Ιταλικός και όχι ελληνικός είναι ο καφές που προτιμούν οι Έλληνες καταναλωτές, καθώς βάσει ερευνών ο εσπρέσο κρατά τα ηνία από πλευράς κατανάλωσης καφέ με το μερίδιό του στην αγορά να ανέρχεται στο 41,3%, διατηρώντας οριακά μονοψήφια διαφορά από τον ελληνικό καφέ που προτιμάται από το 33,3% των Ελλήνων καταναλωτών.
Από την άλλη πλευρά παρατηρείται ότι η προτίμηση των καταναλωτών στη χώρα μας για άλλα είδη καφέ, όπως ο στιγμιαίος, ο φίλτρου και οι κάψουλες είναι αρκετά χαμηλή, καθώς αντίστοιχα τα μερίδια των ειδών αυτών στην ελληνική αγορά διαμορφώνονται στο 12,7%, το 8,7% και το 4%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση καφέ κινείται ανοδικά με εξαίρεση τις χρονιές που είχαν μονοψήφια μείωση: το 2017 λόγω της αύξησης της τιμής που προκάλεσε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και το 2020 λόγω της πανδημίας.
Για τη χρονιά που μας πέρασε εκτιμάται ότι σε τιμές χονδρικής η αξία του καφέ στην Ελλάδα εκτιμήθηκε στα 650 εκατ. €, ενώ όσον αφορά τους τόνους που καταναλώθηκαν αυτοί ανήλθαν στις 40.450 και προβλέπεται άνοδος για το 2024 με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για 41.080 τόνους καφέ.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον στατιστικό είναι το ότι από το 1993 έως και το 2023, δηλαδή σε διάστημα τριών δεκαετιών, έχει διπλασιαστεί η κατανάλωση καφέ. Πιο συγκεκριμένα, το 1993 οι Έλληνες κατανάλωσαν 22.200 τόνους καφέ με διαφορετική κατάταξη όσον αφορά τις προτιμήσεις, καθώς την πρωτοκαθεδρία είχε ο ελληνικός με 15.200 τόνους και ακολουθούσαν ο στιγμιαίος με μόλις 5.100 τόνους και οι φίλτρου και εσπρέσο με 1.900 τόνους.
Πρωτοκαθεδρία της Nestle στο στιγμιαίο – Ηγέτης η Kaffea Terra στον εσπρέσο
Τη μερίδα του λέοντος της ελληνικής αγοράς στο στιγμιαίο καφέ διατηρεί ο κολοσσός της Nestle, καθώς το ποσοστό της αγγίζει το 80% των πωλήσεων, ενώ στη δεύτερη θέση ακολουθεί ο douwe egberts με πολύ χαμηλό ποσοστό της τάξης του 8%. Ελληνική παρουσία σε αυτή την κατηγορία είναι η Αναστασόπουλος Βασίλειος Εισαγωγική – Εμπορική Καφέ Α.Ε.
Στον εσπρέσο που είναι και ο πιο δημοφιλής καφές, η Kaffea Terra έχει αποκτήσει ηγετική θέση με μερίδιο 28% μέσω των Illy και Dimello, ενώ ακολουθούν οι μάρκες Lavazza, Hausbrand, Buondi (Νestle), καθώς και οι Costa Coffee και Vergnano της Coca Cola 3E.
Όσον αφορά τον ελληνικό καφέ, ηγέτης της κατηγορίας αυτής είναι ο Λουμίδης Παπαγάλος με ποσοστό έως και 48%, ενώ ακολουθεί με πολύ μικρότερο μερίδιο (έως και 12%) ο Bravo, ενώ από ελληνικής πλευράς στην αγορά δραστηριοποιούνται και οι Αρχοντάκης, Ουζούνογλου και Δάνδαλης.
Προχωρώντας στον καφέ φίλτρου, κυρίαρχος είναι η Jacobs douwe egberts, καθώς κατέχει έως και το ½ της αγοράς με μάρκες όπως οι Jacobs, Bravo και Maxwell House. Επιπλέον, ως ανερχόμενη κατηγορία μπορεί να χαρακτηριστούν οι κάψουλες καφέ με την Nespresso Ελλάς να κατέχει σημαντική παρουσία.
Πρέπει να τονιστεί, ωστόσο, τουλάχιστον όσον αφορά την αγορά καφέ από τα σούπερ μάρκετ που αποτελούν μαζί με τη λιανική το μεγαλύτερο κανάλι διάθεσης, αισθητή κάνουν την παρουσία τους και οι ιδιωτικές μάρκες (private label), καθώς οι καταναλωτές προσπαθούν να μειώσουν τα έξοδά τους.
Πηγή: thetoc.gr