Επείγων έλεγχος στα νοσοκομεία μετά την πτώση ασανσέρ

Επείγοντα έλεγχο σε όλα τα ασανσέρ των νοσοκομείων της χώρας έχει διατάξει το υπουργείο Υγείας μετά την «ελεύθερη» πτώση ανελκυστήρα με αποτέλεσμα τον τραυματισμό τεσσάρων ατόμων, και συγκεκριμένα δύο ατόμων πληρώματος ιδιωτικού ασθενοφόρου, ενός ασθενούς και ενός συνοδού.

Κι ενώ το πρώτο στάδιο έχει ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη ο επανέλεγχός τους, ακόμη ένα περιστατικό με βλάβη σε ασανσέρ σημειώθηκε το βράδυ της Τρίτης 14/01 στον ανελκυστήρα Α1 του κεντρικού κτιρίου του Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία».

Πηγές του υπουργείου Υγείας αλλά και της ΠΟΕΔΗΝ κάνουν λόγο στην «Κ» για δύο συμβάντα εντελώς διαφορετικής βαρύτητας, καθώς στην περίπτωση του «Ερυθρού Σταυρού» αφενός τραυματίστηκαν τέσσερα άτομα αφετέρου προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές στην εγκατάσταση, ενώ στην περίπτωση του Παίδων σημειώθηκε μία βλάβη στο άνοιγμα των θυρών του θαλάμου.

Αποκλείεται η πιθανότητα ανεξέλεγκτης πτώσης στο Παίδων

Στην περίπτωση της δυσλειτουργίας του ανελκυστήρα στο Παίδων «Η Αγία Σοφία», η διοίκηση του νοσοκομείου απέκλεισε σε ανακοίνωσή της την πιθανότητα ανεξέλεγκτης πτώσης του, προχωρώντας στη δημοσιοποίηση λεπτομερειών, αφού προηγουμένως είχε γίνει αναφορά από την Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών περί «ελεύθερης πτώση του θαλάμου από τον έβδομο όροφο μεταξύ δεύτερου και τρίτου ορόφου».

Με τη διοίκηση του νοσοκομείου να αποσαφηνίζει πως δεν υπήρξε πτώση, αλλά βλάβη του ασανσέρ και ακινητοποίησή του στον τρίτο όροφο, ο τεχνικός έλεγχος έδειξε δυσλειτουργία στην πλακέτα ελέγχου ταχύτητας ανοίγματος της θύρας, όπου και έγινε η αντικατάσταση.

O ανελκυστήρας στον κεντρικό τομέα του κτιρίου δεν είναι σε λειτουργία, ενώ η τελευταία συντήρηση σε όλους τους ανελκυστήρες του νοσοκομείου έγινε το χρονικό διάστημα από 7 έως 8.1.2025, χωρίς να προκύψει «καμία παρατήρηση σχετικά με προβλήματα δυσλειτουργίας του ή αναγκαιότητα αντικατάστασης ανταλλακτικών».

Ωστόσο γιατροί-μέλη της επιτροπής ΕΙΝΑΠ Παίδων «Η Αγία Σοφία» επιμένουν πως τα πράγματα εκτυλίχθηκαν πολύ διαφορετικά από όσα αναφέρει στην ανακοίνωσή της η διοίκηση του νοσοκομείου, κάνοντας λόγο για επιχείρηση συγκάλυψης του εργατικού ατυχήματος της ειδικευόμενης γιατρού που επέβαινε στο ασανσέρ την ώρα του συμβάντος.

«Ανεπίτρεπτη εικόνα για το νοσοκομείο»

Συγκεκριμένη, η Αγγελική Κρικρή, παιδοχειρουργός και μέλος της πενταμελούς επιτροπής ΕΙΝΑΠ στο Παίδων «Η Αγία Σοφία» χαρακτηρίζει απαράδεκτο το γεγονός πως η Διοίκηση του Νοσοκομείου προέβη σε ανακοίνωση χωρίς να ακούσει την εργαζόμενη που εγκλωβίστηκε στο ασανσέρ, η οποία επιμένει πως ο ανελκυστήρας κινήθηκε ανεξέλεγκτα προς τα κάτω χτυπώντας στα τοιχώματα δεξιά και αριστερά.

«Η Διοίκηση συναντήθηκε σήμερα, δηλαδή τρεις ημέρες μετά το συμβάν, με την ειδικευόμενη γιατρό η οποία περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια το ατύχημα», σημειώνει η κ. Κρικρή στην «Κ».

