Του Κώστα Φασουλά
Η «οδός Ονείρων» ανέβηκε στο θέατρο Μετροπόλιταν της Λεωφόρου Αλεξάνδρας στις 14 Ιουνίου του 1962. Ήταν ένα ιδιότυπο μιούζικαλ. Μια σειρά από νούμερα, τραγούδια και χορευτικά δρώμενα εστιασμένα στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, που είχε και την ιδέα της παράστασης.
Όχι μόνο στη σκηνή, αλλά και γύρω στην πλατεία, δέσποζαν τα γεμάτα χιούμορ σκηνικά του Μίνου Αργυράκη. Το κάθε τι που διαδραματιζόταν, αφορούσε στους κατοίκους ενός δρόμου, μιας γειτονιάς. Πρωτεύοντα ρόλο σε όλη την παράσταση είχε ο Δημήτρης Χορν, που υποδύονταν τον φωτογράφο της παράστασης, ένα είδος κομπέρ. «Ο ρόλος του Κλόουν» άλλωστε, παρατηρεί ο Βάσος Βαρίκας, στην κριτική του στα Νέα, «είναι κάτι που ο εκλεκτός καλλιτέχνης το έχει στο αίμα του»
Τους κυριότερους ρόλους ερμήνευαν η Ρένα Βλαχοπούλου, η Μάρω Κοντού, ο Βαγγέλης Πρωτοπαπάς, ο Γιώργος Κωνσταντίνου, ο Γιώργος Ζωγράφος, ο Λευτέρης Βουρνάς, η Ζέτα Αποστόλου και ο Γιώργος Μαρίνος. Τραγουδούσαν, ο Λάκης Παπάς, ο Γιώργος Μαρίνος και η Ζωή Φυτούση. Τις χορογραφίες υπέγραφε ο Μανώλης Καστρινός, που χόρευε με τη Χρυσούλα Ζώκα, τον Γιώργο Εμιρζά, τον Δημήτρη Στάγια και το μπαλέτο.
Το μετεωρολογικό δελτίο του 1962, χρονιά που κυκλοφόρησε σε δίσκο η «Οδός Ονείρων», αναφέρεται σε ένα χειμώνα δριμύ και σε καλοκαιρινούς μήνες γεμάτους καύσωνες και υψηλές θερμοκρασίες!
Στην Ελλάδα του 1962 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, θέτει το θεμέλιο λίθο του Ανατολικού αεροδρομίου, τα σχέδια του οποίου έκανε ο διάσημος Αμερικανός αρχιτέκτονας Εερο Σααρινεν, ενώ εγκαινιάζονται
οι εθνικές οδοί Αθηνών Κορίνθου και Αθηνών Λαμίας.
Στη Γαλλία, μια αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας κατά του προέδρου Σαρλ ντε Γκωλ, αναστατώνει την πολιτική πραγματικότητα της χώρας, αντίθετα με τον αμερικανό πρόεδρο Κένεντι, ο οποίος απολαμβάνει την
Μεριλιν Μονρόε να τραγουδάει προς τιμή του το «Χαπι μπέρντει» στο πάρτι γενεθλίων του!
Το 1962 ο Σοβιετικός αστροναύτης Μικολάεφ, μένει τέσσερις ημέρες στο διάστημα κατακτώντας το ρεκόρ της εποχής, ενώ ο Φρεν Μπαλντασερ γίνεται ο πρώτος που κολυμπάει την Μάγχη υποβρυχίως.
Φαινόμενο του μπάσκετ, ο Μπομπ Κουζι των Μπόστον Σέλτικς, γράφει ιστορία, αφου σημειώνει στο ΝΒΑ 5.926 εύστοχα σουτ εντός παιδιάς. Η ελληνική απάντηση στα ρεκόρ της χρονιάς, έρχεται από την Ολυμπιακή
αεροπορία, η οποία εντάσσει στον στόλο της τα τρία πρώτα τζετ, (Κονετ 48) τους περίφημους κομήτες, αεροπλάνα που διανύουν την απόσταση Λονδίνο- Αθήνα μέσα σε 2 ώρες και 51 λεπτά.
Το 1962 Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός παίζουν στον τελικό του κυπέλλου Ελλάδος, στο γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας, όμως ο Ελβετός διαιτητής, διακόπτει τον αγώνα, στο εκατοστό λεπτό της παράτασης, λόγω σκότους. Οι φίλαθλοι, παρερμηνεύοντας την απόφαση του διαιτητή, εισβάλουν στον αγωνιστικό χώρο, ενώ η ΕΠΟ, φοβούμενη παρόμοια επεισόδια δεν ορίζει επαναληπτικό αγώνα, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει κυπελλούχος αυτή τη χρονιά.
