Συνέβη το 1981: Όλα όσα έγιναν την χρονιά που κυκλοφόρησε o δίσκος “Σαμποτάζ”

Του Κώστα Φασουλά

«Το Σαμποτάζ ή μάλλον τα μεταλιλιπουτιακά τραγούδια με στιχουργό τη Μαριανίνα Κριεζή, αρχίσαμε να τα γράφουμε το Νοέμβριο του 1981».

Αναφέρει η Λένα Πλάτωνος σε κείμενο της που συνοδεύει πρόσφατη επανέκδοση του δίσκου. «Ο Πατσιφάς, προσθετει, που ήξερε ότι έχω γράψει τον Καρυωτάκη, μου είχε πει ότι θα ήταν δύσκολο το ντεμπούτο μου στη δισκογραφία μ΄έναν δίσκο σαν κι αυτόν. Αντιθέτως πίστευε, υπονοώντας την Μαριανίνα, ότι χρειάζεται μια κοπέλα της ηλικίας μου, να γράψουμε για σύγχρονα προβλήματα και για τον έρωτα. Είχαμε σκεφτεί Κοπερτί ως τίτλο για το δίσκο. Ο Πατσιφάς ενθάρρυνε το
σημερινό τίτλο, που προερχόταν από το ομώνυμο τραγούδι.

Εκείνο το καλοκαίρι και οι τέσσερις μας, νιώθαμε σαν γκρουπ. Συνεχίζει η Λένα Πλάτωνος. Κάναμε μαζί διακοπές. Ανεπανάληπτος έρωτας για την ζωή. Με αυτή την φόρα μπήκαμε στο στούντιο τον Οκτώβριο. Τρίτη
και 13 μπήκαμε στο στούντιο του Πάνου Δράκου με πανσέληνο. Ήταν πολύ δύσκολο για μένα να φέρω εις πέρας την ηχογράφηση που είχε προβλήματα με κάποιους μουσικούς. Αυτό το έργο, όλη αυτή η διαδικασία, με ωρίμασε».

Ο δίσκος Σαμποτάζ, μουσική εργασία της Λένας Πλάτωνος σε στίχους Μαριανίνας Κριεζή, κυκλοφορεί για πρώτη φορά το 1981 σε μια Ελλάδα που γίνεται πλέον το δέκατο επίσημο ισότιμο μέλος της ευρωπαϊκής κοινότητας. Τον ίδιο χρόνο ο Νικήτας Βενιζέλος επανιδρύει το κόμμα των Φιλελευθέρων, στο Τατόι κηδεύεται η Βασίλισσα Φρειδερίκη, ενώ στο Αθηναϊκό κέντρο τα πολυκαταστήματα Κλαουδάτος και Ατενέ, γίνονται παρανάλωμα του πυρός από εμπρηστές.

Κι όλα αυτά, λίγο πριν την έναρξη μιας ακόμα εκλογικής μάχης, με μεγάλες συγκεντρώσεις, υποσχέσεις και οράματα, με το ΠΑΣΟΚ να ανεβαίνει στον έβδομο πολιτικό ουρανό, κερδίζοντας τις εκλογές με ποσοστό 48%, νίκη που θα προκαλέσει αναπόφευκτους τριγμούς στη Νέα Δημοκρατία, όμως το μεγάλο ρήγμα της χρονιάς, θα έρθει από τον Εγκέλαδο τον μήνα Φεβρουάριο και μ΄έναν σεισμό 6,6 ρίχτερ, ανάγκασε τους Αθηναίους να περάσουν αρκετά βράδια στα πάρκα και τις πλατείες

Το 1981 στο σπήλαιο των Πετραλώνων ανακαλύπτονται απολιθώματα πρωτόγονων ανθρώπων, γεγονός που θα απασχολήσει για καιρό τον Αθηναϊκό τύπο, ενώ σε ένα άλλο σπήλαιο , του εξωτερικού χρέους αυτή
τη φορά, η Ελλάδα οφείλει το.. ταπεινό ποσό των 672 δισεκατομμυρίων δραχμών, χρέος που δεν θα εμποδίσει την κυβέρνηση να κυκλοφορήσει το νέο χαρτονόμισμα των 100 δραχμών, μήτε θα ναυαγήσει τα σχέδια της για την εφαρμογή του πενθημέρου στα Δημοτικά σχολεία. Την ίδια στιγμή μπαίνει σε λειτουργία το νέο διεθνές ηλεκτρονικό τηλεφωνικό κέντρο του ΟΤΕ, η Ελληνική βουλή με ψήφιση νόμου ανακηρύσσει την Πάτμο ιερό νησί, ενώ ο Νομός Κεφαλονιάς έχει την αρνητική πρωτιά σε πληθυσμιακή μείωση στην απογραφή του 1981.