«Προσωπικά έχω εγκλωβιστεί μέσα σε ανελκυστήρα του Παίδων δύο φορές. Τη μία ήμουν μόνη και την επόμενη συνοδεία γονέων. Εχει υπάρξει εγκλωβισμός και ασθενούς σε φορείο αλλά και διασωλημένου στο παρελθόν», καταλήγει η κ. Κρικρή προσθέτοντας πως είναι ανεπίτρεπτη εικόνα για ένα νοσοκομείο που κάποτε θεωρούνταν το καλύτερο στα Βαλκάνια.

Από κατασκευαστικό λάθος η «ελεύθερη πτώση» στον «Ερυθρό»

Οσον αφορά τον «Ερυθρό Σταυρό», η «ελεύθερη πτώση» του θαλάμου του ανελκυστήρα το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης 9/01 προκάλεσε ελάσσονες κακώσεις στους τέσσερις τραυματίες, ενώ διατάχθηκε Ενορκη Διοικητή Εξέταση με εντολή εισαγγελέα.

Σε ανακοίνωσή της η 1η Υγειονομική Περιφέρεια είχε κάνει γνωστό πως το νοσοκομείο είχε πραγματοποιήσει πρόσφατα τις τελευταίες δύο συντηρήσεις, δηλαδή στις 2 και τις 19 Δεκεμβρίου 2024, ενώ σε ισχύ ήταν και η σύμβαση για τη συντήρησή τους.

Κι ενώ στην αρχή θεωρήθηκε πως η πτώση του ασανσέρ οφειλόταν στην κοπή κάποιου ιμάντα, σαφής εικόνα για τα αίτια του περιστατικού δόθηκε από την πραγματογνωμοσύνη-αυτοψία που πραγματοποιήθηκε προ ολίγων ημερών.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, από την αυτοψία διαπιστώθηκε πως αιτία του ατυχήματος ήταν κάποιο κατασκευαστικό λάθος, ενώ ο μηχανισμός του ασανσέρ είναι καινούργιος. Επίσης διαπιστώθηκε πως κατά την πτώση οι πόρτες του ανελκυστήρα άνοιξαν στον πρώτο όροφο, στο ισόγειο και στο υπόγειο, όπου βρίσκεται ο μηχανισμός. Τέλος, η πτώση φαίνεται να συνοδεύτηκε από φρενάρισμα, αλλά όχι ικανό να αποτρέψει τον τραυματισμό.

«Λυπούμαστε ιδιαίτερα για την ταλαιπωρία αυτών που είχαν την ατυχία να βρίσκονται στον ανελκυστήρα και διαβεβαιώνουμε ότι τηρούνται όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την ασφάλεια των εργαζομένων, των ασθενών και των συνοδών τους», είχε αναφέρει τότε σε ανακοίνωσή του ο υπουργός Υγείας, Αδωνις Γεωργιάδης, ενώ το ίδιο το νοσοκομείο δεν προχώρησε σε κάποια περαιτέρω ανακοίνωση.

«Η συντήρηση είναι πλημμελής»

Ωστόσο το συμβάν προκάλεσε ανακοίνωση του Δ.Σ. της Ενωσης Ιατρών Νοσοκομείων Αθηνών-Πειραιά, όπου τονίστηκε πως στην περίπτωση του «Ερυθρού Σταυρού», ενός νοσοκομείο 100 χρόνων, «η συντήρηση είναι πλημμελής». «Οι ανελκυστήρες λόγω παλαιότητας συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα και άρα δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

«Πρέπει να υπάρξει γενικότερη αναβάθμιση στις υποδομές των νοσοκομείων. Είμαστε εν έτει 2025 και σε πολλά νοσοκομεία μπάζουν νερά από παντού»
, δήλωσε σχετικά στην «Κ» η γενική γραμματέας της ΕΙΝΑΠ Μαρία Αγρογιάννη.

Η παθολόγος στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) του νοσοκομείου Νίκαιας εξηγεί πως και στο νοσοκομείο που εργάζεται έχει υπάρξει περιστατικό εγκλωβισμού γιατρού με ασθενή. «Πριν από λίγους μήνες συνάδελφος είχε εγκλωβιστεί στο ασανσέρ του νοσοκομείου Νίκαιας μαζί με ασθενή. Χρειάστηκε και οι δύο να περιμένουν αρκετή ώρα μέχρι ο τεχνικός να τους απεγκλωβίσει», τονίζει.

Η γιατρός προσθέτει πως τόσο η συντήρηση των ασανσέρ όσο και η αναβάθμιση των συστημάτων πυρασφάλειας πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα από το υπουργείο Υγείας.