Επιδημία γέλιου, σημειώθηκε στη Τανζανία το 1962, επιδημία που κράτησε δυόμισι σχεδόν χρόνια. Περίπου χίλιες νεαρές γυναίκες, «μολύνθηκαν», κατά την διάρκεια της επιδημίας, -φανταστείτε, γελούσαν ακατάπαυστα,- και το θέμα λύθηκε με καραντίνα των γελαστών χωριών.
Στην Ελλάδα το ίδιο χρόνο και πιο συγκεκριμένα τον μήνα Αύγουστο, ο Γιούρι Γκαγκάριν επισκέπτεται την Αθήνα και ανακηρύσσεται επίτιμος δημότης Αθηναίων, ενώ χιλιάδες κόσμου συγκεντρώνεται στην ΠλατείαΔημαρχείου για να δει από κοντά τον Ρώσο κοσμοναύτη. Λίγο μετα ο Φρανκ Σινάτρα θα τραγουδήσει δυο συνεχόμενα βράδια στο Ηρώδειο για φιλανθρωπικούς σκοπούς, καθώς οι εισπράξεις των δυο αυτών παραστάσεων θα διατεθούν για το Νοσοκομείο παίδων Αγία Σοφία και
για τους παιδικούς σταθμούς του Δήμου Αθηναίων. Κι όλα αυτά σε μια στιγμή που εκατομμύρια άνθρωποι έχουν πιστέψει ότι έφτασε το τέλος του κόσμου. Το Ιούνιο του 1962 σύμφωνα με ανταπόκριση του Ρόιτερ, 250 Βραχμάνοι κληρικοί, προσεύχονται νυχθημερόν καθότι ο φόβος περί καταστροφικής επίδρασης των πλανητών εξαπλώνεται σε όλη την Ινδική χερσόνησο. Η επίδραση μάλιστα των φόβων αυτών αντανακλά και στην εμπορική ζωή. Η συναλλαγές σημείωσαν ύφεση, οι χωρικοί σταμάτησαν να μεταφέρουν τα εμπορεύματα τους στις αγορές, ενώ χιλιάδες οικογένειες προετοιμάζονταν να περάσουν μαζί τις κρίσιμες εκείνες τελευταίες ώρες.
Στις 10 Ιανουαρίου του 1962 πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας «Μακεδονία» ανέφερε ότι: «Χιλιάδες απελπισμένοι ανεργοι αγρόται, αφίχθησαν εις την Θεσσαλονίκην, δια να επιτύχουν εγγραφή των, εις τους καταλόγους της μεταναστεύσεως.» Τραγική κατέστη η κατάστασις των ανέργων της βορείου Ελλάδος. Περι τα τέσσερας χιλιάδες νέοι κυρίως αγρόται, συνεχίζει η εφημερίδα, εξ όλων των σημείων της Μακεδονίας και Θράκης, αφίκοντο κατά το τελευταίο διήμερον εις Θεσσαλονίκην, δια να δυνηθούν να μεταναστεύσουν εις Γερμανία.
Οι περισσότεροι εξ αυτών είναι εφοδιασμένοι με τα σχετικά διαβατήρια και τα λοιπά έγγραφα, η μόνη διατύπωσης δε η οποία απαιτείται δι΄αυτούς είναι η ιατρική εξέτασις. Εν τω μεταξύ οι εφοδιασμένοι με διαβατήρια, επληροφορήθησαν με απελπισία χθές, ότι
δεν δύναται να αναχωρήσουν δια Γερμανία καθόσον συνεπληρώθει ο αριθμός των εργατών τους οποίους εζήτουν αι Γερμανικαί επιχειρήσεις.