Τον ίδιο χρόνο ο υπεραιωνόβιος πλάτανος στο χωριό Λιά Θεσπρωτίας, ανακηρύσσεται διατηρητέο μνημείο της ελληνικής φύσης, δέντρο που συνδέεται στενά με τοπικούς θρησκευτικούς θρύλους, ενώ η Ουνέσκο
ανακηρύσσει τον Όλυμπο «Απόθεμα της Βιοσφαίρας».

Σχεδόν ταυτόχρονα με απόφαση των περισσοτέρων εταιρειών αναψυκτικών, σταματούν την κυκλοφορία των προϊόντων τους σε επιστρεφόμενες γυάλινες συσκευασίες

Το Σαμποτάζ , μουσική εργασία της Λένας Πλάτωνος σε στίχους Μαριανίνας Κριεζή, έρχεται στο ελληνικό τραγούδι σχεδόν ταυτόχρονα με την εκτόξευση του πρώτου διαστημικού λεωφορείου. Μέχρι τότε,
αναφέρει ο Ισαάκ Ασίμωφ στι βιβλίο του «Το χρονικό των επιστημονικών ανακαλύψεων» όλα τα διαστημικά λεωφορεία λειτουργούσαν μόνο μια φορά, χωρίς να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξανά.

Ήταν φανερό, ότι η εξερεύνηση του διαστήματος, θα γινόταν πιο εύκολη, και λιγότερο δαπανηρή, με την κατασκευή διαστημοπλοίων που θα μπορούσαν να εκτελέσουν, το καθένα πολλές αποστολές.

Η πρώτη πτήση διαστημικού λεωφορείου, συνεχίζει ο Ισσακ Ασίμωφ, πραγματοποιήθηκε στις 12 Απριλίου του 1981, ημέρα που ήταν συμπωματικά , η επέτειος των είκοσι ετών από την πρώτη επανδρωμένη διαστημική πτήση με τον Γκαγκάριν. Το διαστημικό λεωφορείο, εκτελούσε την αποστολή του και επέστρεφε στη γη. Ήταν η πρώτη από τις είκοσι περίπου παρόμοιες πτήσεις, που εκτελέστηκαν με ασφάλεια μέσα στα επόμενα τεσσεράμισι χρόνια

Στις 5 Φεβρουαρίου του 1981 διαβάζουμε στην εφημερίδα το ΒΗΜΑ ότι στο Καρπενήσι θα μετρηθεί το πόσο έχει μολυνθεί η Γή. Ο παγκόσμιος μετεωρολογικός οργανισμός, αναφέρει η εφημερίδα,
αποφάσισε να παρακολουθήσει και να ελέγξει το ελάχιστο επίπεδο της ρύπανσης της γήινης ατμόσφαιρας και να καταλήξει σε συγκεκριμένες διαπιστώσεις και συμπεράσματα, που αναμένονται με ιδιαίτερο
ενδιαφέρον. Η περιοχή που επελέγη είναι το Καρπενήσι, διότι θεωρείται ότι έχει την πιο καθαρή ατμόσφαιρα της Ελλάδας, και βρίσκεται σε
υψόμετρο 2000 μέτρα.

Ένα μήνα πριν σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Χωροταξίας – Οικισμού και περιβάλλοντος, οι ηλιακοί θερμοσίφωνες και οι συλλογικές κεραίες θα τοποθετούνται υποχρεωτικά στις νέες οικοδομές. Η εγκατάσταση των ηλιακών θερμοσιφώνων, ανέφερε η απόφαση, έχει στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ των συλλογικών κεραιών αποβλέπει να σταματήσει έστω και καθυστερημένα το απαράδεκτο γεγονός των μεμονωμένων κεραιών για κάθε οικογένεια στις
πολυκατοικίες, που έχει ανεπανόρθωτα παραμορφώσει την οπτική εικόνα της Αθήνας.

