Πάει καιρός από τότε που το να δέχεσαι ή να κάνεις ένα τηλεφώνημα ήταν το κύριο μέσο επικοινωνίας από απόσταση. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, και την εισαγωγή των «έξυπνων συσκευών», οι διαθέσιμες επιλογές είναι πλέον ατελείωτες και στις περισσότερες των περιπτώσεων, προτιμητέες.
Ιδιαίτερα για τα άτομα της Generation Z, στα οποία έχει γίνει βίωμα η προεπιλογή χρήσης των smartphones για γραπτά ή φωνητικά μηνύματα, φαίνεται ότι οι τηλεφωνικές κλήσεις τους γεμίζουν άγχος και φόβο.
Το φαινόμενο αυτό έχει όνομα και λέγεται «τηλεφοβία», περιγράφοντας ουσιαστικά τον φόβο ή το άγχος γύρω από την πραγματοποίηση και τη λήψη τηλεφωνικών κλήσεων, ενώ αποδίδεται εν μέρει στην απομόνωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid.
Η δεξιότητα της συνομιλίας μέσω τηλεφώνου έχει χαθεί στις μέρες μας, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί η ανάγκη σεμιναρίων σε νέα άτομα, προκειμένου να αναβαθμίσουν τις τηλεφωνικές δεξιότητές τους και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους όταν, για παράδειγμα, χρειάζεται να κλείσουν ένα ιατρικό ραντεβού ή να ειδοποιήσουν τους εργοδότες τους ότι θα πρέπει να λείψουν λόγω ασθενείας.
Νομίζουν ότι γελάτε μαζί τους
Το άγχος της γενιάς Z σχετικά με την απάντηση σε τηλεφωνήματα πηγάζει από τον φόβο του αγνώστου και την έλλειψη εμπειρίας για το πώς να τον αντιμετωπίσουν.
Μια έρευνα της Uswitch σε 2.000 ενήλικες του Ηνωμένου Βασιλείου το 2024 διαπίστωσε ότι σχεδόν το ένα τέταρτο των ατόμων ηλικίας 18 έως 34 ετών δεν απαντά ποτέ στις τηλεφωνικές κλήσεις. Περίπου το 61% της ηλικιακής αυτής ομάδας προτιμά να λαμβάνει μήνυμα παρά κλήσεις. Πάνω από τους μισούς νέους ηλικίας 18-24 ετών πιστεύουν ότι ένα ξαφνικό τηλεφώνημα σημαίνει άσχημα νέα, ενώ το 48% προτιμά να επικοινωνεί μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και πάνω από το ένα τρίτο επιλέγει τα φωνητικά μηνύματα.
Τα άτομα της γενιάς Z ανησυχούν επίσης για το πώς ακούγονται στις κλήσεις, καθώς δεν έχουν οπτική ανατροφοδότηση για να επιβεβαιώσουν ότι τα καταφέρνουν. Νομίζουν μάλιστα ότι τους κοροϊδεύουν ή ότι τους κρίνουν.
Tips για «επιτυχημένα» τηλεφωνήματα
Εάν πιστεύετε ότι πάσχετε από τηλεφοβία, οι ειδικοί προτείνουν εύκολους τρόπους για να προετοιμαστείτε να δεχτείτε ένα τηλεφώνημα που περιμένετε. Σκεφτείτε ότι η μη οπτική πτυχή της τηλεφωνικής κλήσης μπορεί να λειτουργήσει υπέρ σας: να έχετε κρατήσει σημειώσεις και να έχετε προετοιμαστεί σε έναν ασφαλή χώρο όπου δεν θα διακόπτεται η συνομιλία.
Μπορείτε να γράψετε ένα μικρό σενάριο με το τι πρόκειται να πείτε, το οποίο θα βοηθήσει να ελαχιστοποιήσετε το άγχος σας. Προτείνεται επίσης εξάσκηση με ασκήσεις αναπνοής, για να επιβραδυνθούν οι καρδιακοί παλμοί και να νιώσετε ηρεμία.
Επιπλέον, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι οι νέοι συνδέουν τα τηλεφωνήματα με αρνητικές ειδήσεις, τα σεμινάρια κατά της τηλεφοβίας διδάσκουν ότι υπάρχουν και άλλες πιθανότητες, όπως για παράδειγμα, το ενδεχόμενο να είναι συγχαρητήρια για την επιτυχία σε εξετάσεις. Με αυτόν τον τρόπο συνειδητοποιούν ότι, στην πραγματικότητα το να απαντάς σε ένα τηλεφώνημα δεν είναι επικίνδυνο, ενώ έχουν πάντα τη δύναμη της επιλογής του να τερματίσουν την κλήση, σε περίπτωση που διαπιστώσουν ότι δεν επιθυμούν να συνεχίσουν τη συνομιλία.
Πηγή: MoneyReview