Οι ανωτέρω άνεργοι τελούν εν απογνώσει, διότι δεν έχουν ούτε ταχρήματα, δια να λάβουν το εισιτήριο, να επιστρέψουν στους τόπους των. Το ίδιο μήνα ηλεκτροφωτίζεται ολόκληρος ο παραλιακός πεζόδρομος της Θεσσαλονίκης, ενώ πραγματοποιείται στη πόλη το 7 ο περιφερειακό συνέδριο χειροτεχνίας. Σχεδόν ταυτόχρονα, οι λεωφορειούχοι των Σερρών απολύουν τους εισπράκτορες, επειδή τόλμησαν να οργανωθούν σε νόμιμο σωματείο συνδικαλιστικού χαρακτήρα, προς διασφάλιση και κατοχύρωση των επαγγελματικών τους συμφερόντων
Το 1962 χρονιά που κυκλοφορεί ο δίσκος «Οδος Ονείρων» κλείνουν 250 χρόνια από την πρώτη έκδοση του Ερωτόκριτου, ενώ ο Κώστας Ταχτσής κυκλοφορεί σε ιδιωτική έκδοση το «Το Τρίτο στεφάνι», καθότι οι εκδότες της εποχής το βρήκαν εξαιρετικά αδιάφορο. Τον Ιανουάριο του 1962, ο πρόεδρος της Αθηναϊκής Λέσχης Δημήτρης Σισιλιάνος ομιλεί ενωπιον πυκνού ακροατηρίου με θέμα « Πλειότεραι ενδείξεις, ότι ο ανακαλύψας την Αμερική Χριστόφορος Κολόμβος, ήτο Βυζαντινός Ευπατρίδης». Ο ομιλητής με πλήθος επιχειρημάτων και ιστορικών γεγονότων απέκρουσε τις θεωρίες διαφόρων ιστορικών της Αναγέννησης οι οποίοι κατόρθωσαν να επιβάλουν την άποψη ότι ο Κολόμβος ήταν Γενοβέζος, και υποστήριξε με ιστορικά στοιχεία, ότι δεν είναι Ιταλός Εβραίος ή Ισπανός, αλλά Βυζαντινός ευπατρίδης, του οποίου το αληθινό όνομα είναι Χριστόφορος Δυσίπατος Παλαιολόγος. «Ούτος συγγενεύει ανέφερε ο Δημήτρης Σισιλιάνος, προς τα αυτοκρατορικάς οικογενείας των Παλαιολόγων και των Λασκάρεων.
Ο ίδιος ο Χριστόφορος δια του στόματος του υιού του και ιστοριογράφου Φερνάρδου τονίζει ότι είναι της αυτής οικογενείας και του αυτού ονόματος με τον ιστορικώς γνωστόν ναύαρχον του Γαλλικού στρατού , Γεώργιον Δυσίπατον Παλαιολόγον, τον επικαλούμενον Γεωργιον τον Έλληνα. Ο τελευταίος ούτος, μετα΄ την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, υπο των Τούρκων το 1453, γίνεται κουρσάρος και πολεμά εναντίον των κατακτητών του Βυζαντίου. Μαζί με τον κουρσάρο Γεώργιο τον ΄Ελληνα, λέγει ο Χριστόφορος ότι θαλασοπορεί και συμπολεμά, επι μακρά έτη, περίπου 22, ως πειρατής και θαλασομάχος. Δια την λέξιν Κολόμβος, λέγει ότι αύτη αποτελεί κοινόν όνομα, που σημαίνει καπετάνιος
Το 1962 η εταιρεία Sony παρουσιάζει το νέο της μοντέλο για την τηλεόραση, βάρους 3 κιλών και 600 γραμμαρίων, με το σλόγκαν «Κρατάτε το μέλλον στα χέρια σας», στο λαμπερό κόσμο της μόδας κάνει την εμφάνιση του ο Βαλεντίνο Καραβάνι, γνωστός πλέον ως
Βαλεντίνο, ενώ στην Ελλάδα μια κομπογιαννίτικη εφεύρεση Ιαπωνικής προέλευσης το περίφημο μαγνητικό βραχιόλι, υπόσχεται την θεραπεία δεκάδων ασθενειών
Το 1962 βγαίνει στις αίθουσες το κινηματογραφικό αριστούργημα του Ταρκόφσκι «Τα παιδικά χρόνια του Ιβαν», ταινία που κέρδισε τον χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, την ίδια χρονιά, που ο Παζολίνι
ολοκληρώνει τα γυρίσματα της ταινίας του «Μάμα Ρόμα». Στο κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος παίζεται η «Σίβυλλα» του Άγγελου Σικελιανού, ενώ στο θέατρο τέχνης ανεβαίνει η παράσταση «Όρνιθες» του Αριστοφάνη. Στο κόσμο του ελληνικού σινεμά, κυριαρχούν οι κωμωδίες «Ο Βασιλιάς της γκάφας» με τον Θανάση Βέγγο και το «Όταν λείπει η γάτα» με τους Βασίλη Αυλωνίτη και Ρένα Βλαχοπούλου
- Ο Κώστας Φασουλάς είναι στιχουργός και ραδιοφωνικός παραγωγός