Στις 2 Ιουλίου του 1981 ανακοινώνεται η ίδρυση μιας νέας λογοτεχνικής εταιρείας, της οποίας την ιδρυτική διακήρυξη υπογράφουν πάνω από 100 άνθρωποι των γραμμάτων, ανάμεσα τους οι Ελύτης, Εγγονόπουλος, Πλασκοβίτης, ο Πλωρίτης, ο Βασιλικός, ο Αναγνωστάκης, ο Χατζής, ο Καμπανέλης και ο Ταχτσής,. Το κείμενο της διακήρυξης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι οι συγγραφείς που υπογράφουν αυτό το κείμενο προέρχονται από διαφορετικούς αισθητικούς και ιδεολογικούς και πολιτικούς χώρους και από διαφορετικές γενιές.

Πιστεύουν ότι η ελευθερία και η πολλαπλότητα στην έκφραση, η αντιπαράθεση των ιδεών, η ανεξαρτησία της πνευματικής δημιουργίας, από κρατικές κομματικές, ή άλλες οικονομικής τάξεως χειραγωγήσεις, αποτελούν αναγκαίους όρους για την πραγμάτωση του συγγραφικού έργου.

Ταυτόχρονα όμως πιστεύουν στην ενεργητική και την κατά πεποίθηση συμμετοχή των πνευματικών ανθρώπων στα κοινά, για την αποτίμηση του παρόντος και τον καθορισμό του μέλλοντος της χώρας,
ιδιαίτερα σε ότι αφορά στη παιδία και την γλώσσα. Τούτο επιβάλλεται περισσότερο σήμερα που οι συνέπειες της πρόσφατης δικτατορίας βαραίνουν ακόμη. Τα μέλη της νέας αυτής λογοτεχνικής εταιρίας αναφέρουν ακόμα ότι έχουν την υποχρέωση να συμπαραταχθούν σε μια συλλογική προσπάθεια που θα καθιστούσε δυνατή τη συγκρότηση ενός
φορέα αντιπροσωπευτικού του πνευματικού δυναμικού του τόπου, και ικανού να εκφράσει τις αρχές αυτές, και συγχρόνως να προστατεύσει τα έννομα συμφέροντα των μελών του

Στις 25 Φεβρουαρίου του 1981 ο υφυπουργός παιδείας Νίκος Καλτεζιώτης, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ανέφερε ότι ο αριθμός αιθουσών διδασκαλίας που πρέπει να κατασκευαστούν ώστε τα δημόσια σχολεία της χώρας , δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, να μπορούν να λειτουργούν με τον προβλεπόμενο από το νόμο αριθμό μαθητών σε κάθε αίθουσα και μόνο το πρωί, ανέρχεται σε 20000 περίπου. Ο υφυπουργός τόνισε ότι η έλλειψη αιθουσών διδασκαλίας είναι ιδιαίτερα μεγάλη στην περιφέρεια Αττικής και στις πρωτεύουσες των νομών λόγω της αστυφιλίας.

Τον ίδιο μήνα η εφημερίδα Μακεδονία δημοσιεύει στοιχεία από ερεύνα στην οποία αναφέρεται η ανησυχητική μείωση των μητέρων που θηλάζουν τα μωρά τους. Μόνο το 15% των μητέρων στην Ελλάδα θηλάζουν τα μωρά τους, στις αστικές περιοχές. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 11% στις μικρές πόλεις και στις αγροτικές περιοχές.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι μητέρες επηρεάσθησαν στην απόφαση τους να θηλάσουν, από τον μαιευτήρα τους κατά 41%, απο τη μητέρα τους κατά 25% τον παιδίατρο 8% και προσωπική απόφαση 13%.

Το 1981 στο θέατρο τέχνης ανεβαίνει η παράσταση «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» έργο του Ιάκωβου Καμπανέλη, η Μαργαρίτα Γιουρσενάρ, είναι η πρώτη γυναίκα που γίνεται μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας στα 345 χρόνια λειτουργίας της, ενώ κυκλοφορεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα το βιβλίο της Οριάνα Φαλάτσι «Ένας άνδρας , μια ιστορία» στο οποίο αναφέρεται στη σχέση της με τον Αλέκο Παναγούλη.

Στις 20 Φεβρουαρίου του 1981 το ελληνικό θέατρο χάνει τον Δημήτρη Ροντήρη ένα από τα εμβληματικά πρόσωπα της νεότερης θεατρικής ιστορίας.

  • Ο Κώστας Φασουλάς είναι στιχουργός και ραδιοφωνικός παραγωγός