Τι πιστοποιήσεις πρέπει να έχουν οι ανελκυστήρες για να είναι ασφαλείς

Σύμφωνα με τον Σπύρο Λιάκο, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Ενωσης Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης-Πιστοποίησης HELLASCERT, για να συμμορφώνεται ένας υφιστάμενος ανελκυστήρας με τις απαιτήσεις της εθνικής νομοθεσίας θα πρέπει:

-Να έχει καταχωριστεί όπως προβλέπεται στο Μητρώο Ανελκυστήρων του οικείου δήμου που βρίσκεται το κτίριο του ανελκυστήρα (υπάρχουν χιλιάδες υφιστάμενοι ανελκυστήρες έως σήμερα που λειτουργούν αλλά δεν είναι καταχωρισμένοι, και η χρήση τους δεν είναι νόμιμη).
-Να διαθέτει σε ισχύ Πιστοποιητικό Περιοδικού Ελέγχου από αναγνωρισμένο οργανισμό από το υπουργείο Ανάπτυξης και ταυτόχρονα Διαπιστευμένο Φορέα Ελέγχων Ανελκυστήρων από το ΕΣΥΔ, όπως είναι όλα τα μέλη της HELLASCERT που δραστηριοποιούνται στο αντίστοιχο αντικείμενο.
-Για όλα τα δημόσια κτίρια όπως είναι τα νοσοκομεία ο περιοδικός έλεγχος στους ανελκυστήρες είναι ετήσιος, στα κτίρια με επαγγελματική χρήση είναι από 3 έως 4 έτη ανάλογα με τον αριθμό στάσεων του ανελκυστήρα και στα κτίρια κατοικίας (πολυκατοικίες) από 5 έως 6 έτη ανάλογα με τον αριθμό στάσεων του ανελκυστήρα.
-Κάθε ιδιοκτήτης ανελκυστήρα πρέπει να μεριμνά ώστε να υλοποιείται η Πιστοποίηση Περιοδικού Ελέγχου του ανελκυστήρα του, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία.
-Απαιτείται και μηνιαία έλεγχος συντήρησης σε κάθε υφιστάμενο ανελκυστήρα, που γίνεται από εγκεκριμένο συντηρητή ανελκυστήρων.

Η «Κ» επικοινώνησε και με την πρόεδρο Εργαζομένων του «Ερυθρού Σταυρού», Βούλα Γεωργάκη. Στην ερώτηση αν γίνονταν τακτικοί έλεγχοι στα ασανσέρ του «Eρυθρού Σταυρού», η ίδια απάντησε καταφατικά, ενώ δεν έκρυψε πως υπήρχαν κάποια προβλήματα στη λειτουργία του ασανσέρ, που χρησιμοποιείται τουλάχιστον από 1.000 άτομα την ημέρα, σε καμία περίπτωση όμως τέτοιου μεγέθους.

«Εχω μπει σε θάλαμο που δεν είχε φως ή ανοιγόκλειναν οι πόρτες και σίγουρα δεν μπορεί να πει κανείς πως είναι υπερσύγχρονης τεχνολογίας, καθώς το νοσοκομείο λειτουργεί από το 1926», ανέφερε η νοσηλεύτρια μιλώντας στην «Κ».

Απέρριψε ωστόσο οποιαδήποτε απόπειρα συγκάλυψης τεχνικών προβλημάτων στη λειτουργία των ασανσέρ, προσθέτοντας πως τόσο η ίδια όσο και οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου ταυτίζονται με την απόφαση της επιτροπής εμπειρογνωμοσύνης.

«Πιστοποίηση και συντήρηση πρέπει να είναι ξεχωριστές διαδικασίες»

Από πλευράς του ο Σπύρος Λιάκος, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Ενωσης Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης-Πιστοποίησης HELLASCERT, στάθηκε στη «συνήθη τακτική» για την πιστοποίηση ανελκυστήρων από τα νοσοκομεία που είναι «η απευθείας ανάθεση ή η δημοσίευση διαγωνιστικής διαδικασίας για την πιστοποίηση ανελκυστήρων, όπου οι φορείς καταθέτουν προσφορές και το νοσοκομείο αποφασίζει την ανάθεση με κριτήριο τη χαμηλότερη προσφερόμενη τιμή».

«Εσφαλμένα πολλές φορές οι δημόσιοι φορείς βγάζουν διαγωνισμό και ζητάνε μαζί συντήρηση και πιστοποίηση ανελκυστήρων. Θα πρέπει λόγω απαιτήσεων διαπίστευσης και επαγγελματικής ακεραιότητας να είναι πάντοτε ξεχωριστά ο διαγωνισμός για συντήρηση και ξεχωριστά ο διαγωνισμός για πιστοποίηση», τόνισε κλείνοντας ο κ. Λιάκος.