Συνέβη το 1970: Όλα όσα έγιναν την χρονιά που κυκλοφόρησε o δίσκος ”Ερωφίλη” του Νίκου Μαμαγκάκη
Συνέβη το 1970: Όλα όσα έγιναν την χρονιά που κυκλοφόρησε o δίσκος ”Ερωφίλη” του Νίκου Μαμαγκάκη

*Του Κώστα Φασουλά

Η «Ερωφιλη»,μουσική εργασία του Νίκου Μαμαγκάκη, βασισμένη στο ομώνυμο ποιητικό έργο του Γεωργίου Χορτάτζη, είναι έργο μακριά από πρόχειρες φολκλορικές αναβιώσεις κι αποτελεί αναμφίβολα μια από τις κορυφαίες στιγμές του συνθέτη, Στον δίσκο συμμετέχουν οι: Γιάννης Πουλόπουλος (στο ρόλο του Πανάρετου), Καίτη Χωματά
(Ερωφίλη), Αρλέτα (Νένα) και ο Γιάννης Θωμόπουλος (Καρποφόρος). Στο ρόλο του βασιλιά και αφηγητή ήταν ο Μάνος Κατράκης .

Το 1970 χρονιά που κυκλοφορεί ο δίσκος Ερωφίλη, η Ευρώπη κατηγορεί την ελληνική χουντική κυβέρνηση οτι παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα κι ακόμα οτι βασανίζει κρατουμένους.

Στις 15 Απριλίου του 1970 δημοσίευμα της εφημερίδας Ταχυδρόμος της Αλεξάνδρειας με τίτλο «Σήμερα η Ελλάς δικάζεται» ανέφερε ότι σύμφωνα με πληροφορίες της Βρετανικής εφημερίδας The Guardian, η επιτροπή υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης θα κληθεί κατά τη σημερινή της σύνοδον να γράψειν ένα σύντομο και αποφασιστικόν
τελευταίον κεφάλαιον εις τη ιστορία των σχέσεων του συμβουλίου με τη Ελλάδα.

Οι υφυπουργοί των εξωτερικών των χωρών μελών, συνεχίζει η εφημερίδα οι οποίοι συνήλθον νωρίτερον κατά΄ τον λήγοντα μήνα εις στο Στρασβούργο, παρέπεμψαν το ελληνικό θέμα εις την επιτροπή υπουργών συμφώνως προς επισήμας πηγάς. Συνέταξαν δριμύ σχέδιον αποφάσεως, προς μελέτην υπο την επιτροπήν. Το σχέδιο αποφάσεως,
καταδικάζει την Ελλάδα δια παραβιάσην όλων των άρθρων του καταστατικού του συμβουλίου της Ευρώπης εκτός ενός.

Το έναν αυτό άρθρο, το οποίον επιτρέπει στα μέλη να προειδοποιούν περι αποχωρήσεων των εις το τέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους, επεκαλέσθην η Ελλάς τον Δεκέμβριον όταν απειλήθη με εκδίωξην ή αναστολή της συμμετοχής της.

Οι υφυπουργοί συνιστούν επίσης εις την επιτροπήν Υπουργών, όπως διατάξει την άμεσον δημοσίευσιν της εκθέσεως της επιτροπής ανθρωπίνων δικαιωμάτων περί βασανιστηρίων
εις την Ελλάδα. Η έκθεσις περιλαμβάνει στοιχεία επι 213 περιπτώσεων Το ίδιο χρόνο αυτοπυρπολείται στη Γένοβα ο Κερκυραίος φοιτητής Κώστας Γεωργάκης , σε μια αυτοθυσιαστική διαμαρτυρία κατά της Χούντας, θέλοντας να προκαλέσει την προσοχή της διεθνούς κοινής γνώμης, για την πολιτική κατάσταση στη Ελλάδα, την ίδια στιγμή που ο δικτάτορας Παπαδόπουλους απευθυνόμενος στους απόδημους Έλληνες θα δηλώσει με υπερηφάνεια ότι θα πρέπει να αισθάνονται ασφαλής, διότι η χώρα τους βρίσκεται σε ισχυρά κυβερνητικά χέρια!!!!!.

