Η Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι – ένας από τους πιο διάσημους πίνακες στον κόσμο καλύπτεται από μυστήριο: από τις ερωτήσεις γύρω από την ταυτότητα της μορφής, μέχρι την αινιγματική έκφρασή της. Τώρα, τουλάχιστον ένα από τα μυστικά του έργου τέχνης έχει αποκαλυφθεί, σύμφωνα με μία γεωλόγο με έδρα την Ιταλία.
Η Ann Pizzorusso, η οποία είναι γεωλόγος και ιστορικός τέχνης με εξειδίκευση στο ντα Βίντσι και την εποχή της Αναγέννησης, πιστεύει ότι έχει βρει την τοποθεσία της Μόνα Λίζα χρησιμοποιώντας τη γεωλογική της πείρα. Πριν από τρεις δεκαετίες, επισκέφτηκε την πόλη Lecco στη νοτιοανατολική όχθη της λίμνης Κόμο στην Ιταλία -όπου πιστεύει ότι τοποθετείται ο πίνακας- για να ακολουθήσει τα βήματα του Λεονάρντο οπλισμένη με καταχωρήσεις ημερολογίου και σχέδια του καλλιτέχνη. «Στο σημειωματάριό του αναφέρει ότι είναι στο Lecco», είπε στο CNN σε τηλεφωνική συνέντευξη. «Δούλευε ως μηχανικός».
Σύμφωνα με την Pizzorusso, το έργο στο οποίο δούλευε ο Leonardo ακυρώθηκε, αλλά τα σκίτσα του στο γεωλογικό πεδίο παρέμειναν (ένα σχέδιο με κόκκινη κιμωλία μιας οροσειράς κοντά στο Lecco ανήκει στη Βασιλική Συλλογή στο Windsor του Λονδίνου). Αν και η επιστήμονας δεν είναι η πρώτη που έχει αναπτύξει θεωρίες για τη θέση της Μόνα Λίζα (το 2011, ένας ιστορικός τέχνης απέδωσε το τοπίο του πίνακα σε μια μικρή πόλη που ονομάζεται Μπόμπιο, ενώ ένας άλλος στον Aρέτσο), είναι η πρώτη γεωλόγος που το κάνει.
Οι προηγούμενοι υπολογισμοί επικεντρώθηκαν στην τοξωτή γέφυρα πάνω από τον δεξιό ώμο της Μόνα Λίζα. Ωστόσο, η Pizzorusso επιμένει ότι μπορούν να συλλεχθούν περισσότερα από τον μοναδικό βραχώδη σχηματισμό στον ορίζοντα. «Αν κοιτάξετε στο φόντο θα δείτε κορυφές. Είναι ένας τύπος διάβρωσης που συμβαίνει στον ασβεστόλιθο που έχει ρωγμές και σπάει σε ογκόλιθους, σχεδόν σαν ένα σχέδιο πριονιού… Μπορούμε να δείξουμε ότι ο ασβεστόλιθος υπάρχει στο (Lecco). Όταν κοιτάζετε τη Μόνα Λίζα, υπάρχει μια σειρά από βουνά στο βάθος που έχουν αυτό το πριονωτό μοτίβο».
Ομοίως, το νερό πίσω από τη Μόνα Λίζα είναι γεωλογικά συγκεκριμένο και η γεωλόγος πιστεύει ότι είναι η λίμνη Κόμο — μια υποαλπική παγετώδης λίμνη που χρονολογείται πριν από περίπου 10.000 χρόνια. «Αν κοιτάξετε πίσω της, φαίνονται οι επιμήκεις παγετώδεις λίμνες που έχουν μια συγκεκριμένη μορφή σαν δάχτυλα», είπε. Παρά τη σιγουριά της, η Pizzorusso κράτησε την ιδέα της μυστική για 30 χρόνια. Επέστρεψε στο Lecco αυτή την εβδομάδα, με τη βεβαιότητα ότι «όλα αθροίζονται» και πλέον θα παρουσιάσει τα ευρήματά της σε ένα συνέδριο γεωλογίας στην πόλη.
Ενώ ο συνδυασμός της επιστήμης της γης και της ιστορίας της τέχνης μπορεί να φαίνεται ανόμοια, η Pizzorusso υποστηρίζει ότι η διεπιστημονική προσέγγιση μπορεί να εμπλουτίσει την εμπειρία θέασης του έργου του Λεονάρντο. «Ο Μποτιτσέλι, ακόμη και ο Μιχαήλ Άγγελος έκανε απαίσια παρασκήνια γιατί ένιωθαν ότι οι φιγούρες ήταν πιο σημαντικές», είπε στο CNN.
«Αν το φόντο είναι ζωγραφισμένο σωστά, σου δίνει μεγαλύτερη εκτίμηση για τη φύση» λέει. Η Pizzorusso παραδέχεται ότι εκπλήσσεται από το εκτεταμένο ενδιαφέρον. «Είναι μια απόδειξη του πόσο πολύ αγαπούν οι άνθρωποι αυτόν τον πίνακα». Αλλά η ανακάλυψη αυτή μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερα μυστήρια. Αν η τοποθεσία είναι το Lecco, όπως εκτιμά η Pizzorusso, τότε παραμένουν περισσότερα ερωτήματα σχετικά με το γιατί ο διάσημος ζωγράφος επέλεξε το συγκεκριμένο σημείο για το συγκεκριμένο πορτρέτο.
«Δεν ξέρουμε ποια είναι (η Μόνα Λίζα), ορισμένοι πιστεύουν ότι ήταν σύζυγος ενός πλούσιου εμπόρου από την Τοσκάνη», είπε, αναφερόμενη σε μια δημοφιλή ιστορική θεωρία που προτείνει ότι η φιγούρα βασίστηκε στην Ιταλίδα ευγενή Λίζα Γκεραρντίνι. «Γιατί την έβαλε σε αυτό το άγριο, αδάμαστο περιβάλλον; Εδώ δεν είναι Τοσκάνη. Τι προσπαθούσε να μας πει βάζοντας αυτή τη γαλήνια, αινιγματική κυρία σε αυτό το τραχύ, αλπικό περιβάλλον;» είπε ο Πιτσορούσο. «Με ιντριγκάρει πραγματικά ποιο ήταν το μήνυμά του για εμάς».
CNN