Συνέβη το 1981: Όλα όσα έγιναν την χρονιά που κυκλοφόρησε o δίσκος “Φράγμα” με την συμμετοχή της Σωτηρίας Μπέλλου

Του Κώστα Φασουλά

Πρόκειται για άλμπουμ, στο οποίο ο συνθέτης θα συστηθεί ως ερμηνευτής των τραγουδιών του, εγχείρημα που θα επαναλάβει σε όλους σχεδόν τους μετέπειτα δίσκους του.

Η συμμετοχή της Σωτηρίας Μπέλλου, αποτελεί αναμφίβολα κορυφαία στιγμή του ηχογραφήματος, ενώ οι στίχοι του Κώστα Τριπολίτη, αντλημένοι από κοιτάσματα ενός νέου λόγου, σηματοδοτούν την αρχή μιας καινούριας εποχής στο ελληνικό τραγούδι.

Ο δίσκος Φράγμα, κυκλοφορεί για πρώτη φορά το 1981 σε μια Ελλάδα που γίνεται πλέον το δέκατο επίσημο ισότιμο μέλος της ευρωπαϊκής κοινότητας. Τον ίδιο χρόνο ο Νικήτας Βενιζέλος επανιδρύει το κόμμα των Φιλελευθέρων, στο Τατόι κηδεύεται η Βασίλισσα Φρειδερίκη, ενώ στο Αθηναϊκό κέντρο τα πολυκαταστήματα Κλαουδάτος και Ατενέ, γίνονται παρανάλωμα του πυρός από εμπρηστές. Κι όλα αυτά, λίγο πριν την έναρξη μιας ακόμα εκλογικής μάχης, με το Πασοκ να ανεβαίνει στον έβδομο πολιτικό ουρανό, κερδίζοντας τις εκλογές με ποσοστό 48%.

Νίκη που θα προκαλέσει αναπόφευκτους τριγμούς στη Νέα Δημοκρατία, όμως το μεγάλο ρήγμα της χρονιάς, θα έρθει από τον Εγκέλαδο τον μήνα Φεβρουάριο, και μ΄έναν σεισμό 6,6 ρίχτερ, ανάγκασε τους Αθηναίους να περάσουν αρκετά βράδια στα πάρκα και τις πλατείες.

Το 1981 στο σπήλαιο των Πετραλώνων ανακαλύπτονται απολιθώματα πρωτόγονων ανθρώπων, γεγονός που θα απασχολήσει για καιρό τον Αθηναϊκό τύπο. Την ίδια στιγμή μπαίνει σε λειτουργία το νέο διεθνές ηλεκτρονικό τηλεφωνικό κέντρο του ΟΤΕ, η Ελληνική βουλή με ψήφιση νόμου ανακηρύσσει την Πάτμο ιερό νησί, ενώ ο Νομός Κεφαλονιάς έχει την αρνητική πρωτιά σε πληθυσμιακή μείωση στην απογραφή του 1981

Τον ίδιο χρόνο ο υπεραιωνόβιος πλάτανος στο χωριό Λιά Θεσπρωτίας, ανακηρύσσεται διατηρητέο μνημείο της ελληνικής φύσης, δέντρο που συνδέεται στενά με τοπικούς θρησκευτικούς θρύλους, ενώ η Ουνέσκο ανακηρύσσει τον Όλυμπο «Απόθεμα της Βιοσφαίρας». Σχεδόν ταυτόχρονα με απόφαση των περισσοτέρων εταιρειών αναψυκτικών, σταματούν την κυκλοφορία των προϊόντων τους σε επιστρεφόμενες γυάλινες συσκευασίες

Ο δισκος Φράγμα, ερχεται στο ελληνικό τραγούδι σχεδόν ταυτόχρονα με την εκτόξευση του πρώτου διαστημικού λεωφορείου.

Μέχρι τότε, αναφέρει ο Ισαάκ Ασήμωφ στι βιβλίο του «Το χρονικό των επιστημονικών ανακαλύψεων» όλα τα διαστημικά λεωφορεία λειτουργούσαν μόνο μια φορά, χωρίς να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξανά. Ήταν φανερό, ότι η εξερεύνηση του διαστήματος, θα γινόταν πιο εύκολη, και λιγότερο δαπανηρή, με την κατασκευή διαστημοπλοίων που
θα μπορούσαν να εκτελέσουν, το καθένα πολλές αποστολές. Η πρώτη πτήση διαστημικού λεωφορείου, συνεχίζει ο Ισσακ Ασίμωφ, πραγματοποιήθηκε στις 12 Απριλίου του 1981, ημέρα που ήταν , συμπωματικά , η επέτειος των είκοσι ετών από την πρώτη επανδρωμένη διαστημική πτήση με τον Γκαγκάριν. Το διαστημικό λεωφορείο, εκτελούσε την αποστολή του και επέστρεφε στη γη. Ήταν η πρώτη από τις είκοσι περίπου παρόμοιες πτήσεις, που εκτελέστηκαν με ασφάλεια μέσα στα επόμενα τεσσεράμισι χρόνια

Στις 5 Φεβρουαρίου του 1981 διαβάζουμε στην εφημερίδα το ΒΗΜΑ ότι στο Καρπενήσι θα μετρηθεί το πόσο έχει μολυνθεί η Γη. Ο
παγκόσμιος μετεωρολογικός οργανισμός, αναφέρει η εφημερίδα, αποφάσισε να παρακολουθήσει και να ελέγξει το ελάχιστο επίπεδο της ρύπανσης της γήινης ατμόσφαιρας και να καταλήξει σε συγκεκριμένες διαπιστώσεις και συμπεράσματα, που αναμένονται με ιδιαίτερο
ενδιαφέρον.