Το Μάιο του 1970 οι Αθηναϊκές εφημερίδες γράφουν ότι μια Σεληνιακή πέτρα ηλικίας 5 εκατομμυρίων ετών εκτίθεται στην Αθήνα σε αίθουσα του Πολυτεχνείου. ¨Έχει μέγεθος καρυδιού, μαύρο χρώμα και είναι διάστικτη από υπόλευκες κοκκίδες. Το όνομα της μικρομιλιονίτης.

Η πέτρα αυτή, έφτασε στην Αθήνα με το διπλωματικό ταχυδρομείο της Αμερικανικής πρεσβείας από την Τεχεράνη, και ανήκει στην πραμάτεια που μετέφεραν από τη σελήνη οι Αμερικανοί αστροναύτες της πτήσεως Απόλλων 11 που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 1969».

Τον ίδιο μήνα η εφημερίδα Ταχυδρόμος επικαλείται δημοσιεύματα Αμερικανικών εφημερίδων που κάνουν λόγο για θεραπεία του καρκίνου με σεληνιακή σκόνη. «Η σεληνιακή σκόνη» γράφει η εφημερίδα, «που θανάτωσε τρία γήινα βακτηρία, θα δοκιμαστεί από το Εθνικό αντικαρκινικό ινστιτούτο, για να εξακριβωθεί κατά πόσο είναι αποτελεσματική στην καταπολέμηση του καρκίνου. Οι ερευνητές του ινστιτούτου, υπογραμμίζουν ότι οι πιθανότητες αποτελεσματικής χρησιμοποιήσεως της σεληνιακής σκόνης για την καταπολέμηση του καρκίνου είναι ελάχιστες. Παρόλα αυτά λέγουν ότι αξίζει τον κόπον μια δοκιμή.

Ο δόκτωρ Γκόρντον Ζίμπροντ, που ηγείται του προγράμματος ερεύνης των φαρμάκων, δήλωσε ότι θα ζητήσει από τη NASA μικρό δείγμα σεληνιακής σκόνης που θανάτωσε τους τρείς τύπους βακτηριδίωνκατά την διάρκεια πειραμάτων στο Διαστημικό κέντρο του Χιούστον

To 1970 χρονιά που κυκλοφορεί ο δίσκος «Ερωφίλη», μουσική εργασία του Νίκου Μαμαγκάκη βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Γεωργίου Χορτάτζη, θεμελιώνεται η κρεμαστή γέφυρα του Βοσπόρου, το Βασιλικό Ναυτικό της Βρετανίας σταματά την χορήγηση του ποτού ρούμι στους ναύτες του, μέρα πικρή για τον Βρετανικό ναυτικό πληθυσμό, που θα μείνει στην ιστορία ως «Μέρα του μικρού μαύρου ποτηριού», ενώ o Έλβις Πρίσλεϊ επισκέπτεται τον Αμερικανό πρόεδρο Νίξον στον Λευκό Οίκο, με τον Ελβις να αναλύει στον πρόεδρο τους προβληματισμούς του πάνω σε θέματα που έχουν σχέση με τα ναρκωτικά, όμως ποιος ξέρει γιατί, ο Νίξον προσέφερε ως δώρο στον Πρίσλεϊ το σήμα της Δίωξης ναρκωτικών.

Στην Ελλάδα τον ίδιο χρόνο, ο Μητροπολίτης Λαγκαδά Σπυρίδων, ζήτησε να απαγορευτούν τα Αναστενάρια που τελούνται την ημέρα της γιορτής των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, για να παύσει όπως γράφει σε σχετική επιστολή του, «η ανατριχιαστική διακωμώδησης των ιερών και οσίων μας, η οποία επιχειρείται κατ΄ετος, υπο θεομάχων. Τα αναστενάρια είναι φοβεράς μορφής πρόκλησις κατά της πατρώας ευσεβείας του ελληνικού λαού, κατέληγε στην επιστολή του ο Μητροπολίτης Σπυρίδων.

