 ευρώ ανά λίτρο. Βέβαια σε αυτές τις τιμές υπήρχε και η θεωρητική βοήθεια του Fuel Pass που η κυβέρνηση εξετάζει να καταργήσει το επόμενο διάστημα, με δεδομένο ότι οι τιμές έχουν πέσει πλέον κάτω από τα 2 ευρώ κι αναμένεται να πέσουν ακόμα περισσότερο.

Δεν έχουν πέσει ωστόσο σε καμία περίπτωση στα επίπεδα του 2020, που αποτελούν σημείο αναφοράς δεδομένης της αντιστοιχίας με τις τιμές του αργού κι ούτε πρόκειται να πέσουν.

Για να γίνει κατανοητό το τι συμβαίνει πλέον στην Ελλάδα, μπορεί απλά να λάβει κανείς υπόψη το γεγονός πως το πρώτο εξάμηνο του 2022 καταγράφτηκε ρεκόρ στην τιμή της βενζίνης σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες πιέζοντας ασφυκτικά το διαθέσιμο εισόδημα των οδηγών που είδαν το κόστος των μετακινήσεων μέσα σε λίγους μήνες να εκτοξεύεται.

Την ποσοστιαία μεταβολή σε κάθε χώρα ξεχωριστά, όπως και στην Ελλάδα, εξέτασαν οι αναλυτές της πλατφόρμας Picodi.com υπολογίζοντας παράλληλα πόσα λίτρα βενζίνης θα μπορούσε να αγοράσει κανείς με έναν μέσο μισθό.

Στην Ελλάδα με έναν μέσο μισθό ο οδηγός μπορεί να αγοράσει 386 λίτρα βενζίνη εάν, υποθετικά, τον δαπανούσε ολόκληρο για καύσιμα.

Σε σύγκριση με τον δείκτη τιμής της βενζίνης του προηγούμενου έτους, η αγοραστική δύναμη του μέσου ελληνικού μισθού παρατηρείται πως έχει μειωθεί σημαντικά.

Αναλυτικά το 2019 αντιστοιχούσε σε 559 λίτρα, το 2020 σε 632 λίτρα, το 2021 σε 627 λίτρα και το 2022 σε 386 λίτρα.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, τον Ιούνιο, η μέση τιμή ενός λίτρου βενζίνης στην Ελλάδα ήταν 2,53 ευρώ αυξημένη κατά 36% υψηλότερο σε σχέση με τον Ιανουάριο, όταν, κατά μέσο όρο, ένα λίτρο βενζίνης κόστιζε 1,76 ευρώ.