Η περιοχή που επελέγη είναι το Καρπενήσι, διότι θεωρείται ότι έχει την πιο καθαρή ατμόσφαιρα της Ελλάδας, και βρίσκεται σε
υψόμετρο 2000 μέτρα.

Ένα μήνα πριν σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Χωροταξίας – Οικισμού και περιβάλλοντος, οι ηλιακοί θερμοσίφωνες και οι συλλογικές
κεραίες θα τοποθετούνται υποχρεωτικά στις νέες οικοδομές. Η εγκατάσταση των ηλιακών θερμοσιφώνων, ανέφερε η απόφαση, έχει στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ των συλλογικών κεραιών αποβλέπει να σταματήσει έστω και καθυστερημένα το απαράδεκτο γεγονός των μεμονωμένων κεραιών για κάθε οικογένεια στις
πολυκατοικίες, που έχει ανεπανόρθωτα παραμορφώσει την οπτική εικόνα της Αθήνας.

Στις 25 Φεβρουαρίου του 1981 ο υφυπουργός παιδείας Νίκος Καλτεζιώτης, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ανέφερε ότι ο αριθμός αιθουσών διδασκαλίας που πρέπει να κατασκευαστούν ώστε τα δημόσια σχολεία της χώρας , δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, να μπορούν να λειτουργούν με τον προβλεπόμενο από το νόμο αριθμό μαθητών σε κάθε αίθουσα και μόνο το πρωί, ανέρχεται σε 20000 περίπου. Ο υφυπουργός τόνισε ότι η έλλειψη αιθουσών διδασκαλίας είναι ιδιαίτερα μεγάλη στην περιφέρεια Αττικής και στις πρωτεύουσες των νομών λόγω της αστυφιλίας.

Τον ίδιο μήνα η εφημερίδα Μακεδονία δημοσιεύει στοιχεία από έρευνα στην οποία αναφέρεται η ανησυχητική μείωση των μητέρων πουθηλάζουν τα μωρά τους. Μόνο το 15% των μητέρων στην Ελλάδα θηλάζουν τα μωρά τους, στις αστικές περιοχές. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 11% στις μικρές πόλεις και στις αγροτικές περιοχές.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι μητέρες επηρεάσθηκαν στην απόφαση τους να θηλάσουν, από τον μαιευτήρα τους κατά 41%, απο τη μητέρα τους κατά 25% τον παιδίατρο 8% και προσωπική απόφαση 13%.

Το ίδιο χρόνο ο Μάνος Χατζιδάκις διοργανώνει τους μουσικούς αγώνες στην Κέρκυρα, δίνοντας βήμα σε νέους Έλληνες συνθέτες, ο Μίκης Θεοδωράκης επισκέπτεται την Κούβα και πραγματοποιεί σειρά συναυλιών παρουσιάζοντας το έργο του «Κάντο Χενεράλ», ο Γιάννης Μαρκόπουλος κυκλοφορεί τον κύκλο τραγουδιών «Ορίζοντες», ενώ ο
Μάριος Τόκας μελοποιεί Γιάννη Ρίτσο στο άλμπουμ «Πικραμένη μου γενιά». Το 1981 ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ συστήνεται για πρώτη φορά ως σκηνοθέτης, και γίνεται ο πρώτος σταρ που κερδίζει Όσκαρ πίσω από την κάμερα.

Η βράβευση της ταινίας «Συνηθισμένοι άνθρωποι», ήταν μάλλον έκπληξη. Την ίδια χρονιά, υποψήφιο για καλύτερη ταινία ήταν
το δράμα του Μάρτιν Σκορτσέζε, «Οργισμένο Είδωλο», μια ταινία που οι κριτικοί είχαν εξυμνήσει και που είχε μεγάλη εμπορική επιτυχία.

Τον Αύγουστο του 1981 διαβάζουμε στην εφημερίδα το Βήμα ότι ένας μπακάλης παρακολουθεί τον σεισμογράφο που είναι εγκατεστημένος εδώ και πολλά χρόνια στα Ιωάννινα και κάθε βδομάδα στέλνει στο γεωδυναμικό ινστιτούτο Αθηνών τα σεισμογραφήματα για αποκρυπτογράφηση.

Παραμένει άγνωστο, σημειώνει το δημοσίευμα γιατί δεν ανατέθηκε η παρακολούθηση του σεισμογράφου στην φυσικομαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου, η οποία τι έχει ζητήσει επανειλημμένα.

  • Ο Κώστας Φασουλάς είναι στιχουργός και μουσικός παραγωγός