Το Μάιο του 1970 η προβολή της ταινίας Ζ του Κώστα Γαβρά, προκαλεί έντονες πολιτικές αντιδράσεις στην Βηρυτό. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η εφημερίδα το Βημα, το Ζ άσκησε επιρροήακόμη και σε κύκλους που βρίσκονται πολύ ψηλά, καθώς επίσης και στην κομματική ζωή. Ο Λιβανέζος υπουργός των Εσωτερικών Κομάλ
Τζουμπλάτ, είπε στο κοινοβούλιο πως «Όταν είδα το Ζ αισθάνθηκα τύψεις επειδή εσίγησα γύρω από ορισμένες παρανομίες στη χώρα μου.

Θέλω να επιστρέψω σε αυτό που ήμουν κατά την αρχή της πολιτικής μου ζωής. Ακολούθως ο υπουργός, σημειώνει η εφημερίδα, εξαπέλυσε,εμπνευσμένος από το Ζ, μια πικρή πολεμική εναντίον του ιερωτέρου και μάλλον απαραβιάστου θεσμού του Λιβάνου, του πανίσχυρου Δεύτερου Γραφείου.

Κατηγόρησε το γραφείο αυτό ότι υποκινεί ταραχές τοποθετώντας βόμβες, προκαλώντας απεργίες, φοιτητική βία, ενισχύοντας τα πολιτικά μίση, και οργανώνοντας πολιτικές απαγωγές.

Ο Ραιυμόν Εντέ, ένας Λιβανέζος πολιτικός, τοποθετημένος στη Δεξιά, τόσο όσο και ο Τζουμπλάτ στην Αριστερά, βρήκε την ταινία εξίσου σημαντική. Επευφήμησε την πολεμική του άλλοτε πολιτικού του αντιπάλου εναντίον του Δεύτερου Γραφείου στο Κοινοβούλιο και πήρε τον Βρετανό πρεσβευτή για να δουν μαζί την ταινία και να του δείξει μια εικόνα της Λιβανέζικης πολιτικής. Επίσης αγόρασε για τους οπαδούς του 500 εισιτήρια.

Στην Ελλάδα τον ίδιο χρόνο το εθνικό ίδρυμα ραδιοτηλεόρασης μετεξελίσσεται σε εθνικό ίδρυμα ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, δηλαδή ΕΙΡΤ, την ίδια στιγμή που ο Καραγκιόζης εμφανίζεται για πρώτη φορά τηλεοπτικά ως παιδικό θέατρο.

Το Μάρτιο του 1970 ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, ξεκινά σταυροφορία για την μείωση των διαζυγίων στην Ελλάδα. Η πρωτοβουλία μάλιστα αυτή τη εκκλησίας της Ελλάδος συνοδεύτηκε με την ίδρυση του «Κέντρου συμπαραστάσεως οικογενείας», που θα είχε ως κύριο έργο τη προστασία του θεσμού του γάμου. Οι προσπάθειες του κέντρου αυτού, είχαν προληπτικό χαρακτήρα, προκειμένου να αντιμετωπισθεί ο ανοδικός ρυθμός αύξησης των διαζυγίων στη χώρα μας.

