Ο δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) στην Κίνα πέρασε σε αρνητικό έδαφος τον περασμένο μήνα, για πρώτη φορά έπειτα από δυο χρόνια και πλέον, καθώς βάρυνε η άτονη εσωτερική κατανάλωση, που περιπλέκει την οικονομική ανάκαμψη.
Ο δείκτης, βασικό μέτρο του πληθωρισμού, κατέγραψε τον Ιούλιο μείωση 0,3% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την κινεζική εθνική στατιστική υπηρεσία.
Έπειτα από τον μηδενικό πληθωρισμό έναν μήνα νωρίτερα, αναλυτές που ερωτήθηκαν σχετικά από το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg προέβλεπαν ακόμη πιο θεαματική πτώση του δείκτη (-0,4%).
Ο αποπληθωρισμός είναι το αντίθετο του πληθωρισμού, με άλλα λόγια η μείωση των τιμών αγαθών και υπηρεσιών. Αν και στα χαρτιά το φαινόμενο μοιάζει κάτι ευνοϊκό, αφού θεωρητικά αυξάνει την αγοραστική δύναμη, χαρακτηρίζεται απειλή για κάθε οικονομία. Καθώς πολλοί καταναλωτές προτιμούν να μην ξοδεύουν, αναβάλλουν τις αγορές με την ελπίδα πως οι τιμές θα μειωθούν περαιτέρω.
Ελλείψει ζήτησης, οι επιχειρήσεις είναι αναγκασμένες να μειώνουν την παραγωγή τους, να παγώνουν τις προσλήψεις ή να απολύουν, και να περιορίζονται σε νέες παραγγελίες μόνο για την αναπλήρωση των στοκ τους, κάτι που περιορίζει την κερδοφορία τους ενώ τα κόστη μένουν απαράλλακτα.
Οικονομολόγοι μιλούν για φαύλο κύκλο σε αυτές τις περιπτώσεις.
Η Κίνα βίωσε στα τέλη του 2020 και στις αρχές του 2021 βραχεία περίοδο αποπληθωρισμού, κυρίως τότε εξαιτίας της μείωσης της τιμής του χοιρινού, του κρέατος με τη μεγαλύτερη κατανάλωση στον ασιατικό γίγαντα.
Η προηγούμενη ανάγεται στο 2009.
Αρκετοί αναλυτές φοβούνται πως η τρέχουσα θα είναι πιο μακρά, καθώς οι κύριοι κινητήρες της ανάπτυξης στην Κίνα μοιάζουν να ασθμαίνουν και η ανεργία των νέων (σ.σ. δείκτης που αφορά μόνο τους κατοίκους των αστικών κέντρων) σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο, πλέον ξεπερνά το 20%.