Πόλη του... χάους το Παρίσι

Καταστροφές, φωτιές σε κάθε γωνιά, μάχες με την Αστυνομία, εκατοντάδες συλλήψεις, ένας νεκρός, εκατοντάδες τραυματίες. Η κινητοποίηση των «κίτρινων γιλέκων» στο Παρίσι έχει πάρει διαστάσεις εμφυλίου και ο Μακρόν μοιάζει ανήμπορος να καταστείλει την οργή τους και να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις που θέλει.

Ή όπως ειρωνικά το έθεσε ένας δημοσιογράφος του NBC, ο Μακρόν καταλαβαίνει για άλλη μια φορά ότι οι Γάλλοι δεν αντιδρούν καλά στις μεταρρυθμίσεις.

Για ακόμα μια φορά, τα Ηλύσια Πεδία μετατράπηκαν σε πεδίο μάχης. Αρχικά το επίκεντρο ήταν η Αψίδα του Θριάμβου, γρήγορα όμως, το απόγευμα, οι ταραχές εξαπλώθηκαν σε άλλα σημεία της πρωτεύουσας, ιδιαίτερα στις λεωφόρους γύρω από την πλατεία.

Χάρις στην ακτινωτή διάταξή τους, οι λεωφόροι προσέφεραν χθες ένα εξαιρετικό πεδίο δράσης στα «κίτρινα γιλέκα» για κλεφτοπόλεμο με τα ΜΑΤ, που με δακρυγόνα και αντλίες νερού προσπαθούσαν να τους απομακρύνουν από την Αψίδα.

Με ιδιαίτερη κινητικότητα, όταν υποχρεώνονταν να υποχωρήσουν σε μία λεωφόρο, περίμεναν να καθαρίσει η ατμόσφαιρα από τα δακρυγόνα και τα καπνογόνα και επέστρεφαν στην Αψίδα από τις παράπλευρες λεωφόρους.

τα Ηλύσια Πεδία μετατράπηκαν σε πεδίο μάχης

«Μακρόν, τα κίτρινα γιλέκα θα θριαμβεύσουν» είναι το μήνυμα για τον πρόεδρο που με μαύρο μελάνι έγραψαν πάνω στον δεξιό πυλώνα της Αψίδας.

Από τα βίαια επεισόδια, προκλήθηκε ο τραυματισμός 133 ανθρώπων ενώ 378 τέθηκαν υπό προσωρινή κράτηση, σύμφωνα με απολογισμό που ανακοινώθηκε σήμερα από την Αστυνομία.

Συνολικά η Αστυνομία προέβη σε 412 προσαγωγές. Από τους 133 τραυματίες, 23 ανήκουν στις δυνάμεις της τάξης.

Ποιοι είναι όμως και τι ζητούν οι δεκάδες χιλιάδες Γάλλοι που φορούν κίτρινα γιλέκα;

Το κίνημα ξεκίνησε τον περασμένο μήνα ως αντίδραση στις αυξήσεις των φόρων στα καύσιμα αυτοκινήτων, με τους πολίτες που ζουν σε μικρές πόλεις και στην ύπαιθρο να αντιλαμβάνονται την αύξηση ως μεροληπτική προς όφελος των κατοίκων των μεγάλων πόλεων.

Ο ισχυρισμός τους βασίζεται στο ότι ο μόνος τρόπος να περιοριστεί το κόστος ζωής ενός Γάλλου που ζει στο Παρίσι είναι να μετακομίσει στα περίχωρα, όπου οι τιμές των ακινήτων είναι πολύ χαμηλότερες, αλλά όπου οι εργαζόμενοι πρέπει να βασίζονται στο αυτοκίνητό τους για να φτάσουν στην εργασία τους, επομένως οι νέοι φόροι «χτυπάνε» περισσότερο αυτούς που έχουν ήδη ζοριστεί.

Για τους αγροτικούς εργάτες και αυτούς που ζουν σε μακρινά μικρά χωριά στην καρδιά της Γαλλίας, ένα αυτοκίνητο είναι ακόμη πιο ξεκάθαρα μια αναγκαιότητα.

Πάντως, σύμφωνα με τις σφυγμομετρήσεις, 80% των Γάλλων υποστηρίζουν τα «κίτρινα γιλέκα», τα οποία επιχειρούν από πλευράς τους να οργανωθούν ώστε να μπορέσουν να εκπροσωπηθούν. Μια πρώτη προσπάθεια με 8 εκπροσώπους από διάφορες περιοχές δεν μπόρεσε να ορθοποδήσει.

Μια δεύτερη προσπάθεια επιχειρείται εκ νέου με κάλεσμα που υπογράφουν 10 «κίτρινα γιλέκα» μέσω της κυριακάτικης εφημερίδας Journal du Dimanche. Αυτοπροσδιορίζονται ως «Ελεύθερα κίτρινα γιλέκα» εξηγώντας ότι είναι «ενεργοί πολίτες που αποτελούν μια τίμια εκπροσώπηση της Γαλλίας η οποία υποφέρει και αισθάνεται εγκαταλειμμένη».

Πόλη του... χάους το Παρίσι

Τι ζητούν τα «Ελεύθερα κίτρινα γιλέκα»

Τα βασικά τους αιτήματα είναι τα εξής:

– Το άνοιγμα μιας γενικής συζήτησης για τη φορολογία και τα κοινωνικά θέματα.

– Η μελέτη των δυνατοτήτων μετακίνησης στην περιφερειακή Γαλλία με τη διοργάνωση συζητήσεων σε κάθε περιοχή.

– Η διοργάνωση τακτικών δημοψηφισμάτων για τους μεγάλους κοινωνικούς προσανατολισμούς της χώρας.

– Η υιοθέτηση του αναλογικού εκλογικού συστήματος ώστε να εκπροσωπείται σωστότερα ο λαός στο Κοινοβούλιο.

– Επιπλέον, άμεσα και χωρίς προϋποθέσεις ζητούν:

– Το πάγωμα των φόρων στα καύσιμα και την ακύρωση της επιπλέον επιβάρυνσης στους τεχνικούς ελέγχους των αυτοκινήτων.

– Προσθέτουν ότι καταδικάζουν κάθε μορφή βίας και εκτιμούν ότι «η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να απαντήσει στον θυμό με μια εγωιστική πολιτική αδιεξόδου».

– Κάνουν, τέλος, ένα νέο άνοιγμα διάλογου με την κυβέρνηση καταλήγοντας ότι επιθυμούν «μια γρήγορη συμφωνία για να ανακτήσει η οικονομία τη δύναμή της πριν από τις γιορτές».

– Και σημειώνουν ότι «είναι στη διάθεση του πρωθυπουργού για μια πρώτη συνάντηση».