Το 1970 αρχίζει μια από τις μεγαλύτερες θεολογικές συζητήσεις, με θέμα και πάλι το αλάθητο του Πάπα. Το ότι οι συζητήσεις αυτές δεν είχαν ουσιαστικό αποτέλεσμα βαρύνει τον Πάπα Παύλο ΣΤ, που έδειξε αρκετή έλλειψη τόλμης, ενώ μετά το τέλος της συνόδου έλαβε ιδιαίτερα συντηρητικά μέτρα. Θα κατηγορήσει μάλιστα τον Τύπο, το Ραδιόφωνο
την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, ότι παρασύρουν τους νέους στα σκοτεινά μονοπάτια του ερωτισμού και της βίας

Τον Απρίλιο του 1970 δημοσίευμα της εφημερίδας Απογευματινή με τίτλο «Ζητούνται επειγόντως 30.000 ναυτικοί» ανέφερε ότι «Τριάντα χιλιάδες νέοι θα πρέπει να ναυτολογηθούν αυτή την στιγμή, για να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες που δημιουργούν οι αθρόες ναυπηγήσεις και οι αθρόες αγορές νέων πλοίων. Αλλά όχι τριάντα
χιλιάδες, ούτε λίγες εκατοντάδες», συνεχίζει η εφημερίδα, «δεν προσφέρονται σήμερα, με αποτέλεσμα να διαγράφονται βάσιμοι κίνδυνοι ότι θα σταματήσει η ραγδαία προέλασης του ελληνικού εφοπλισμού, προς τη παγκόσμιο πρώτη ναυτιλιακή θέση».

Στις 30 Απριλίου του ίδιου μήνα, στην ίδια εφημερίδα, διαβάζουμε ότι «Με γιορτές και γλέντια έφυγαν οι Σφουγγαράδες. Καλοτάξιδο πηγαιμό και χαρούμενη επάνοδο», γράφει η Απογευματινή, «ήταν η μυριόστομη ευχή που ακούστηκε από τα πυκνά πλήθη σήμερα το πρωί στην αποβάθρα της Καλύμνου, καθώς η αρμάδα των σπογγαλιευτικών κινούσε
πάλι πανηγυρικά και επίσημα για την ετήσια έρευνα των βυθών του Λιβυκού πελάγους.

Σημαιοστόλιστα τα σπογγαλιευτικά, απέπλευσαν χθες προς το ανοιχτό πέλαγος, για να υποδεχτούν τους επισήμους εκπροσώπους της πολιτείας, που έφταναν στο ωραίο νησί με το αντιτορπιλικό Αετός, για να τους ξεπροβοδίζουν στο μακρινό ταξίδι τους».

Τον Ιούνιο του 1970 ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, αποφάσισε και διέταξε ότι οι αγροφύλακες θα περιφρουρούν στο εξής τις ελληνικές αρχαιότητες. Η απόφαση αυτή πάρθηκε, ύστερα από την διαπίστωση ότι όργανα της αγροφυλακής συνέβαλαν αποφασιστικά στην σύλληψη αρχαιοκαπήλων.

Το ίδιο μήνα ο αρχιτέκτονας πολεοδόμος Γιάννης Μιχαήλ, μιλώντας για σύγχρονες τάσεις αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, στους κύκλους μαθημάτων τέχνης και καλλιτεχνικού, του Πνευματικού κέντρου Ώρα, ανέφερε ότι από το 1864 εως σήμερα δηλαδή το 1970, το πολεοδομικό σχέδιο των Αθηνών έχει τροποποιηθεί 2.000 φορές.

Λίγο μετά το Τεχνικό επιμελητήριο της Ελλάδας, αμφισβητεί δημοσίευμα της αγγλικής εφημερίδας The Guardian, το οποίο ανέφερε ότι σε μια δεκαετία η πρωτεύουσα της Ελλάδας θα είναι ακατοίκητη, λόγω της μόλυνσης της ατμόσφαιρας της. Με επιστολή του στην εφημερίδα το Τεχνικό Επιμελητήριο υποστήριξε ότι «Δεν υφίσταται κανένας άμεσος κίνδυνος για την υγεία των Αθηναίων, η οιουδήποτε άλλου αστικού κέντρου στην Ελλάδα.»

  • Ο Κώστας Φασουλάς είναι στιχουργός και ραδιοφωνικός παραγωγός