η γέφυρα η οποία κατέρρευσε στη Γένοβα

Μηχανολογική μελέτη, που είχε ανατεθεί από την ιταλική εταιρεία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων Autostrade πέρυσι, είχε προειδοποιήσει για την κατάσταση των περιβεβλημένων με τσιμέντο καλωδίων που «κρατούσαν» τη γέφυρα η οποία κατέρρευσε αυτή την εβδομάδα στη Γένοβα, γράφουν  δύο ιταλικές εφημερίδες.

Η Autostrade per l’Italia, που ελέγχεται από τον κατασκευαστικό όμιλο Atlantia, διαχειρίζεται το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου A10, ο οποίος συνδέει τα γαλλικά σύνορα με την πόλη-λιμάνι, όπου η γέφυρα υποχώρησε την περασμένη Τρίτη, προκαλώντας τον θάνατο τουλάχιστον 38 ανθρώπων.

Η γέφυρα είχε εμφανίσει προβλήματα λίγο μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της το 1967 και κάποιοι στύλοι είχαν ενισχυθεί στις αρχές της δεκαετίας του 1990, δήλωσαν ειδικοί.

Η Atlantia δεν σχολίασε άμεσα τις πληροφορίες των εφημερίδων La Stampa και Repubblica οι οποίες επικαλούνται μελέτη μηχανολόγων του Πολυτεχνικού Πανεπιστημίου του Μιλάνου τον Νοέμβριο του 2017.

Η Autostrade έχει πει πως παρακολουθούσε την κατάσταση της γέφυρας σε τριμηνιαία βάση, όπως προβλέπει ο νόμος, και ότι είχε πραγματοποιήσει επιπλέον ελέγχους προσλαμβάνοντας εξωτερικούς ειδικούς.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιεύονται στις εφημερίδες αυτές, η πανεπιστημιακή μελέτη ανακάλυψε πως οι στύλοι του τμήματος της γέφυρας που κατέρρευσε αργότερα αντέδρασαν στους κραδασμούς «με έναν τρόπο που δεν συνάδει απολύτως με τις προσδοκίες και απαιτεί περαιτέρω έρευνα».

Η μελέτη ανέφερε πως αυτή η ανωμαλία στην αντίδραση των στύλων μπορεί να είχε σχέση με τη διάβρωση του μετάλλου σε ορισμένα καλώδια.

Μία από τις ιδιαιτερότητες της γέφυρας είναι πως τα καλώδιά της είχαν περίβλημα από μπετόν, γεγονός που καθιστούσε δύσκολη την εκτίμηση της κατάστασής της.

Οι εφημερίδες ανέφεραν πως η εταιρεία ανακοίνωσε μια προσφορά 20 εκατομμυρίων ευρώ τον Μάιο φέτος, καθώς σχεδίαζε να ενισχύσει τους στύλους που δεν είχαν ενισχυθεί από τη δεκαετία του 1990.

Διασώστες εξακολουθούν να ψάχνουν κάτω από τόνους μπετόν και σίδερα από τη γέφυρα που κατέρρευσε στη Γένοβα για τέταρτη μέρα σήμερα, καθώς οι Ιταλοί ετοιμάζονται για τις κηδείες των 38 θυμάτων της καταστροφής.

Φωτιά που ξέσπασε στα ερείπια εμπόδισε εν μέρει την επιχείρηση, στέλνοντας στήλες λευκού καπνού στον ουρανό προτού σβήσει. Είναι πιθανόν η φωτιά να προκλήθηκε από μια σπίθα από εξοπλισμό κοπής μετάλλων και ξεκίνησε από μια αποθήκη κάτω από την κατεστραμμένη γέφυρα.

Η σύμβαση

Η ιταλική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ανακαλέσει τη σύμβαση παραχώρησης στην εταιρεία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων Autostrade per l’Italia μετά την κατάρρευση μιας οδογέφυρας στη Γένοβα αυτή την εβδομάδα, δήλωσε σήμερα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Λουίτζι ντι Μάιο.

«Το λέω αυτό καθαρά, υπάρχει σαφής πολιτική βούληση: θέλουμε να ανακαλέσουμε την παραχώρηση», έγραψε ο ντι Μάιο στο Facebook επαναλαμβάνοντας τα σχόλια που είχε κάνει σε τηλεοπτική συνέντευξη χθες βράδυ.

Άλλα μέλη του κυβερνώντος συνασπισμού σε δηλώσεις τους είχαν αφήσει να εννοηθεί πως η κυβέρνηση μπορεί να σκέπτεται λιγότερο δραστικά μέτρα εναντίον της Autostrade, όπως την επιβολή προστίμου ή απλώς την ανάκληση της παραχώρησης μόνο του αυτοκινητοδρόμου όπου κατέρρευσε η γέφυρα.

Απίστευτο

Βρέθηκαν τόσο κοντά στην τραγωδία που δεν κατάλαβαν τι ακριβώς συνέβη: δύο Ιταλοί αστυνομικοί, μέλη της μονάδας της αστυνομίας της Γένοβας, που επιχειρεί με ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους, είχαν πάει για εκπαίδευση ένα από τα σκυλιά τους, τον Night Spirit, όταν έγιναν τυχαία μάρτυρες της καταστροφής. Η γέφυρα κατέρρευσε μπροστά στα μάτια τους…

Το πρωί της 14ης Αυγούστου, οι δύο αστυνομικοί, ο Φραντσέσκο και η Λάουρα, είχαν πάει τον Night Spirit, έναν αυστραλιανό ποιμενικό, για εξάσκηση στην έρευνα, στις όχθες του ποταμού, κάτω από τη γέφυρα Μοράντι, περιγράφει η αστυνομία στον λογαριασμό της στο Facebook.

Όταν ξαφνικά άρχισαν να πέφτουν στο κενό όγκοι από μπετόν, αυτοκίνητα, φορτηγά, μετά την κατάρρευση της οδογέφυρας, οι δύο τους νόμισαν αρχικά ότι επρόκειτο για σεισμό.

Εν μέσω καταρρακτώδους βροχής, έσπευσαν στο σημείο της τραγωδίας και αμέσως άφησαν ελεύθερο τον Night Spirit για να συνδράμει στις έρευνες των αρχών.

Οι πρώτοι που εντόπισαν ήταν όλοι νεκροί. Κατόπιν, ωστόσο, κατάφεραν να βρουν και να σώσουν τον οδηγό ενός φορτηγού που είχε εκσφενδονιστεί από το κάθισμά του και σαν από θαύμα ήταν ακόμη ζωντανός.

Καθώς σκέπτεται τα πρώτα λεπτά όσων έζησε, ο Φραντσέσκο δεν μπορεί να κρύψει τη συγκίνησή του: «Υπάρχουν κάποιες εικόνες, ορισμένες μυρωδιές, που δεν μπορείς να σβήσεις από το μυαλό σου» είπε ο Ιταλός αστυνομικός.